تعامل صندوق توسعه ملی با صنعت نفت افزایش می‎یابد

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی با اشاره به تلاش برای تبیین سازوکاری به منظور حمایت مالی از طرح‌های توسعه‌ای صنعت نفت کشور، گفت: پیشنهاد صندوق توسعه ملی برای پشتیبانی مالی از طرح‌های توسعه‌ای این صنعت به‌ویژه طرح‌های باقیمانده در پارس جنوبی برای تصویب به سران قوای سه‌گانه ارائه می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، مرتضی شهیدزاده با بیان این‎که با وجود نوسانات اقتصادی جاری در کشور، در حال تأمل و ارزیابی برای طراحی مدل‌هایی هستیم که بتوان در چارچوب آنها، فقدان مالی توسعه طرح‌های صنعت نفت به‌ویژه در پارس جنوبی را برطرف کرد، ادامه داد: حمایت‌های مالی صندوق توسعه ملی از صنعت نفت در بخش‌های بالادستی و پایین دستی شامل طرح‌های نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش از سال 1391 آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

وی با ابراز خرسندی از وضعیت چشمگیر توسعه در فازهای پارس جنوبی گفت: پس از بازدیدی که از طرح‌های مختلف پارس جنوبی داشتیم، در نشستی با بعضی از مدیران شرکت ملی نفت ایران و مدیران ارشد صندوق‌های بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت، برای تهیه یک طرح پیشنهادی به‌منظور حمایت مالی از باقی طرح‌های پارس جنوبی به جمع‌بندی رسیدیم و مقرر شد تا نتیجه این جلسه و برنامه حمایت مالی صندوق توسعه ملی از طرح‌های صنعت نفت را برای تصویب به سران قوای سه‌گانه کشور تقدیم کنیم.

بر اساس این گزارش، مدیران ارشد صندوق توسعه ملی 19 دی ماه امسال در سفری به عسلویه که به میزبانی شرکت اویک انجام شد، از طرح پتروپالایش کنگان، طرح توسعه فاز ۱۳ و طرح توسعه فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی بازدید کردند و از نزدیک در جریان آخرین وضعیت پیشرفت این پروژه‌های ملی قرار گرفتند و از نیازهای مالی و سرمایه‌گذاری و معوقات پیمانکاران این پروژه‌ها آگاه شدند.

غلامرضا منوچهری، مدیرعامل شرکت اویک نیز در جریان این بازدید، با تأکید بر اینکه پیشبرد اجرای طرح‌های توسعه باقیمانده در پارس جنوبی به تزریق منابع مالی جدید نیاز دارد، اعلام کرد: با همکاری و مساعدت صندوق توسعه ملی و نقش تسهیل‌کننده صندوق‌های بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت، قرار است منابع مالی مورد نیاز برای به پایان رساندن برخی از پروژه‌های باقیمانده پارس جنوبی تأمین شود.

وی یادآور شد: طرح‌های پتروشیمی نیز همچون طرح‌های توسعه میدان‌های نفت و گاز و ساخت واحدهای فرآورشی و بهره‌برداری، به سرمایه‌گذاری زیادی نیاز دارند. بر این اساس، با توجه به اینکه صندوق‌های توسعه ملی و بازنشستگی هم به سرمایه‌گذاری و مشارکت در توسعه این طرح‌ها علاقه دارند، پیش‌بینی می‌شود با تخصیص سرمایه از سوی این صندوق‌ها به این طرح‌های ملی، عواید آن چشمگیر و نتیجه‌بخش و بازگشت سرمایه آنها مؤثر و تضمین شده باشد.

منوچهری درباره آخرین وضعیت پروژه‌های شرکت اویک در منطقه عسلویه و کنگان نیز توضیحاتی داد و از حمایت صندوق توسعه ملی از طرح‌های پترو پالایش کنگان و طرح‌های پترو پالایش دهلران خبر داد.

 

 

 

 

 

 

کد خبر 286799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =