شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت دانش فنی سامانه GHP را بومی‎سازی می‌کند

کارشناس پژوهش و فناوری شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت کشور از بومی‎سازی دانش فنی سامانه GHP (فناوری پمپ حرارتی گازسوز) از سوی این شرکت خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت، عقیل براتی در این باره توضیح داد: سامانه‎های (GHP-VRF) به عنوان یکی از محصولات جدید با صرفه بالای انرژی شناخته می‌شوند و در قیاس با دیگر محصولات تهویه مطبوع در کاهش گازهای گلخانه‎ای نقش مهمی دارند.

وی ادامه داد: امروزه با افزایش روزافزون نیازهای تهویه مطبوع و به تبع آن افزایش نیاز به توان الکتریکی بیشتر، برای کاهش سهم حامل انرژی برق در تابستان و انتقال آن به حامل انرژی گاز (Peak shaving) این سامانه‎ها سهم قابل ملاحظه‎ای از سبد محصولات تولیدی بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته را به خود اختصاص داده‎اند.

براتی تصریح کرد: کشور ما با در اختیار داشتن منابع فراوان گاز طبیعی می‎تواند با به‌کارگیری این محصولات بخشی از نیازهای سرمایشی مصرف‎کنندگان را تامین کند و از مصرف برق (خصوصا در تابستان) بکاهد. در زمستان نیز با تولید گرمایش می‎توان شاهد کاهش مصرف گاز در کشور بود.

وی گفت: تاکید بر به‌کارگیری فناوری VRF از آن رو اهمیت دارد که افزون بر این‎که ترکیب محصول Heat Pump با فناوری VRF بازده بسیار بالایی در شرایط کارکرد نیمه باری و کم باری دارد، استفاده از گاز طبیعی به جای برق، نبود نیاز به مصرف آب در سیکل تولید سرما و گرما و همچنین نبود افت عمده بازدهی با تغییر شرایط اقلیمی (مثلا در مناطق مرطوب) از جمله مشخصه‎های برجسته‎ای است که این محصول را بسیار ویژه می‎کند.

براتی ادامه داد: وجود منابع عمده گاز طبیعی و دسترسی آسان به آن در همه مناطق کشور، نیاز به کاهش مصرف برق در تابستان، نیاز به کاهش مصرف آب در دستگاهای تهویه مطبوع و وجود دانش فنی در زمینه موتور گازسوز، ضرورت دستیابی به دانش طراحی، توسعه و تولید این محصول را به‌عنوان یک محصول راهبردی در زمینه مدیریت و صرفه انرژی برجسته می‎کند.

کارشناس پژوهش و فناوری شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت کشور افزود: با توجه به نتایج ناشی از کاهش و بهینه‎سازی مصرف سوخت در فصول مختلف سال، استقرار این محصول در سبد محصولات تهویه مطبوع کشور باید تاکنون محقق می‎شد.

براتی تصریح کرد: با توجه به اینکه بخش عمده‎ای از زیرساخت فناوری موتور گازسوز مورد نیاز برای این سامانه‎ها، در قالب پروژه پژوهشی بومی‎سازی فناوری MCHP از سوی شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت آماده شده است، این شرکت با توجه به مصوبه دریافت شده از شورای پژوهش شرکت ملی نفت در نظر دارد دانش فنی طراحی، توسعه و ساخت یونیت‎های خارجی سامانه GHP را که به یونیت‎های داخلی متصل بوده و سرمایش و گرمایش را تامین می‎کند بومی‎سازی کند.

کد خبر 286823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =