اهمیت مولفه توسعه و تجاری‌سازی فناوری در صنعت نفت و گاز

معاون فناوری و امور بین‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت بر اهمیت مولفه توسعه و تجاری‌سازی فناوری در صنعت نفت و گاز کشور تاکید کرد و گفت: توجه کافی به این مولفه، بازیگران عرصه دانش و فناوری را در رسیدن به یک نتیجه واحد یاری می‌رساند.

به گزارش خبرنگار شانا، منصور بزمی دیروز (شنبه، 29 دی‌ماه) در شانزدهمین کنگره ملی مهندسی شیمی در نشست تخصصی «نقش ذی‎نفعان در ایجاد و تجاری‎سازی فناوری‎های مرتبط با صنعت نفت»، در کنار هم قرارگرفتن دانشگاه‎ها، مراکز پژوهشی، شرکت‎های دانش‎بنیان و دستگاه‎های دولتی را در قالب چارچوب تعیین شده به منظور دستیابی به هدف مشخص مورد تاکید قرار داد.

وی افزود: موضوع فناوری مانند هر مبحث دیگری بر اساس عرضه و تقاضا در بازار شکل می‎گیرد. دانشگاه‎ها، مراکز پژوهشی، شرکت‎های دانش‎بنیان و ... به عنوان عرضه‎کنندگان تکنولوژی محسوب می‎شوند که باید همسو با همدیگر تلاش کنند و از موازی‎کاری بپرهیزند، این در حالی است که تولیدکنندگان، شرکت‎های دولتی و خصوصی و سرمایه‎گذاران سمت تقاضا را تشکیل می‎دهند.

وی با اشاره به نقش تاثیرگذار دولت در ایجاد زیرساخت‎های حمایتی افزود: در کنار عرضه و تقاضا نقش دولت در ایجاد قوانین و زیرساخت‎های حمایتی برای توسعه فناوری در کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است. برخی از این قوانین نقش حمایتی دارند، مانند معافیت‎های مالیاتی، یا قوانین مشابه و در مقابل قوانین محدودکننده هم داریم که مانع توسعه فناوری و تجاری‎سازی است و باید کنار بروند.

بزمی بر ضرورت نقش شرکت‎های شتاب‎دهنده در برقراری ارتباط میان تکنولوژی و صنعت تاکید کرد و گفت: در یک مرکز پژوهشی فناوری و صنعت اغلب دارای زبان متفاوتی هستند. به این منظور در دنیا مراکزی وجود دارد که کارشان دریافت فناوری از یک گروه استارتاپی و همچنین قابل عرضه به صنعت است.

معاون فناوری و امور بین‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت تصریح کرد: بازیگران تجاری‎سازی فناوری بازیگران عمده‎ای هستند که از دانشگاه آغاز و به شرکت‎های تجاری ختم می‎شوند و اینها مکمل یکدیگر هستند. ما معتقدیم که دانشگاه باید دانش‎های پایه را توسعه بدهد و مراکز پژوهشی به دنبال افزایش مقیاس و ایجاد پایلوت پلنت‎ها باشند. بنابراین اینها در طول یکدیگر کار می‎کنند و مکمل هم هستند.

در کشور هم می‎توان توسعه فناوری ایجاد کرد

وی ادامه داد: برخلاف نظر برخی دوستان ما چندان ناامید هم نیستیم،‌ زیرا به تجربه‌های خوبی دست یافته‌ایم. فقط باید همه بازیگران توسعه فناوری و تجاری‎سازی کنار یکدیگر قرار گیرند و از طرفی مدیران ما به این ایده برسند که در کشور هم می‎شود توسعه فناوری ایجاد کرد.

بزمی اظهار کرد: بخش خصوصی به دنبال حداکثر کردن سود بدون ریسک از طریق فناوری است. در دنیا به این موضوع بسیار اندیشیده شده و همه نهادهای بیمه‎ای و حاکمیتی ریسک سرمایه‎گذاری خطرپذیر را پذیرفته و به این منظور نهادهایی را شکل داده‎اند که بتواند این ریسک را برای سرمایه‎گذار بخش خصوصی به حداقل برساند.

معاون فناوری و امور بین‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما چنین سازوکاری وجود ندارد، افزود: باید به بخش خصوصی حق داد که برای کاهش ریسک خود، دانش فنی را از خارج وارد کند.

وی ادامه داد: اگر بنگاه‎های دولتی و بیمه‎ها وارد میدان شوند و ریسک این کار را به حداقل ممکن برسانند قطعا این کار برای سرمایه‎گذاران بخش خصوصی بسیار ساده‎تر خواهد بود.

وی تصریح کرد: بنابراین اگر ما بخواهیم بگوییم که نقش سیاست‎گذاران و تصمیم‎گیران دولتی از تجاری‎سازی فناوری چیست؟ همین تدوین مقررات تسهیل‎کننده و حمایتی است که اگر یک سیستم بخش خصوصی از دانش فنی داخلی استفاده کند بی‌شک جذابیت کافی برای سرمایه‎گذاری خواهد داشت.

بزمی در پایان اظهار کرد: انتظار دیگری که وجود دارد این است که هدایت و جهت‎دهی تحقیقات کشور و رساله‎های دکترا و تحصیلات تکمیلی به سمت فناوری مورد نیاز صنعت نفت باشد.

کد خبر 286948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =