خط لوله انتقال گاز تربت حیدریه - کاشمر افتتاح شد

خط لوله انتقال گاز تربت حیدریه - کاشمر صبح امروز (شنبه، 13 بهمن‌ماه) 6 ماه زودتر از موعد و با حضور علیرضا رزم‌حسینی، استاندار خراسان رضوی، حسن منتظر تربتی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و دیگر مسئولان کشوری افتتاح شد.

مهدی فلاح تفتی، مجری طرح خطوط لوله اصلی و فرعی شرکت مهندسی و توسعه گاز درباره افتتاح پروژه خط انتقال گاز تربت حیدریه - کاشمر به خبرنگار اعزامی شانا به استان خراسان رضوی گفت: طول این خط ۷۷ کیلومتر و قطر آن ۱۶ اینچ است که بر اساس برنامه زمانبندی قرارداد، باید در مدت ۱۵ ماه به مرحله افتتاح می‌رسید، اما تامین به‌موقع کالاهای مورد نیاز سبب شد تا 6 ماه زودتر از موعد مقرر آن را افتتاح کنیم.

وی افزود: شهر کاشمر در زمستان‌های سرد سال‌های اخیر از آنجا که تنها با یک خط لوله ۱۲ اینچ قدیمی تغذیه می‌شد با افت یا قطع فشار گاز روبه‌رو بود، اما با افتتاح خط انتقال گاز تربت حیدریه - کاشمر از امسال دیگر مشکل قطع گاز در کاشمر و روستاهای آن نخواهیم داشت.

مجری طرح خطوط لوله اصلی و فرعی شرکت مهندسی و توسعه گاز با بیان اینکه صنایع وابسته نیز از این گاز بهره‌مند شده‌اند، اظهار کرد: این خط در ابتدای آذرماه تزریق گاز شد و افتتاح آن برای زمستان امسال در منطقه کاشمر بسیار حیاتی بود تا مردم دیگر نگران فصل سرما و مشکلات آن نباشند.

فلاح تفتی درباره سرعت اجرای طرح‌های این شرکت تصریح کرد: سرعت در اجرای طرح ها تاثیر منفی روی کیفیت پروژه‌ها نمی‌گذارد، ما نهایت دقت و کیفیت را در اجرای هر طرح کوچک و بزرگ صنعت گاز به کار می‌گیریم.

وی افزود: تامین کالا در اجرای هر پروژه‌ به یک دوره زمانی نیاز دارد. برای نمونه مطابق برنامه زمانبندی پیمانکار طرح تربت حیدریه - کاشمر، سفارش‌گذاری و آماده‌سازی کالاها و شیرآلات این خط بین ۶ تا ۸ ماه به طول می‌انجامد، بنابراین ما روش جدیدی را در پیش گرفتیم و آن را برای نخستین بار اجرایی کردیم. به این ترتیب که شیرهای اتوماتیک زمینی (AOV) را با استفاده از توانمندی یکی از شرکت‌های ایرانی به شیرهای عمل‌کننده خودکار زمینی (LBV) تبدیل کردیم.

مجری طرح خطوط لوله اصلی و فرعی شرکت مهندسی و توسعه گاز ادامه داد: این ۹ شیر ۱۶ اینچ، سال‌های زیادی در انبار بدون استفاده کنار گذاشته شده بودند، اما ما آنها را تغییر کاربری دادیم و در پروژه استفاده کردیم تا زمانی که پیمانکار شیرهای اصلی سفارشی خود را تحویل گیرد و به انبار شرکت ملی گاز برگرداند.

وی با بیان اینکه در این خط از هیچ ‌گونه تجهیزات خارجی استفاده نشده است، اظهار کرد: اگر می خواستیم شیرها و قطعات را از خارج از کشور تهیه کنیم برای ما مقرون به صرفه نبود، اما اکنون که با استفاده از کالاهای ایرانی و توانمندی شرکت‌های داخلی طرح را اجرا کرده‌ایم حدود ۶۰ درصد در هزینه‌های‌مان صرفه‌جویی شده است.

به گفته فلاح تفتی، خط تربت حیدریه - کاشمر با هزینه ۵۷ میلیارد تومانی آماده افتتاح شده است و شهر کاشمر، برخی مناطق صنعتی و چهار روستای بین‌راهی را پوشش‌دهی می‌کند.

کلنگ‌زنی خط انتقال گاز دیزباد - تربت حیدریه

مجری طرح خطوط لوله اصلی و فرعی شرکت مهندسی و توسعه گاز در آیین کلنگ‌زنی خط انتقال گاز دیزباد - تربت حیدریه به خبرنگار شانا گفت: قطر این خط ۳۰ اینچ و طول آن ۶۴ کیلومتر است و هزینه یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برای آن در نظر گرفته شده است.

فلاح تفتی افزود: مطابق قرارداد ۱۵ ماه زمان برای اجرای این طرح مورد نیاز است.

به گفته وی، این خط انتقال شامل یک ایستگاه ارسال کننده،  هفت شیر بین‌راهی و دو ایستگاه حفاظت کاتدیک است و تقاطع با جاده و راه آهن از جمله موانع خط به شمار می‌آید.

مجری طرح خطوط لوله اصلی و فرعی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران تأکید کرد: در این پروژه نیز در نظر داریم مانند خط تربت حیدریه - کاشمر از امکانات داخلی و موجودی انبار شرکت ملی گاز ایران استفاده کنیم تا آن را زودتر از موعد مقرر به پایان برسانیم.

وی افزود: با تکمیل این طرح، گازرسانی به ۱۷۱ روستا، ۶۰ صنعت و چهار شهر تقویت می‌شود.

 به گزارش شانا، شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، طراحی، احداث و افتتاح پروژه‌های صنعت گاز در بخش‌های مختلف را به‌عهده دارد.

احداث خطوط انتقال گاز اصلی و فرعی با استفاده از توانمندی پیمانکاران ایرانی نیز به‌عهده این شرکت است تا پس از افتتاح و تزریق گاز به شرکت بهره‌بردار یعنی شرکت انتقال گاز ایران تحویل داده شود.

کد خبر 287180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =