سامانه هوشمند اطلاعات جغرافیایی صنعت انتقال نفت ایران به بهره‌برداری رسید

همزمان با چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، سامانه هوشمند اطلاعات جغرافیایی خطوط لوله انتقال نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی کشور (GIS) در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران به بهره‌برداری رسید.

به گزارش شانا به نقل از شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، سامانه هوشمند اطلاعات جغرافیایی خطوط لوله انتقال نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی کشور (GIS)، صبح امروز ( دوشنبه، 15 بهمن‌ماه) با حضور مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره و همچنین مدیران مناطق دوازده‌گانه این شرکت از طریق ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری رسید.

عباسعلی جعفری‌نسب، مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران ضمن تشکر از تلاش مجموعه مدیریت مهندسی و طرح‌ها و تلاش ارزشمند جوانان ایرانی در انجام عملیات میدانی در مسیرهای سخت‌گذر خطوط لوله به منظور پیاده‌سازی سامانه، درباره تهیه بانک ارزشمند اطلاعاتی جغرافیایی این شرکت گفت: این طرح با سرعت بالا و قابلیت دسترسی نسبت به سامانه‌های مشابه، کامل‌تر بوده و به‌صورت الگویی برای دیگر سازمان‌ها درآمده که انتظار می‌رود با افزایش روزافزون کاربران و مشخص‌تر شدن دستاوردهای بهره‌گیری از آن، تکامل مستمر سامانه پاسخگوی نیازهای آتی این شرکت باشد.

سید ابوالقاسم موسوی، مدیر مهندسی و طرح‌های خطوط لوله و مخابرات نفت ایران نیز با اشاره به اینکه پایه‌گذاری این طرح از سه سال گذشته با جمع‌آوری، طراحی و پیاده‌سازی اطلاعات روی سامانه آغاز شده است، گفت: ‌در این مدت برداشت مختصات مکانی از موقعیت 14 هزار کیلومتر خطوط لوله و مختصات تاسیسات و ایستگاه‌های مخابراتی تحت نظارت شرکت در سامانه انجام پذیرفت و لایه‌های مختلف اطلاعات توصیفی مناطق و اطلاعات کشوری روی سامانه پیاده‌سازی شد.

وی افزود: هم‌اکنون همه مناطق از این سامانه استفاده می‌کنند و در سال‌های آینده هم استفاده از آن روزآمدتر و بهینه‌تر خواهد شد.

سرپرست پروژه نیز در این جلسه با بیان اینکه این پروژه با همت کارشناسان مهندسی و طرح‌ها و با همکاری یک شرکت مهندسین مشاور داخلی و بهره‌گیری از توانمندی متخصصان جوان به صورت کاملا بومی انجام شده است، گفت:‌ این سامانه نسبت به موارد مشابه خارجی با هزینه بسیار کمتری طراحی شده است.

امیرمهدی همایون‌فکری افزود: در فاز نخست، برداشت (GPS) موقعیت مکانی همه خطوط لوله، مراکز انتقال نفت، فیبر نوری به طول بیش از 14 هزار کیلومتر گستره عملیاتی شبکه انتقال نفت از مبادی تولید تا مراکز توزیع و مصرف در گذر از مسیرهای سخت‌گذر کوهستان‌های زاگرس و البرز و نواحی آب و هوایی با گرما و سرمای طاقت‌فرسا، حدود اربعه مراکز انتقال نفت، عوارض متقاطع در باند 50 متری اطراف خط و ... با استفاده از دستگاه ‌GPS دو فرکانسه انجام و پس از کارتوگرافی و gis ready به عنوان دارایی‌های شرکت خطوط لوله و مخابرات روی سامانه پیاده‌سازی شد که خوشبختانه براساس سامانه ایجاد شده و انطباق آن با تجهیزات سیستم انتقال، به لحاظ صیانت از دارایی‌های فیزیکی شرکت، امکان مدیریت انجام اقدام‌های موثر در کوتاه‌ترین زمان میسر شده است.

وی در تشریح طراحی سامانه گفت: اطلاعات در سه دسته اصلی دارایی خطوط لوله و مخابرات، عوارض متقاطع و اطلاعات پایه (شامل اطلاعات کشوری، مراکز خدماتی، زمین‌شناسی و ...) روی سامانه پیاده‌ شده است و یقینا ترکیب اطلاعات مکانی، توصیفی و داده‌های پایه در قالب یک سامانه، ضمن سرعت بخشیدن به پردازش داده‌ها، نتایج را در قالب نقشه‌ها و نمودار‌های متنوع در فرمت‌های مختلف ارائه داده و قدرت تحلیل کارشناسان را به صورت قابل ملاحظه‌ای ارتقا می‌بخشد.

کد خبر 287271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =