نفت و گاز اروندان؛ راهبر مطمئن تولید نفت در غرب کارون

نام شرکت نفت و گاز اروندان با هدف‌گذاری تولید بیش از یک میلیون بشکه‎ نفت در افق 1404 پیوند زده شده؛ شرکتی جوان، با چارت سازمانی کوچک و چابک که ماموریت‎هایی از جمله راهبری تولید، نگهداری و حفظ تاسیسات نفتی و گازی، تامین خوراک پالایشگاه و پتروشیمی و صدور به بازارهای بین‎المللی و البته انجام مسئولیت‎های اجتماعی را در منطقه غرب کارون عهده‎دار است. گستره جغرافیایی وسیع، مشترک بودن بیش از 50 درصد میدان‌های تحت مدیریت، تزریق گاز به صورت امتزاجی با فشار بالا در میدان پیچیده دارخوین و کار در جوار هورالعظیم و اهمیت مسائل زیست‎محیطی از ویژگی‎های این شرکت تولیدی است که بر اهمیت ماموریت‎های آن می‎افزاید.

حفظ محیط زیست؛ اولویت نفت و گاز اروندان

به گزارش خبرنگار شانا، مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان، مهم‌ترین اولویت این شرکت را مسائل زیست‎محیطی می‎خواند و می‎گوید: «این موضوع برای ما بسیار حائز اهمیت است؛ حفاری‎ها را با نهایت دقت و وسواس به منظور جلوگیری از وقوع هرگونه آلودگی دنبال می‎کنیم و استفاده از دستگاه‎های MOT و MOS را در دستور کار داریم.» جهانگیر پورهنگ صحبت‎هایش را با تاکید بر اهمیت محیط زیست آغاز می‎کند و دو خبر زیست‎محیطی هم دارد؛ نخست آنکه مزایده فروش 50 میلیون مترمکعب گازهای همراه در این شرکت برگزار و برنده آن مشخص شده است و دوم آنکه در صورت تصویب اعتبار لازم، طرح بهسوزی فلرها سال آینده در این شرکت اجرا می‎شود.»

بازدید از شرکت نفت و گاز اروندان 37

بررسی سناریوهای تولید نفت در جزیره مینو

پورهنگ ضمن اینکه از تحقق کامل برنامه تولید تکلیفی نفت و گاز اروندان در 10 ماه نخست امسال خبر می‎دهد، در پاسخ به سوالی که این روزها در ذهن اهالی نفت مطرح است، یعنی «اطلاعاتی بیشتر از کشف نفت در جزیره مینو» می‎گوید: «هم‌اکنون نمی‎توان در مورد حجم ذخایر این میدان نظر قطعی داد. ما تمام سناریوهایی را که درباره تولیدی کردن نفت در این منطقه مطرح است بررسی و نیازهای لازم برای تجهیزات سطح‎الارضی را برآورد کرده‎ایم. شاید لازم باشد تحقیقات بیشتری انجام و چاه اکتشافی دوم حفاری شود و شاید هم تولیدی شدن همین چاه اکتشافی در برنامه قرار گیرد؛ به هر حال ما تابع سیاست‎های شرکت ملی نفت ایران هستیم.»

افزایش تولید نفت در دارخوین

پرسش بعدی از مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان، درباره دارخوین است؛ میدانی که در 45 کیلومتری شمال خرمشهر و 85 کیلومتری جنوب و جنوب غربی اهواز قرار گرفته؛ تولید کنونی آن روزانه حدود 120 هزار بشکه و تزریق روزانه گاز در آن به طور متوسط 220 میلیون فوت‌مکعب است و تاکنون حدود یک‎سوم از نفت قابل استحصال آن برداشت شده است. پورهنگ می‎گوید: «چاه شماره 34 دارخوین، نخستین چاهی است که پس از رفتن انی ایتالیا، آماده بهره‎برداری شده و با راه‎اندازی آن در آینده نزدیک، 5 هزار بشکه به تولید این میدان افزوده می‎شود.» پورهنگ گریزی هم به بحث ساخت داخل می‎زند و می‎گوید: «بخشی از تجهیز رشته تکمیلی مورد نیاز در این چاه که اهمیت بسیاری داشت و کالای خریداری شده خارجی جوابگوی نیاز نبود، از طریق بومی‎سازی و با همکاری مهندسان شرکت ملی حفاری ایران نصب و به‌طور موفقیت‎آمیز تست شد.» شرکت نفت و گاز اروندان شرکت جوانی است و به همین دلیل مانند بخش اعظم تاسیسات شرکت‎های تولیدی دیگر با چالش استهلاک تاسیسات مواجه نشده است، با این حال پورهنگ از پیگیری جدی امور در کمیته ساخت داخل این شرکت خبر می‎دهد و این اولویت را برای آنکه شرکت در سال‎های آینده با مشکل تامین تجهیزات و قطعات روبه‎رو نشود، ضروری می‎داند.

بازدید از شرکت نفت و گاز اروندان 34

ایفای مسئولیت اجتماعی در غرب کارون

شرکت نفت و گاز اروندان در حوزه مسئولیت اجتماعی نیز فعالیت‎های قابل‎توجهی داشته است؛ از احداث ورزشگاه 15 هزار نفری غدیر در خرمشهر تا ساخت سالن سرپوشیده ورزشی در منطقه دارخوین. به گفته پورهنگ، غالب طرح‎های حوزه مسئولیت اجتماعی از سوی مدیریت نظارت بر طرح‎های عمرانی مناطق نفت‎خیز پیگیری می‏‌شود و بر این اساس، اجرای پروژه‎های مختلفی در منطقه غرب کارون برنامه‎ریزی شده است.

نقش حیاتی واحد بهره‎برداری و نمکزدایی غرب کارون

در میان فعالیت‎های سال‎های اخیر شرکت نفت و گاز اروندان، به جرات می‎توان به ساخت و بهره‎برداری از واحد بهره‎برداری و نمکزدایی غرب کارون به‎عنوان دستاوردی راهگشا در فرآورش نفت میدان‌های مشترک این منطقه عملیاتی و نمود عینی اتکا به توان داخل اشاره کرد. شهرام اردیان، سرپرست مدیریت هماهنگی عملیات تولید شرکت نفت و گاز اروندان در این باره می‎گوید: «تاکنون بیش از 80 میلیون بشکه نفت در این واحد فرآورش شده است.»

اردیان درباره مشخصات این واحد ادامه می‏‌دهد: «6 دیسالتر، یعنی دو دیسالتر در هر ترین این واحد نصب شده و از نقاط قوت این واحد، می‎توان به طراحی بر اساس دریافت و فراورش نفت با فشارهای مختلف و میزان آب و نمک متفاوت اشاره کرد. هم‌اکنون روزانه حدود 110 هزار بشکه  نفت در این واحد فرآورش می‎شود که بخشی از نفت به عنوان خوراک پالایشگاه آبادان و نیمی دیگر برای ارسال به مبادی صادراتی مصرف می‎شود و به شرکت مهندسی و توسعه نفت هم اعلام آمادگی کرده‎ایم که این واحد برای دریافت نفت بیشتر، ظرفیت فرآورشی دارد.»

بازدید از شرکت نفت و گاز اروندان 14

صفر تا صد با اتکا به توان مهندسان و پیمانکاران ایرانی

بیش از 80 میلیون بشکه نفت تاکنون در واحد بهره‎برداری و نمکزدایی غرب کارون فراورش شده. این میزان فراورش ایجاب می‎کند مختصات این واحد را دقیق‎تر مرور کنیم. یاور احمدی، سرپرست منطقه آزادگان و جفیر در این باره توضیح می‎دهد: «واحد بهره‎برداری و نمکزدایی غرب کارون با ظرفیت فراورش روزانه 165 هزار بشکه نفت خام سال گذشته به مدار آمد؛ به این ترتیب که فاز نخست آن در آبان ماه سال 94 راه‎اندازی شد؛ فاز دوم سال 95 به مدار آمد و در نهایت فاز سوم نیز پارسال راه‎اندازی شد و این ظرفیت فرآورشی توانست نقش موثری در فرآورش نفت تولیدی غرب کارون ایفا کند.» به گفته احمدی، از صفر تا صد این واحد به همت نفت و گاز اروندان و با همکاری پیمانکاران و مهندسان داخلی انجام شده و به ثمر رسیده است.

فرهاد صادق‎زاده، رئیس مهندسی بهره‎برداری شرکت نفت و گاز اروندان نیز درباره میزان استفاده فعلی از ظرفیت این واحد توضیح می‎دهد: «اکنون روزانه بیش از 100 هزار بشکه نفت در این واحد فراورش می‎شود. استارت احداث این واحد با هدف فراورش نفت تولیدی میدان‌های مشترک غرب کارون زده شد و هم‎اکنون نیز نفت تولیدی میدان‌های آزادگان جنوبی، یاران و جفیر به این واحد ارسال می‌‏شود؛ در آینده نیز از ظرفیت این واحد می‎توان برای فرآورش نفت میدان‌های سپهر و جفیر که قرارداد توسعه آنها در قالب IPC امضا شده است و همچنین میدان‎های سهراب و سوسنگرد استفاده کرد.»

بازدید از شرکت نفت و گاز اروندان 21

تداوم مذاکرات با شرکت‎های ایرانی برای فعالیت‎های توسعه‎ای

صحبت از سهراب و سوسنگرد که می‎شود، صادق‎زاده به مطالعات انجام شده برای توسعه این میدان‎ها اشاره می‎کند: «تاکنون طرح‎های پیشنهادی سه شرکت ایرانی برای توسعه میدان سوسنگرد تحویل شده و ما آن را برای بررسی به شورای عالی مخازن ارائه داده‎ایم. مذاکرات توسعه سهراب هم با وینترسهل آلمان تقریبا نهایی شده بود که البته با آغاز مجدد تحریم‎ها متوقف شد.» میدان‌های نفتی تحت مدیریت نفت و گاز اروندان دارای گستردگی قابل ملاحظه‎ای از نظر ابعاد، خصوصیات مخزنی و پیچیدگی‎های فنی تولید هستند؛ مشتمل بر میدان‌های مشترک آزادگان، یادآوران، یاران، سهراب، اروند و خرمشهر و میدان‌های مستقل دارخوین، جفیر، سپهر، بندکرخه، سوسنگرد، امید و مشتاق.

همکاری با دانشگاه امیرکبیر

میدان دارخوین یکی از میدان‌های نفتی تحت راهبری شرکت نفت و گاز اروندان است که توسعه فناورانه آن در قالب قراردادهای پژوهشی شرکت ملی نفت ایران به دانشگاه امیرکبیر سپرده شد. ابراهیم طالقانی، سرپرست پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران درباره پیشرفت کار در این پروژه پژوهشی می‎گوید: «در دارخوین تحت نظر شرکت نفت و گاز اروندان کار بزرگی در دست اقدام است و آن تلاش برای ایجاد و آزمایش سیستم ردیاب گاز تزریقی است تا از این طریق، مشخص شود گاز پس از تزریق چه مسیری را طی می‎کند.»

به گفته طالقانی، ردیابی گاز تزریق شده در مایع، معمول است، اما می‏‌خواهیم به سامانه‎ای برای ردیابی گاز پس از تزریق در گاز دست یابیم که دانشگاه امیرکبیر به عنوان دانشگاه طرف قرارداد در این طرح به این منظور در تلاش است و امیدواریم در آینده نزدیک، مرکزی با این شرح کار در این دانشگاه ایجاد شود تا بتواند ارائه‎دهنده این خدمت باشد.

طالقانی درباره این طرح پژوهشی، خبر خوب دیگری هم دارد: «به دنبال راه‎اندازی مرکز پیشرفته آنالیز رسوب آسفالتین در دانشگاه امیرکبیر هستیم که در صورت تصویب در کمیته راهبری، در دستور کار قرار می‎گیرد. با راه‎اندازی چنین مرکزی، می‎توان به بررسی و رفع معضل رسوب آسفالتین در بسیاری از میدان‌ها به‌ویژه میدان‌های غرب کارون ورود کرد.»

کد خبر 287387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =