پایش جریان علم‎وفناوری کشور در دستورکار قرار دارد

رئیس مرکز رصد علم‎وفناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به اهداف تشکیل کارگروه رصد علم، فناوری و نوآوری کشور اشاره کرد و گفت: پایش جریان علم‎وفناوری کشور در دستورکار قرار دارد.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، رضا داوودی در سی‌وچهارمین نشست کارگروه رصد علم، فناوری و نوآوری کشور اظهار کرد: در حوزه علم‎وفناوری، نهادها، سازمان‌ها و مراکز متعددی فعالیت می‌کنند، اما توصیف و ترسیم دقیقی از وضعیت جریان علم‎وفناوری در کشور در دسترس وجود ندارد از این رو برای بررسی وضعیت موجود تشکیل کارگروه رصد علم، فناوری و نوآوری کشور در دستور کار قرار گرفت.

وی تصریح کرد: این کارگروه بیش از ۳۰ عضو دارد که از دستگاه‌ها و نهادهای مختلف عضو شده‌اند و به دلیل تعدد دستگاه‌های موجود در این حوزه تنها مهم‌ترین آنها در این کارگروه حضور دارند و در برخی حوزه‌ها نیز نماینده آنها حضور دارد. به‌طور نمونه از مجموعه پارک‌های علم‎وفناوری، نماینده پارک فناوری پردیس یا از میان پژوهشگاه‌های معتبر کشور تنها نمایندگان پژوهشگاه‌های صنعت نفت، نیرو، مواد و انرژی در این نشست شرکت می‌کنند.

وی هدف دوم این کارگروه را تحلیل روند و وضع موجود دانست و افزود: تحلیل وضع کنونی با آنچه که در کشور، منطقه و دنیا انجام می‎شود از دیگر مسائلی است که سبب تشکیل این کارگروه شد، زیرا کشورهای همسایه و دیگر کشورها با ایران رقابت تنگاتنگی دارند از این رو همواره باید جریان‌ها را شناسایی کرده و با توجه به تغییرات موجود در دنیا بازنگری و آینده‌نگری را در راس امور قرار دهیم.

داوودی افزود: سومین هدف این کارگروه موضوع تجویز است و این امر بدان معناست که باید خروجی و گزارش‌ها به اشکال مختلف بهره‌برداری شود و در غیر این صورت روند فعالیت‌ها به درستی انجام نمی‎پذیرد. بنابراین سعی شده است از خروجی‌ها و از آنچه از تحلیل‌ها به صورت همفکری با اعضا کارگروه در جلسات مختلف به‌دست آمده است راهکارها و پیشنهادهایی را برای بهبود وضع موجود به مجموعه‌های بالادستی و افراد تاثیرگذار ارائه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در نشست‌های کارگروه به دنبال گزارش عملکرد سازمان‌ها نیستیم، اظهار کرد: آنچه در این زمینه حائز اهمیت است اینکه این خروجی‌ها تا چه میزان به رفع نیازها و چالش‌های موجود در کشور کمک کرده است و سبب اثربخشی در صنعت بوده است.

داوودی ادامه داد: میزان اثربخشی دستاوردها حاکی از آن است که برنامه‌ها و اقدام‎هایی که در هر سازمانی انجام شده است تا چه میزان منطقی و بر مبنای اولویت و نقشه راهبردی تدوین شده است.

رئیس مرکز رصد علم‎وفناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اندکی بازنگری در روند فعالیت‌های کارگروه در سال آینده در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: قرار است در سال آینده نحوه فعالیت این کارگروه را به گونه‎ای پیش ببریم که بیش از پیش اثربخشی را به همراه داشته باشد و معتقدیم اگر ارتباط میان نهادهای بالادستی سیاست‌گذار همانند دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با مجوعه‌های دیگر برقرار شود می‌تواند سبب ضمانت اجرایی فعالیت‌ها و بهبود آنها شود.

کد خبر 287552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =