۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴
  • کد خبر: 287668
شبکه انتقال دانش، ضرورت حوزه نفت و گاز

معاون آموزش موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی بر ضرورت به‌کارگیری شبکه انتقال دانش در حوزه نفت و گاز تاکید کرد و افزود: ایجاد یک شبکه می‎تواند به عنوان فضایی در نظر گرفته شود که همکاران مختلفی در سطح ملی، منطقه‎ای و جهانی را که هر یک جایگاهی را به خود اختصاص داده‎اند، اما اهداف مرتبط با هم دارند، به یکدیگر متصل کرد.

علی‌اصغر رجبی به خبرنگار شانا گفت: با ایجاد این شبکه، مجموعه‌ای از دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های پایه‌ای مرتبط در کنار مراکز باصلاحیت صاحب دانش و نیز شرکت‌های کسب‌وکاری با هدف انتقال دانش به یکدیگر متصل می‌شوند.

وی تصریح کرد: این شبکه از سوی مجموعه همکارانی شکل می‌گیرد که منابع را با همکاری یکپارچه می‌کنند و به‌کار می‌بندند.

معاون آموزش موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی در ادامه از راه‌اندازی شبکه تضمین صلاحیت حرفه‌ای (CAN) خبر داد و افزود: بر این اساس، موسسه با هدف انتقال دانش و اطمینان از صلاحیت حرفه‌ای سرمایه انسانی در حوزه نفت و گاز اقدام به راه‌اندازی شبکه تضمین صلاحیت حرفه‌ای کرده است. این شبکه دارای سه گروه همکاران صاحب دانش، همکاران کسب‌وکار و همکاران پایه‌ای و مرتبط است.

رجبی اهداف آموزشی موسسه مطالعات انرژی را متمرکز بر پنج محور ظرفیت‌سازی و بهبود کیفیت آموزش، ایمنی، آتش‌نشانی و مدیریت بحران، بهینه‌سازی انرژی، منابع انسانی و ظرفیت‌سازی روی صنایع بالادستی و پایین‌دستی نفت دانست و افزود: عملیاتی‌شدن اهداف راهبردی موسسه منوط به همکاری اثرگذار در سطح ملی و بین‌المللی است. به این منظور اگر قرار است ظرفیت‌سازی داشته باشیم باید سبب انتقال دانش و توسعه حرفه‌ای کارشناسان صنعت نفت و گاز شود.

وی همچنین به مقوله هم‌تکاملی در زمینه آموزش کارشناسان و دست‌درکاران حوزه نفت و گاز اشاره کرد و گفت: صنعت نفت دارای دانشی 100 ساله است که سال‌های پیاپی سینه به سینه انتقال یافته است، بنابراین هدف اصلی شبکه انتقال دانش افزون بر توجه به استانداردهای آموزشی و انتقال دانش به مزیت‌سازی از طریق هم‌تکاملی یا تلفیق دانش جدید و قدیم در حوزه انرژی نیز توجه دارد.

وی در ادامه موضوع مدیریت دارایی‌های فیزیکی، خوردگی و بازرسی فنی را از جمله برنامه‌های جامع آموزش موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برشمرد.

به گفته وی، نکته مهم دیگر که باید در این زمینه مدنظر قرار گیرد، بهره‌مندی از توان و ظرفیت بخش خصوصی است که می‌تواند در تحقق برنامه‌های آموزشی موسسه کارگشا باشد.

کد خبر 287668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =