ارائه ۱۲۰ طرح جامع توسعه میدان‌های نفت و گاز پس از برجام

معاون پیشین توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران به تشریح بخشی از فرایندهای کاری این شرکت پس از حصول توافق برجام پرداخت و ارائه بالغ بر ۱۲۰ MDP را که بیشتر مطالعات از سوی شرکت‎های بین‎المللی انجام گرفته است، یکی از این دستاوردها برشمرد.

به گزارش خبرنگار شانا، غلامرضا منوچهری امروز (شنبه، چهارم اسفندماه) در نشست تخصصی «چشم انداز صنعت نفت و گاز ایران، سناریوهای پیش رو»، گفت: این حجم از مطالعات بر روی میدان‌های نفت و گاز ایران، اسناد و نتایج ارزشمندی را در اختیار شرکت ملی نفت ایران قرار داده است.

وی گفت: در آن برهه زمانی، گاه مذاکرات قراردادی ۱۵ میدان به طور همزمان دنبال می‌شد و حتی حدود ۱۰ قرارداد نهایی شده بود که با مشکلات بعدی، این فرآیند متوقف شد.

منوچهری به مذاکره با مرسک در لایه نفتی و میدان آب تیمور، نهایی شدن مذاکرات قراردادی با omv  در بندکرخه، با DNV در چنگوله، با گازپروم نفت در آذر، با شل در کیش و ساینوپک در یادآوران اشاره کرد و افزود: مذاکرات قراردادی توسعه آزادگان هم با سه کنسرسیوم پیش می‌رفت که سرانجام با کنسرسیوم توتال، سی‌ان‌پی‌سی و شرکتی ایرانی نهایی شده بود. این مذاکرات بعد از مشکلات برجام با سی‌ان‌پی‌سی دنبال شد، اما آنها هم نیامدند.

منوچهری اظهار کرد: در صورت به ثمر نشستن مذاکرات توسعه‌ای پس از برجام، زمینه ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در کشور فراهم می‌شد.

وی شرایط کشور را از حیث تحریم‌های سنگین تحمیل شده، ویژه توصیف کرد و افزود: در این شرایط، به تلاش برای تغییر پارادایم، استفاده از متخصصان جوان، فعالیت‌های استارتاپی و شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز داریم و امیدواریم با ظرفیت خوبی که در داخل کشور وجود دارد، همچنان بتوانیم در مسیر رشد و توسعه گام برداریم.

کد خبر 287684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =