آموزش مصرف بهینه انرژی سرمایه‌گذاری برای آینده کشور است

مدیر پروژه آموزش بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان مدارس گفت: جمعیت ۱۳ میلیون نفری دانش آموزان در کشور به‌عنوان تصمیم‌گیران و مسئولان آینده با آموزش مناسب می‌توانند رعایت نکردن استانداردهای انرژی و بالا بودن سرانه مصرف انرژی در ایران را برطرف کنند.

به گزارش شانا، ژما جواهری‌پور روز چهارشنبه (۱۵ اسفندماه) در نخستین کارگاه بهینه‌سازی مصرف انرژی و محیط زیست در ساختمان مدارس در محل سالن تشریفاتی فرهنگیان و با حضور مسئولان اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، نمایندگانی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معلمان، مدیران مدارس و مدیران پژوهش سراها و رابطان پژوهشی مدارس شهر تهران با اشاره به اینکه پروژه بهینه‌سازی مصرف انرژی و محیط زیست در ساختمان‌ها توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با  همکاری سازمان UNDP و پروژه GEF انجام می‌شود، گفت: این پروژه به پروژه‌های کوچک‌تری تقسیم شد که بخش آموزش و فرهنگ‌سازی آن به برخی سمن‌ها محول و پیشنهادهایی که این سازمان‌ها برای اجرای بخش‌های مختلف آموزشی داشتند نیز استفاده شد.

وی با اشاره به اینکه زمان زیادی از وقت دانش‌آموزان و معلمان در مدارس می‌گذرد و اگر ساختمان مدارس استانداردهای لازم برای استفاده از انرژی را داشته باشد بهترین کلاس آموزشی برای آموزش دانش‌آموزان و والدین آنهاست، افزود: به همین دلیل ما در موسسه مردم‌نهاد «چراغ راگا» پیشنهاد دادیم پروژه بهینه‌سازی مصرف انرژی و محیط زیست در ساختمان‌ها در مدارس نیز اجرا شود، زیرا  جمعیت ۱۳ میلیون نفری دانش آموزان در کشور که تصمیم‌گیران و مسئولان آینده هستند با آموزش مناسب می‌توانند بسیاری از مشکلاتی را که امروز در کشور با آن روبه‌رو هستیم مانند رعایت نکردن استانداردهای انرژی و بالا بودن سرانه مصرف انرژی در ایران را برطرف کنند یا بهبود دهند.

مدیر پروژه آموزش بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان مدارس با اظهار امیدواری به ورود بخش عمده‌ای از دانش‌آموزان به بازار انرژی در آینده، تصریح کرد: این موضوع می‌تواند ایران را که یکی از تولیدکنندگان قوی و از دارندگان عظیم منابع انرژی در جهان است به سمت نقش‌آفرینی موثر در اقتصاد و بازار آینده انرژی سوق دهد.

جواهری‌پور عنوان کرد: علت دیگر انتخاب مدارس همسو با اجرای پایلوت پروژه بهینه‌سازی مصرف انرژی و محیط زیست در ساختمان، اهمیت آموزش و فرهنگ‌سازی در میان نسل آینده، درباره آموزش بهینه‌سازی انرژی است.

وی یکی از کاربردهای آموزش‌های در نظر گرفته شده در این پروژه را مصرف درست و انتخاب صحیح ابزارهای تولید انرژی در مدارس، همسو با بهبود وضع استفاده از انرژی در مدارس خواند و گفت: معمولا مدیران مدارس یا مسئولان آموزش و پرورش ممکن است آموزش‌های مستقیم برای بهبود رفتار درباره بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) ندیده باشند که این موضوع سبب می‌شود دانش و آگاهی لازم در انتخاب ابزارها و  فناوری‌هایی که برای تولید سرمایش و گرمایش در مدارس استفاده می‌شود، وجود نداشته باشد، علاوه بر اینکه ممکن است این انتخاب‌ها منجر به حوادث تلخی که طی ماه‌های اخیر نیز شاهد آن بودیم شود.

مدیر پروژه آموزش بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان مدارس ادامه داد: برای نمونه اگر موتورخانه مدرسه تنظیم نباشد یا بخاری‌های مدارس احتراق کامل نداشته باشند آلودگی‌هایی ایجاد می‌شود که اثری مستقیم بر سلامت دانش آموزان و معلمانی دارد که در مدارس زمان خود را می‌گذرانند و آموزش می‌بینند.

مدیرعامل موسسه مردم‌نهاد چراغ راگا با بیان اینکه بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی افزون بر آنکه بر سلامت کلان جامعه تاثیرگذار است به دلیل محلی بودن تولید انرژی در ساختمان مدارس تاثیری مستقیم بر سلامت و ایمنی دانش آموزان دارد، افزود: بنابراین آموزش و آگاهی در این باره هم در بهبود رفتار مصرف انرژی در طولانی‌مدت و هم در کاهش آلودگی‌ها و عوارض ناشی از آن در مدارس می‌تواند موثر باشد.

وی تصریح کرد: در این همایش، در حقیقت نخستین گام در پویش آموزش بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان مدارس انجام شد و نخستین گام خود را آموزش معلمان و تسهیل‌گران قرار داد تا آنها نیز این آموزش‌ها را به دانش‌آموزان مدارس انتقال دهند و در ادامه میزان افزایش سطح دانش و تغییر رفتار دانش آموزان را پس از ارائه آموزش‌ها اندازه‌گیری و در گزارش‌هایی برای پروژه ارسال کنند تا ما با تحلیل نتایج بتوانیم گام‌های بعدی این پویش را به صورت گسترده‌تر در سراسر کشور اجرا کنیم.

جواهری‌پور عنوان کرد: امیدواریم که این پویش بتواند با هم‌افزایی‌هایی که از طریق تولید محتواهای علمی برای دانش آموزان و معلمان انجام می‌دهد غنای بیشتری یابد و ما شاهد رفتار صحیح در حوزه مصرف انرژی در کشور باشیم.

مدیر پروژه آموزش بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان مدارس گفت: در فاز نخست اجرای پویش، بنا داریم محتواهای تولیدشده و دست‌سازه‌ها و ایده‌های خلاقانه‌ای را که در این حوزه توسط دانش آموزان انجام می‌شود در روز زمین پاک (اردیبهشت‌ماه ۹۸ ) به صورت یک نمایشگاه برگزار و از همکارانی که در گام نخست در کنار ما بودند قدردانی کنیم.

نخستین کارگاه آموزشی بهینه‌سازی مصرف انرژی و محیط زیست در ساختمان مدارس، به شیوه تسهیل‌گری برای معلمان، مدیران مدارس، رابطان پژوهشی و مدیران پژوهش سراهای همه مناطق تهران، روز چهارشنبه (۱۵ اسفندماه) برگزار و محتواهای علمی و روش‌های آموزش مناسب برای آموزش مفاهیم مرتبط با این حوزه به دانش‌آموزان و حاضران در نشست آموزش داده شد.

کد خبر 287926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =