۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶
  • کد خبر: 287967
مراحل پایانی عملیات ۵ پروژه کلید در دست حفاری

معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در پروژه‌های حفاری گفت: پنج پروژه کلید در دست (EPD) که به‌طور عمده در میدان‌های مشترک خشکی و دریایی کشور اجرا شده است در مرحله تحویل نهایی قرار دارد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی حفاری ایران، علیرضا لایجی اظهار کرد: پروژه حفاری هفت حلقه چاه در میدان نفتی آذر در استان ایلام به عنوان یکی از پیچیده‌ترین میدان‌های نفتی در جهان است که با پایان عملیات تکمیل نهایی حفاری آخرین حلقه در شرف تحویل به شرکت سروک آذر به عنوان کارفرمای پروژه است.

وی اظهار کرد: این پروژه از سال ۹۱ کلید خورد و از صفر تا ۱۰۰ اجرای آن با کاربست دو دستگاه حفاری سنگین ۳۵ و ۳۷ فتح و دستگاه حفاری فوق سنگین ۶۰ فتح اجرا و هم اینک دستگاه ۳۵ فتح در منطقه مستقر است که برای انجام برخی عملیات خارج از قرارداد در اختیار شرکت سروک آذر است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در پروژه‌های حفاری گفت: در اجرای پروژه حفاری ۲۰ حلقه چاه در میدان نفتی آزادگان جنوبی در خوزستان که از سال ۹۵ آغاز شد و با نظر شرکت مهندسی و توسعه نفت به عنوان کارفرما به ۲۳ حلقه افزایش یافت، عملیات حفر و تکمیل ۱۷ حلقه چاه پایان یافته و تحویل کارفرما شده است.

لایجی با بیان این‌که پیش بینی می‌شود این پروژه تا خردادماه آینده به‌طور کامل تکمیل شود، افزود: هم‌اکنون حفر 6 حلقه چاه باقیمانده با پیشرفت بالای ۹۰ درصد استمرار و متراژ حفاری در این موقعیت افزون بر ۷۲ هزار متر ثبت شده که به‌وسیله 6 دستگاه حفاری محقق شد.

وی از پروژه‌های دیگر در حال اجرا در غرب کارون به پروژه حفاری ۳+۹ در گستره عملیاتی شرکت نفت و گاز اروندان اشاره و اظهار کرد: این پروژه مشتمل بر حفر سه حلقه چاه توسعه‌ای و ۹ حلقه تعمیری تکمیلی است که از سال ۹۴ آغاز و با استفاده از دو دستگاه حفاری تا به حال هفت حلقه چاه حفر و تحویل کارفرما شده است، دو حلقه تا نیمه نخست فروردین ماه ۹۸ تکمیل و سه حلقه باقیمانده نیز مراحل اجرایی را پشت سر می‌گذارد.

لایجی گفت: در پروژه حفاری ۲۲ حلقه چاه در فاز ۱۴ طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی به کارفرمایی شرکت نفت و گاز پارس در عمل حفاری همه چاه‌ها با انجام یکصد هزار متر با به‌کارگیری دو دستگاه حفاری دریایی خاتمه یافته است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در پروژه‌های حفاری توضیح داد: در این پروژه در مجموع ۱۴ حلقه چاه روی دو سکوی SPD۱۴- A و SPD۱۴ – C  تکمیل و تحویل کارفرما شد و مراحل تکمیل نهایی هشت حلقه چاه باقیمانده پس از اتخاذ تصمیم ازسوی کارفرما در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی در زمینه پروژه ۱+۱۳ در بخش خشکی میدان گازی جزیره کیش که با به‌کارگیری دستگاه‌های حفاری ۶۱ و ۶۹ فتح انجام شده است، اظهار کرد: این پروژه از نظر عملیات حفاری به طور کامل اجرا و تکمیل نهایی چاه‌ها پس از هماهنگی با کارفرمای جدید انجام شد.

لایجی همچنین پروژه‌های جدید کلید در دست را شامل دو پروژه حفاری هشت و 6 حلقه چاه در حوزه مدیریت اکتشاف شرکت ملی حفاری ایران عنوان کرد و گفت: در پروژه هشت حلقه چاه که اوایل  امسال شکل اجرایی به خود گرفت با استقرار دو دکل حفاری ۳۲، ۳۳ فتح در موقعیت‌های خوزستان و فارس در مجموع  تاکنون هشت هزار متر حفاری انجام شده است.

وی افزود:  پروژه 6 حلقه چاه نیز با استقرار دستگاه ۸۹ فتح آغاز و تا به حال یک‌هزار و ۳۶۱ متر حفاری انجام شده و دستگاه  ۷۴  نیز هم‌اینک در موقعیت مشخص شده اثبات و طی چند روز آینده عملیاتی می‌شود.

معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در پروژه‌های حفاری در همین باره از پروژه‌های حفاری ۱۰ حلقه چاه در میدان نفتی آزادگان جنوبی، هفت حلقه چاه در میدان نفتی گچساران در حوزه عملیاتی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و پنج حلقه چاه در میدان نفتی نفت‌شهر در گستره شرکت نفت مناطق مرکزی نام برد که در مجموع این پروژه‌ها  حفر ۳۶ حلقه چاه اکتشافی، توسعه‌ای و تعمیری تکمیلی را شامل می‌شود.

لایجی مدت زمان پیش‌بینی شده برای انجام این پروژه‌ها را که از اوایل سال ۹۸ با هماهنگی کارفرماها وارد فاز اجرایی می‌شوند را ۱۴ تا ۲۲ ماه عنوان و افزود: این پروژه‌ها نیز به صورت کلید در دست اجرا و تامین دکل، کالا و مواد، خدمات فنی، مهندسی و جانبی به‌ عهده شرکت ملی حفاری ایران است.

وی تصریح کرد: پروژه طرح توسعه میدان‌های نفتی گچساران و نفت شهر در چارچوب طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید شرکت ملی نفت ایران اجرا و ارائه همه خدمات مرتبط در بخش‌های روسطحی و زیرسطحی به‌عهده شرکت ملی حفاری ایران خواهد بود.

کد خبر 287967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =