افتتاح طرح‌های عظیم صنعت گاز؛ از انتقال اتان تا تولید مرکاپتان

طرح‌های بزرگ صنعت گاز کشور از پروژه افزایش توان انتقال اتان به مجتمع‌های پتروشیمی تا راه‌اندازی رسمی طرح تولید مرکاپتان، با حضور رئیس‌جمهوری و به صورت ویدئوکنفرانس در استان بوشهر افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به عسلویه، ایران پس از فرانسه، روسیه و آمریکا، اکنون در جایگاه سومین تولیدکننده بزرگ مرکاپتان (ماده بودارکننده گاز طبیعی) در جهان قرار دارد. واحد تولید ادورانت به همت متخصصان ایرانی و با استفاده از کالای ساخت داخل، در عسلویه ساخته شد و به بهره‌برداری رسید. این واحد عظیم صنعت گاز امروز با حضور دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و بیژن زنگنه، وزیر نفت به بهره‌برداری رسمی رسید تا بار دیگر ایران به جهانیان ثابت کند عزم ملی و تکیه بر دانش متخصصان جوانش، راهی برای مقابله با همه تحریم‌ها و مشکلات است.

ارسال نخستین محموله ماده بودارکننده گاز از عسلویه هم‌زمان با بهره‌برداری رسمی از پروژه‌های عظیم پارس جنوبی

نخستین محموله مرکاپتان واحد ماده بودارکننده گاز طبیعی معادل 150 بشکه هم‌زمان با بهره‌برداری رسمی از پروژه‌های ملی و گازی کشور و نیز افتتاح طرح‌های توسعه فازهای ۱۳ و 24- 22 پارس جنوبی در عسلویه، در هفته اخیر بارگیری و به سه شرکت گاز استان خراسان رضوی، بوشهر و خوزستان ارسال شد تا یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پروژه‌های ملی و گازی کشور همزمان با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی تحقق یابد.

شرکت ملی گاز ایران با بهره‌مندی از توان متخصصان، پژوهشگران و شرکت‌های داخلی از طریق شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران نسبت به طراحی، تأمین تجهیزات و احداث واحد تولید ماده بودارکننده گاز طبیعی به ظرفیت ۸۰۰ تن در سال و با سرمایه‌گذاری یک‌هزار و 500 میلیارد ریال اقدام کرد و هم‌اکنون با تکمیل و راه‌اندازی این واحد، ایران در زمره معدود کشورهای تولیدکننده این ماده قرار گرفته است.

با بهره‌برداری کامل از این واحد، ضمن تامین نیازهای داخلی به مواد بودارکننده گاز و غلبه بر انحصار جهانی، امکان صادرات بخشی از تولیدات مازاد بر نیاز داخلی این ماده نیز فراهم شده است. این در حالی است که با کاهش میزان ترکیبات گوگردی از میعانات گازی که خوراک این واحدها است، ارزش افزوده‌ای برای میعانات گازی نیز حاصل می‌شود.

افزایش ظرفیت انتقال بیش از 5 میلیون تن اتان به مجتمع های پتروشیمی منطقه عسلویه

پروژه خط انتقال اتان که از سایت ۲ پارس جنوبی آغاز شده و تا سایت یک مجتمع‌های پتروشیمی منطقه عسلویه ادامه دارد، با هدف تامین خوراک لازم برای مجتمع‌های پتروشیمی کاویان، مروارید، جم، کیان و بوشهر اجرایی شده است. با اجرای این پروژه، گاز اتان تولیدی در فازهای ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۹ و ۲۴-۲۲ پارس جنوبی به محصولات با ارزشی نظیر اتیلن و رزین‌های پلیمری در مجتمع‌های پتروشیمی کشور تبدیل می‌شود.

این خط انتقال با طول 42.5 کیلومتر و قطر ۴۰ و ۳۰ اینچ ادامه می‌یابد و ظرفیت انتقال بیش از ۵ میلیون تن اتان را دارد.

از جمله پیچیدگی‌های اجرای خط لوله انتقال اتان باید به عبور متعدد از خطوط سراسری سوم، چهارم، پنجم، ششم و دهم گاز و خط لوله اتیلن غرب که اکنون گازدار شده و در حال بهره‌برداری است و خطوط فیبر نوری و مخابرات اشاره کرد. با این حال، طرح خط انتقال اتان با استفاده از روش‌های نوین مدیریت پروژه در مدت زمان ۱۱ ماه و با سرمایه‌گذاری بیش از ۳ هزار میلیارد ریال آماده بهره‌برداری شده است.

نصب ایستگاه‌های اندازه‌گیری گاز (میترینگ)

سامانه‌های اندازه‌گیری گاز پالایشگاه‌های پارس جنوبی در 4 ایستگاه خروجی از پالایشگاه‌های اول ( فاز 1)، دوم (فاز 2 و 3)، سوم (فاز 4 و 5) و پنجم (9 و 10) مجتمع گاز پارس جنوبی نصب شده و بر اساس استفاده از تازه‌ترین فناوری‌های اندازه‌گیری کمی و کیفی گاز با هزینه بیش از 3 هزار میلیارد ریال طراحی شد و به بهره‌برداری رسید.

این سامانه‌ها به‌منظور اندازه‌گیری fiscal طراحی شده است که در ایستگاه‌هایی شامل همه دستگاه‌ها و قطعات لازم از جمله اتاقک مخصوص آنالایزرها، فلومترآلتراسونیک با دقت بالا، فلوکامپیوتر، شیرهای کنترلی و دستی، پایپینگ، کابل‌کشی، انتقال و مانیتورینگ سیگنال‌ها در سامانه‌های کنترل پالایشگاه و کنترل دیسپچینگ است و بر اساس مشخصات فنی و اجرایی پالایشگاه موجود انجام شده‌اند.

میترهای استفاده شده در این ایستگاه‌ها، از نوع میترهای آلتراسونیک چهار مسیره و با دقت اندازه‌گیری جریان گاز تا 0.2 درصد است. احداث سامانه‌های موجود در این ایستگاه‌های اندازه‌گیری، موجب کاهش حجم گازهای کم‌شده ناشی از مغایرت اندازه‌گیری در حدود 1.5 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در سال می‌شود. این سامانه‌ها همچنین قابلیت اندازه‌گیری میزان جریان گاز و مقدار انرژی گاز در جریان را با دقت بسیار بالایی در هر لحظه به صورت ساعتی، روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه و با قابلیت مانیتورینگ و ارسال به سامانه دیسپچینگ ملی گاز ایران دارد.

کد خبر 288100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =