۳ فاز دریایی پارس جنوبی تا میانه سال ۹۸ به بهره‌برداری می‌رسد

وزیر نفت اظهار امیدواری کرد که سه فاز دریایی مربوط به فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ و ۱۳ و ۱۴ پارس جنوبی تا میانه سال آینده به بهره‌برداری برسد.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به عسلویه، بیژن زنگنه امروز (یکشنبه، ۲۶ اسفندماه) در آیین بهره‌برداری رسمی از پالایشگاه فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی گفت: خوشحالم که این مهم در آستانه چند عید، میلاد امام جواد (ع) و مولی‌المتقین امیرالمومنین (ع)، عید نوروز و شصت‌ونهمین سالروز ملی شدن صنعت نفت اتفاق افتاد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۷۶ نخستین قرارداد توسعه میدان گازی مشترک پارس جنوبی امضا و تا مردادماه ۸۴، بهره‌برداری فازهای یکم تا پنجم پارس جنوبی انجام شد، افزود: از سال ۸۴ تا ۹۲ نیز پنج فاز نیمه‌تمامی که تحویل دولت یازدهم شده بوده یعنی فازهای ۶، ۷ و ۸ و ۹ و ۱۰ تکمیل شد.

وزیر نفت با بیان اینکه  فاز ۱۲ پارس جنوبی که معادل ۳ فاز استاندارد بود، در آخر سال ۹۳ و فازهای ۱۵ و ۱۶ نیز در آخر سال ۹۴ توسط رئیس جمهوری افتتاح شد، ادامه داد: در ۲۵ فرودین ۹۶، ۶ فاز متعارف افتتاح شد و امروز چهار فاز دیگر افتتاح می‌شود که در مجموع از نظر پالایشگاه ۱۵ فاز تا به امروز افتتاح شده است.

به گفته زنگنه، تنها فاز ۱۴ پارس جنوبی که معادل دو فاز استاندارد است باقی می‌ماند که تلاش ما این است مشکلات این فاز نیز برطرف شود و تا سال ۹۹ به بهره‌برداری برسد، اما تا میانه سال آینده ان‌شاءالله ما سه فاز دریایی را که مربوط به فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ و ۱۳ و ۱۴ است به بهره‌برداری می‌رسانیم.

برداشت روزانه گاز از پارس جنوبی تا میانه ۹۸ به ۷۵۰ میلیون مترمکعب می‌رسد

وی با اشاره به اینکه هم اکنون یک فاز دریایی فاز ۱۴ پارس جنوبی یعنی یک میلیارد فوت مکعب در درست بهره‌برداری است، اظهار کرد: با تکمیل طرح‌های در حال اجرا تا میانه سال آینده، برداشت گاز ایران از میدان گازی پارس جنوبی (به غیر از فاز ۱۱) به ۷۵۰ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.

وزیر نفت، میانگین تولید واقعی سالانه گاز در سال ۹۱ را ۶۲۲  میلیون مترمکعب و میانگین ۱۰ ماه امسال را ۸۴۱ میلیون مترمکعب عنوان و تصریح کرد: با توجه به تقاضا، مجموع تولید گاز کشور در سال ۹۸ به ۸۸۰ میلیون مترمکعب و در سال ۹۹ به ۹۵۰ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید؛ تولید روزانه گاز ما به‌زودی به هزار میلیون مترمکعب می‌رسد.

زنگنه با بیان اینکه تولید در پارس جنوبی در آخر سال ۹۱ و ابتدای سال ۹۲، ۲۸۰ میلیون مترمکعب بوده است، گفت: هم اکنون میانگین برداشت گاز از این میدان مشترک به ۶۱۰ میلیون مترمکعب رسیده  که دارای ظرفیت حدود ۶۶۰ میلیون مترمکعب است.

وی کاهش سهم سوخت مایع نیروگاه‌ها را از آثار افزایش تولید گاز در پارس جنوبی دانست و افزود: سهم سوخت مایع نیروگاه‌ها از ۴۳ درصد در سال ۹۲ به ۱۰ درصد در سال ۹۷ رسیده است.

به گفته وزیر نفت، از پارسال تاکنون نه گاز صنایع کم شد، نه محدودیت بود و نه حتی فشار گاز افت کرد. در هیچ جایی از ایران گزارشی مبنی بر افت فشار نداشتیم و بدون محدودیت علاوه بر تأمین گاز نیروگاه‌ها، صنایع و پتروشیمی‌ها، امسال رکوردی جدیدی در صادرات ثبت شد.

زنگنه با بیان اینکه پوشش گازرسانی کل کشور در سال ۹۷ به ۹۳ درصد رسید، اظهار کرد: گازرسانی روستایی ما به ۷۹ درصد پوشش کل جمعیت رسیده است، یعنی در اواسط سال ۹۸، از ۹۵ درصدی که تعهد پوشش ما در کشور بوده است، عبور می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه همکاران شرکت ملی گاز ایران به رئیس جمهوری قول گازرسانی به ۱۰ روستا را در روز داده بودند، ادامه داد: امسال گازرسانی به ۳ هزار روستا انجام شد که مقداری فاصله را نیز به پای روزهای جمعه بگذارید.

وزیر نفت به کاهش مداوم مقدار گازهای ارسالی به مشعل در پالایشگاه‌های اول تا پنجم پارس جنوبی که در آینده باز هم کاهش می‌یابد، اشاره و تصریح کرد: مهم‌ترین کار ما این است که به برکت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تا پیش از اعمال تحریم‌های جدید، دستگاه‌ها و تجهیزات زیست محیطی لازم را که از خارج به ما نمی دادند، وارد کنیم. دستگاه‌های SRU برای سولفورزدایی راه‌اندازی می‌شوند و به این ترتیب بخش اصلی نگرانی آلودگی زیست محیطی برطرف می‌شود.

زنگنه با بیان اینکه پارس جنوبی نباید تنها در گاز دیده شود، گفت: در این سال‌ها ۳ هزار کیلومتر به خطوط اصلی انتقال گاز کشور افزوده شده است و ما با کمک این خطوط و ایستگاه‌ها توانستیم یک شبکه پایدار و مستحکم برای کشور تأمین کنیم.

وی ادامه داد: از اتفاق‌های مهم این است که به اتکای پارس جنوبی ما مجموعه‌ای از صنایع تعیین کننده را در پایین‌دست آن ایجاد کردیم که مهم‌ترین آنها پتروشیمی‌ها هستند.

بهره‌برداری از ۱۸ طرح پتروشیمی تا پایان دولت تدبیر و امید

وزیر نفت با اشاره به اینکه ۱۵ طرح پتروشیمی با سرمایه‌گذاری ۵.۶ میلیارد دلار و ارزش تولیدات ۵.۲ میلیارد دلار براساس پایه سال ۹۰ از سال ۹۲ تا ۹۷ به بهره‌برداری رسید، افزود: ۱۸ طرح دیگر پتروشیمی نیز تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته زنگنه، پتروشیمی‌های ایلام، لرستان، ارومیه، مهاباد، شیراز، تخت جمشید پارس، ایزوسیانات‌های پتروشیمی کارون، کاویان، مروارید، انتخاب، کردستان، فاز سوم آمونیاک و اوره پردیس و متانول مرجان و سرویس‌های جانبی دماوند از جمله طرح‌های صنعت پتروشیمی است که در دولت تدبیر و امید افتتاح شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های متانول کاوه، فاز یک پتروشیمی بوشهر و فاز ۲ پتروشیمی ایلام تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند، افزود: با تکمیل طرح‌های پتروشیمی میاندوآب، کیمیای متانول خاورمیانه، کود شیمیایی لردگان، مسجدسلیمان، پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس، پتروکیمیای ابن سینا، آرتا انرژی و گچساران در این دولت، تحولی عظیم در صنعت پتروشیمی ایران ایجاد می‌شود.

وزیر نفت با بیان اینکه محصولات نهایی صنعت پتروشیمی ایران در سال ۹۲، ۲۷ میلیون تن بوده که هم اکنون به ۳۱ میلیون تن رسیده است، گفت: با اجرای طرح‌های پتروشیمی یادشده، محصولات پتروشیمی کشور به ۵۲ میلیون تن می‌رسد، یعنی میزان آن نسبت به سال ۹۲ دو برابر می‌شود که ۹۳ درصد افزایش خواهیم داشت و جهش بزرگی روی می‌دهد.

 تحقق ظرفیت تولید سالانه ۹۴ میلیون تنی محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۰

زنگنه اظهار کرد: ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی درسال ۹۲، ۵۶ میلیون تن بوده است که در سال ۹۶ به ۶۴ میلیون تن رسیده‌ایم و در سال ۱۴۰۰ به ۹۴ میلیون تن خواهیم رسید.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۲ به قیمت پایه ۹۰، ۱۸ میلیارد دلار ارزش تولیدات محصولات پتروشیمی بوده است، گفت: ارزش این محصولات در سال ۹۶ به ۲۵ میلیارد دلار رسیده است و در سال ۱۴۰۰ به ۳۶ میلیارد دلار می‌رسد.

وزیر نفت تصریح کرد: با توجه به افزایش تولید اتان از سال ۹۸ تا ۱۴۰۳ نسبت به مصرف آن، باید برنامه‌ریزی برای صادرات آن انجام دهیم. البته در سال‌های آینده واحدهای اتان کراکر وارد مدار می‌شوند و اتیلن تولید می‌کنند که می‌تواند در داخل مصرف شود.

 افزایش ۲ برابری تولید بنزین در کشور

زنگنه با اشاره به پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان صنایع پایین‌دستی پارس جنوبی اظهار کرد: تولید بنزین در سال ۹۱، ۵۲ میلیون لیتر بنزین بوده که امسال به ۱۰۱ میلیون لیتر رسیده است و به راحتی به ۱۰۵ میلیون لیتر هم می‌رسد که این نشان از دو برابر شدن تولید بنزین در کشور دارد.

وی با بیان اینکه در سال ۹۱، بنزین یورو در کشور تولید نمی‌شد، اما در امسال ۷۶ میلیون لیتر تولید بنزین یورو داریم، ادامه داد: تولید نفت‌گاز در کشور نیز ۱۲ درصد افزایش یافته است به طوری که از ۹۴ میلیون لیتر در سال ۹۱ به ۱۰۵ میلیون لیتر در سال ۹۷ رسیده است. همچنین تولید نفت گاز با کیفیت یورو از ۶ میلیون لیتر در سال ۹۱ به ۴۴ میلیون لیتر در روز رسیده است.

به گفته وزیر نفت، آنچه در صنعت انجام شده نماد تحقق اقتصاد مقاومتی است که بخش مهم این تحولات در دوران تحریم‌ها انجام شده است و ما حداکثر استفاده را برای حل مشکلات به‌ویژه در بخش محیط زیست صنعت نیز در دوران برجام داشتیم و در این دوران فرصتی برای نفس کشیدن و انجام کارهای بزرگ به دست آوردیم.

زنگنه به ساخت پایانه صادراتی جاسک اشاره کرد و گفت: امیدواریم تا پایان سال ۹۹ این پایانه صادراتی فعال شود و برای نخستین بار نفت ایران از طریق مکران صادر خواهد شد.

مشعل‌های اصلی تا پایان دولت دوازدهم خاموش می‌شود

وی ادامه داد: براساس برنامه تلاش می‌شود که تا پایان دولت دوازدهم همه مشعل‌های اصلی خاموش و از سوختن گازهای همراه نفت جلوگیری شود.

وزیر نفت به رشد ۵ برابری افزایش تولید از میدان‌های مشترک در منطقه غرب کارون اشاره و تصریح کرد: تولید از این میدان‌ها از ۷۰ هزار بشکه در سال ۹۲ به ۳۵۵ هزار بشکه در سال ۹۷ خواهد رسید.

زنگنه افزود: امروزه نفت در خط مقدم جنگ با دشمن در تحریم‌هاست و نمی‌شود ما ارقام و اعداد و روش‌ها و برنامه‌های‌مان را افشا کنیم. این عامل فشار به من و همکاران است و چاره‌ای نداریم جز اینکه تحمل کنیم و پیش رویم، اما ما کارهای‌مان در بخش‌های مختلف بدون سر و صدا دنبال می‌کنیم.

وزیر نفت با تشکر از همه کارکنان و تلاشگران صنعت نفت و مردم این منطقه ادامه داد: صنعت نفت به تعهدهای خود در حوزه مسئولیت اجتماعی منطقه عمل کرده و بیش از هزار میلیارد تومان در این زمینه فعالیت داشته است که نمونه ساده‌ای از آن برگزاری کلاس‌های کنکور برای فرزندان مردم این منطقه بوده است.

کد خبر 288109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =