۲۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳
  • کد خبر: 288260
خانواده صنعت گاز در کنار مردم

آغاز بارش باران در روزهای پایانی سال 1397، شوق رسیدن بهار را در دل مردم دوچندان می کرد و نویدبخش سالی سرشار از برکت به‌ویژه برای کشاورزان بود، اما شدت گرفتن میزان بارش باران به‌ویژه آن هنگام که تبدیل به سیلابی گل‌آلود در استان‌های مختلف کشور شد، شوق‌ها را به ترس و وحشت تبدیل کرد. آرامش از میان هم‌وطنان رفت، خانه‌ها ویران و معابر مسدود شدند، سدهای عظیم گنجایش خود را به انتها رساندند و سرریز شدند و اینچنین، سال 98 کام ایرانیان از گلستان گرفته تا سایه‌سار جنگل‌های انبوه مازندران، لرستان و کوچه‌پس‌کوچه‌های خوزستان تلخ شد.

ایران، مدام و مدام سیاه‌پوش می‌شود. یک روز آتش‌نشانان غیورمان در هیاهوی شعله‌های چهارراه استانبول می‌سوزند. یک روز سانچی در غربت آتش می‌گیرد. یک روز کرمانشاه می‌لرزد و فرو می‌ریزد. یک روز حمله تروریستی، یک روز خشکسالی، یک روز سیل ...

سردرگم می‌شویم میان این همه حادثه که هر کدامش برای ساختن خاطره‌ای زهرآگین در ذهن چندساله یک ملت کافی است. مدیریت بحران، مقاومت ساختمان‌ها، امداد و نجات، نیروهای نظامی، همیاری مردم، نوع‌دوستی، امدادرسانی سایر کشورها و بسیاری موارد دیگر در هر کدام از این حوادث دوباره و دوباره آزموده می‌شوند. یکی قبول و یکی مردود.

سازمان‌های ارائه‌دهنده خدمات دائمی به مردم مانند آب، برق، مخابرات، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت ملی گاز ایران نیز در زمره نهادهایی هستند که تا زمان ارائه به‌موقع خدمات، کسی حواسش پی انجام وظیفه دقیق و سریع آنها نیست و خدا نرساند آن لحظه را که برق‌ها برود یا  گاز خانه‌هایی که سالم مانده‌اند قطع شود.

وقوع حوادث طبیعی، غیر از آنکه بلا است و عمق جان را می‌سوزاند، اما میدانی برای راستی‌آزمایی ادعاهای پیش از وقوع حادثه نیز محسوب می‌شود. زمانی که در اخبار صحبت از استاندارد بودن تجهیزات، رعایت اصول ایمنی و اچ‌اس‌یی، دقت در ساخت و نصب تاسیسات و ... به میان می‌آید کسی نمی‌داند که آیا به‌راستی همه آنچه گفته می‌شود رعایت شده است یا خیر؟!  اما در زمان وقوع حادثه، باید به نحوه عملکرد کارکنان شرکت‌های خدمات‌رسانی، مدیریت بحران و کیفیت و ایمنی تجهیزات و تاسیسات پی برد.

شرکت ملی گاز ایران به گفته کسانی که با موضوع گاز سروکار دارند در زمره سازمان‌هایی است که تاکنون از نمره قبولی در کارنامه عملکرد خود برخوردار بوده است. سرعت عمل کارکنان شرکت‌های گاز استانی در نخستین لحظات وقوع حوادث برای مدیریت شبکه‌های گاز درون شهری و درون روستایی، اجرای عملیات نشت‌یابی سریع و شبانه‌روزی، همکاری با سایر نهادها برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی و توزیع میان افراد آسیب‌دیده و بسیاری اقدام‌های دیگر نشان‌دهنده تعهد و اخلاق گرایی نیروی انسانی شرکت ملی گاز ایران است.

مقاومت لوله‌های انتقال گاز و ایستگاه‌های تقویت فشار گاز در نقاط مختلف کشور، هنگام وقوع حوادث به گونه‌ای که کمترین آسیب را از بلایای طبیعی می‌بینند از دیگر موارد قابل عنوان در صنعت گاز است. بخشی که کیفیت و استاندارد بودن خود را در سخت‌ترین شرایط به رخ می‌کشد و اوج آسیب‌ها گاهی تنها به نشت گازی که بلافاصله در کنترل کارشناسان انتقال گاز در می‌آید، خلاصه می‌شود. همانطور که سعید توکلی، مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران نیز در ایام نوروز امسال، از مهار سریع نشت گاز خط لوله‌ خرم‌آباد که در اثر رانش زمین رخ داده بود سخن گفت و توضیح داد که نشت گاز این خط موجب قطع گاز هیچ مصرف کننده‌ای نشد.

به گفته او، مناطق ده‌گانه انتقال گاز از نخستین ساعات آغاز بارندگی و سیلاب، همه تاسیسات و ایستگاه‌های انتقال گاز را به صورت لحظه‌ای کنترل می‌کنند و خطری متوجه این تاسیسات نیست.

با توجه به آنکه گاز طبیعی، بیش از 70 درصد از سبد انرژی کشور را به خود اختصاص داده است حفاظت و حراست از دارایی‌های صنعت گاز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چه در زمان ساخت و چه در دوران بهره‌برداری. به همین سبب در صورتی که هر گونه تهدیدی متوجه خطوط و تاسیسات گازی شود بلافاصله نسبت به مدیریت و رفع آن اقدام می‌شود.

ستاد بحران شرکت ملی گاز ایران نیز از نخستین ساعات وقوع هر حادثه‌ای وارد صحنه می‌شود. گروه‌های ارزیابی عملیاتی و امدادرسانی با دریافت شرح وظایف دقیق تشکیل می‌شود تا در کنار حضور میدانی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و مدیران گازرسانی، انتقال گاز، ستادی و عملیاتی کار خود را آغاز کنند. همانطور که در حادثه اخیر نیز از 27 اسفندماه 97 تاکنون در حالت آماده‌باش قرار دارند و به یاری مردم مناطق سیل‌زده شتافته‌اند.

حسن منتظرتربتی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نیز در گفت‌وگو با شانا، تجهیزات صنعت گاز را از سطح مطلوب استاندارد برخوردار دانست و اعلام کرد که هماهنگی بسیار مناسبی بین همکاران صنعت گاز در پالایشگاه‌ها، ایستگاه‌های تقویت فشار، شبکه‌های توزیع گاز و شرکت‌های گاز استانی برقرار است.

بر اساس اعلام شرکت ملی گاز ایران، شبکه‌های گازرسانی جز در مواردی معدود به سبب شدت سیلاب، آسیب ندیده‌اند. یکی از خطوط گاز در قائمشهر دچار مشکل شد که برای جلوگیری از حوادث ثانویه، گاز 53 روستا قطع، اما در کمتر از 24 ساعت گاز روستاها وصل شد. نشت خط انتقال گاز خرم آباد نیز در کوتاه‌ترین زمان رفع و وارد مدار شد.

استان لرستان نیز از گزند آسیب سیل در امان نماند. خط لوله ۱۰ اینچ شبکه گازرسانی شهر معمولان به سبب بارندگی شدید و وقوع سیلاب دچار آسیب شد، به همین دلیل شیر گاز ورودی این شهر بلافاصله بسته شد. قطعی گاز در شهر معمولان به دلیل تخلیه کامل شهر و ایجاد شرایط ایمن برای هموطنان بود. با فروکش کردن آب، گاز مناطق شرقی پلدختر، معمولان، چگنی و دوره وصل شد. پس از آن نیز نوبت روستاهای این مناطق با چند هزار مشترک بود که یکی پس از دیگری دوباره از نعمت گاز برخوردار شدند. همچنین مناطق غربی پلدختر نیز پس از انجام عملیات نشت‌یابی به شبکه گاز طبیعی متصل شدند.

پایبندی شرکت ملی گاز ایران در اجرای مسئولیت‌های اجتماعی

بر اساس نشست‌های برگزار شده در ستاد بحران وزارت کشور و درخواست این ستاد از وزیر نفت مبنی بر دریافت لوله‌های گاز در قطرهای مختلف برای عبور دادن جریان آب، مطابق دستور وزیر نفت و نیز مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران 700 متر لوله‌های فلزی گاز در قطرهای ۳۰ اینچ، ۴۰ اینچ و ۱۲ اینچ در اختیار استانداری استان گلستان قرار گرفتند که از آنها برای عبور دادن حجم وسیع آب از زیر جاده‌ها یا از معابر استفاده می‌شود.

خطوط لوله فشار قوی گاز به صورت ۶ متری و ۲ تایی در کنار هم قرار می‌گیرند تا در زیر مسیل‌ها واقع شوند و آب را عبور دهند. ارسال این خطوط به‌عهده شرکت انتقال گاز و منطقه ۹ عملیات انتقال گاز قرار گرفت. افزون بر این، ۳۰۰ متر خط لوله ۱۲ اینچ دیگر نیز از سوی شرکت انتقال گاز استان گلستان برای ساخته شدن پل و عبور دادن آب به استانداری گلستان تحویل داده شد.

بخش دیگری از همکاری صنعت گاز کشور برای استان‌های آسیب‌دیده، تجهیزات و امکاناتی است که از سوی شرکت گاز استان گلستان در ابتدای زمان وقوع سیل در اختیار استانداری و فرمانداری قرار گرفت. استفاده از ماشین‌آلات سنگین و سبک و بیل مکانیکی برای لایروبی از جمله این تجهیزات است.

بهره‌مندی از نیروی انسانی به‌ویژه در مازندران، گلستان و آق‌قلا از سوی شرکت گاز و ناحیه گاز این مناطق نیز بخش دیگری از کمک‌های شرکت ملی گاز ایران برای هموطنان مناطق سیل‌زده است، همچنین فرمانداری گلستان به دلیل اعتماد به شرکت گاز این استان این مجموعه را مرکز جمع‌آوری کمک‌های مردمی قرار داد و کارکنان شرکت‌های گاز گلستان و مازندران، افزون بر انجام وظایف خود به توزیع کمک‌های مردمی نیز پرداخته‌اند.

تاکنون حدود 10 کامیون امکانات و مواد غذایی شامل کنسرو مواد غذایی، آب معدنی، لوازم بهداشتی و ... از سوی همکاران صنعت گاز جمع‌آوری و به مردم مناطق سیل‌زده تحویل داده شده است.

وزارت نفت و شرکت‌های زیرمجموعه آن، به‌ویژه شرکت‌هایی که به طور مستقیم با آسایش و زندگی مردم در ارتباط هستند در هیچ کدام از دوران سخت، خود را محدود به وظایف معمول نکرده‌اند، بلکه پا را فراتر گذاشته و همه توان خود را برای برداشتن باری از دوش آنان که آسیب دیده‌اند به کار گرفته‌اند. سوخت‌رسانی سریع و به‌موقع به همه فرودگاه‌ها و جایگاه‌های عرضه سوخت سراسر کشور تا چندین برابر همیشه و دقت و پایداری در گازرسانی مداوم و ایمن به مشترکان در کنار رفع سریع هر گونه نقص و مشکل، نشان‌دهنده تلاش مجموعه صنعت نفت و صنعت گاز برای بودن در کنار مردم است.

کد خبر 288260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =