اولویت‌های کاری معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت تبیین شد

وزیر نفت، اولویت‌های کاری معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری را تشریح و در راس این اولویت‌ها، بر ضرورت تقویت ارتباط صنعت نفت با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، ارتقای توان ساخت داخل، تقویت نظام پیمانکاری و استانداردسازی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه بعدازظهر امروز (یکشنبه، ۱۸ فروردین‌ماه) در آیین تودیع حبیب‌الله بیطرف، معاون پیشین و معارفه سعید محمدزاده، معاون جدید مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت، به تبیین اولویت‌های کاری این معاونت پرداخت و گفت: همان‌طور که در حکم انتصاب آقای محمدزاده نیز تاکیده کرده‌ام، توسعه روابط فناورانه با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی اهمیتی بسزا دارد.

تقویت ارتباط با دانشگاه‌ها

زنگنه با اشاره به امضای قراردادهای توسعه فناورانه تعدادی از مخازن نفتی کشور با هدف افزایش ضریب بازیافت این مخازن بین شرکت ملی نفت ایران و دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی (سال ۱۳۹۳) و همچنین امضای ۱۲ قرارداد کلان پژوهشی در حوزه‌های گاز، پالایش و پتروشیمی (سال ۱۳۹۵)، بر ضرورت تقویت این ارتباط و پیشبرد اهداف قراردادهای یاد شده تاکید کرد و افزود: درگیر شدن استادان و دانشجویان مقاطع تحصیلی دکترا و کارشناسی ارشد در بطن پروژه‌های صنعت نفت، حداقل اثرگذاری حاصل از اجرای این قراردادهاست و از این حیث حائز اهمیت است.

ارتقای توان ساخت داخل

وی به اجرای طرح بومی‌سازی ۱۰ گروه کالاهای کاربردی صنعت نفت نیز که از سال ۹۳ در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح و توجه به بومی‌سازی کالاهای پرمصرف صنعت نفت، ضمن ارتقای توانمندی‌ها و فناوری‌های داخلی و افزایش بهره‌مندی از این توانمندی‌ها، کارآفرینی نیز به دنبال دارد.

زنگنه یادآور شد: امکان ساخت داخلی همه تجهیزات نفتی وجود ندارد، اما اجرای این طرح در تامین بیش از ۷۵ درصدی نیازهای صنعت نفت از محل تولیدات داخلی اثرگذار بوده است، ضمن اینکه انتخاب این ۱۰ گروه، به معنای مخالفت با بومی‌سازی دیگر گروه‌های کالایی نفت نبوده و تنها راهبرد و نقطه تمرکز ما را به منظور بهبود عملکرد و اثربخشی بیشتر مشخص کرد.

تقویت ظرفیت‌های پیمانکاری

اولویت دیگری که زنگنه در این نشست بر آن تاکید کرد و پیش از این نیز در حکم انتصاب محمدزاده، آن را مورد اشاره قرار داده بود، تقویت ظرفیت‌های پیمانکاری کشور به‌ویژه در بخش بالادستی صنعت نفت بود. وزیر نفت در این زمینه گفت: ما در حوزه‌های مختلف از قبیل حفاری، لوله‌گذاری، ساخت تجهیزات، ساخت و نصب سکوهای دریایی، ساخت پالایشگاه و ... ظرفیت‌های خوبی داریم و باید در مسیر ارتقای این ظرفیت‌ها بیش از پیش تلاش و معدود شرکت‌های GC فعال در صنعت نفت را تقویت کنیم.

وی در ادامه، یکی از آفت‌های صنعت نفت را کار امانی برشمرد و بر روزآمد کردن نظام اجرای پروژه‌های صنعت نفت و نظام بهره‌برداری از آنها به‌ویژه برای طرح‌های بالادستی نفت تاکید و اظهار کرد: معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری، معاونت مهمی در وزارت نفت به شمار می‌رود و اگر فعالیت و عملکرد مطلوبی داشته باشد کمااینکه در سال‌های اخیر داشته است، می‌تواند در بسیاری از جهات نقش اثرگذاری ایفا کند.

ایمنی و استانداردسازی

زنگنه به مجموعه ابلاغیه‌های مربوط به عملیات حفاری و اهمیت آن نیز اشاره کرد و در این زمینه تعبیر جالبی به کار برد: عملیات حفاری یک چاه به مثابه کار در مجاورت جهنمی است که اگر کوچک‌ترین اهمالی صورت گیرد، این جهنم عینیت پیدا می‌کند.

وی متذکر شد: باید افرادی که روی دستگاه‌های حفاری کار می‌کنند، از صلاحیت فنی و حرفه‌ای کافی برخوردار باشند؛ دستگاه‌ها باید از استانداردهای لازم برخوردار باشند و فرآیندهای عملیات حفاری باید روزآمد باشد.

وزیر نفت در ادامه به ابلاغیه‌های مرتبط با بحث تعمیر و نگهداری ماشین‌های دوار و نیز برونسپاری بهره‌برداری از تاسیسات اشاره کرد و گفت: در این زمینه، شیوهنامه نحوه انجام تعمیرات اساسی ماشینهای دوار با هدف کاهش تصدی در شرکتهای تابعه، بهبود بهره‌برداری از تاسیسات و صرفهجویی در وقت و هزینه در ارتباط با این تعمیرات ابلاغ شده است و بر اجرای آن تاکید داریم.

وی استانداردسازی را نیز مورد تاکید قرار داد و در تبیین اهمیت و مزیت‌های این الزام، به قطع حداقلی گاز در سیل اخیر اشاره و تصریح کرد: برخورداری از استانداردهای بالا سبب شد با وجود گستردگی سیلاب، با حداقل قطعی گاز در نقاط سیل‌زده روبه‌رو شویم.

زنگنه در پایان، از امید شاکری، مدیرکل نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح‌های معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری به دلیل تقبل سرپرستی این معاونت تا انتصاب معاون جدید قدردانی کرد.

وی محمدزاده را در بنگاه‌داری و مدیریت عالی در حوزه مهندسی، فردی موفق و شایسته خواند و ابراز امیدواری کرد که صنعت نفت در آینده شاهد عملکرد موثر وی باشد.

زنگنه همچنین بار دیگر از تلاش‌ها و زحمات حبیب‌الله بیطرف که پیش از این، تصدی این معاونت را به‌عهده داشت قدردانی کرد.

کد خبر 288297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =