روزهای پرکار اروندان؛ از پشتیبانی شادگان و خرمشهر تا حفظ استمرار تولید

شرکت نفت و گاز اروندان این روزها پرکارتر از همیشه مشغول فعالیت است و افزون بر وظایف جاری که در راس آن حفظ تولید قرار دارد، به عنوان معین و پشتیبان شهرستان‌های شادگان و خرمشهر نیز فعالیت کرده و فرآیند تولید نفت را با وجود شدت بارندگی‌ها و تبعات ناشی از آن، بی‌وقفه ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرنگار شانا، شرکت نفت و گاز اروندان که در مهار و کنترل سیلابی که از اواخر پارسال در بخش‌هایی از استان خوزستان به راه افتاد، نقش موثری داشت، همچنان نیز به عنوان معین شهرهای خرمشهر، دارخوین و شادگان فعالیت می‌کند.

نخستین نشست کمیته بحران شرکت نفت و گاز اروندان در سال جدید، پیش از آغاز بارندگی‌های سیل‌آسای مجدد در استان خوزستان، به منظور ارزیابی خطرات احتمالی و پیش‌بینی راهکارهای مقابله با بحران و شرایط اضطراری و حفظ استمرار تولید برگزار شد و برگزاری جلسات این کمیته تاکنون به طور مستمر ادامه دارد. در این جلسات، خطرهای احتمالی، راهکارهای مناسب مقابله با بحران و شرایط اضطراری در مناطق درگیر با سیلاب و آبگرفتگی، موقعیت چاه‌ها و جاده‌های دسترسی و تاسیساتی که در معرض خطر هستند ارزیابی می‌شود. در همان جلسه نخست کمیته بحران شرکت نفت و گاز اروندان، جهانگیر پورهنگ، مدیرعامل این شرکت دستور داد شیفت‌های بازرسی فنی و عملیاتی تا عادی شدن شرایط بحرانی ادامه یابد.

پورهنگ بر رصد مستمر شرایط تأسیسات نفتی با اولویت قرار دادن اصول ایمنی و به‌کارگیری ضوابط و شرایط بهداشت، ایمنی و محیط زیست  (HSE)تاکید دارد و می‌گوید: از انتهای اسفند ۹۷ تاکنون، افزون بر راهبری تولید و ایمن سازی تاسیسات فرآیندی، همه توان خود را به‌کار گرفته‌ایم و به یاری و امداد هموطنان عزیزمان در حوزه غرب کارون پرداخته‌ایم.

به گفته وی، بیش از ۵۰ دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین از قبیل جرثقیل، کمپرسی و بیل مکانیکی از سوی این شرکت برای امدادرسانی به مناطق سیل‌زده در اختیار ستاد مدیریت بحران استان قرار داده شده و در یک بخش نیز با به‌کارگیری بیش از ۱۲ دستگاه کمپرسی، ۲ دستگاه لودر، ۲ دستگاه بیل‌مکانیکی و ۳ دستگاه کفی، با انجام ۱۲ ساعت کار طاقت‌فرسا، سیل‌بند روستای مکسر از روستاهای بخش مرکزی خرمشهر در غرب کارون ترمیم و تقویت شده است.

پورهنگ، ترمیم و تقویت سیل‌بندهای روستاهای سبعه، سویچتی یک و ام‌نوشه، تامین حدود ۳۰ هزار لیتر گازوییل و ۲ دستگاه سوخت‌رسان، تامین غذای روزانه، تهیه مقادیر قابل توجهی وسایل برای ایجاد سیل‌بند و تامین آب آشامیدنی برای سیل‌زدگان را از دیگر اقدام‌هایی برمی‌شمارد که با هدف کاهش خسارت و کمک به هموطنان در منطقه غرب کارون انجام شده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان به ارتباط تنگاتنگ این شرکت با مدیریت بحران استان و فرمانداری‌های خرمشهر و شادگان نیز اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: همه امکانات و ماشین‌آلات اختصاص یافته از سوی شرکت نفت و گاز اروندان به صورت شبانه‌روزی در خدمت مردم است و شرکت به عنوان معین شهرستان‌های شادگان و خرمشهر، تا عادی شدن شرایط با تمام توان و با استفاده از نیروی انسانی از سطح مدیریت تا کارکنان ستادی و عملیاتی خدمت‌رسانی می‌کند.

بر اساس این گزارش، پیرو تأکید وزیر نفت مبنی بر انجام اقدام‌های لازم و پیشگیرانه به‌منظور حفاظت از تأسیسات صنعت نفت و نیز امدادرسانی به هموطنان ساکن در مناطق سیل‌زده، شرکت نفت و گاز اروندان بیش از پیش بر «نگهداشت تولید» و «پشتیبانی از مناطق سیلزده خرمشهر و شادگان» تمرکز کرد، به‌طوری‌که بر اساس اعلام مدیرعامل این شرکت، با وجود استقرار مناطق عملیاتی در حاشیه رود کارون، کرخه و وجود چاه‌های نفتی در منطقه تالاب، با کنترل‌های به‌عمل آمده، هیچ وقفه‌ای در تولید نفت این شرکت رخ نداده است. سرپرست معاونت تولید شرکت ملی نفت ایران هم از ابتدای سال تاکنون ۲ بار در مناطق عملیاتی نفت و گاز اروندان حضور یافته و با بازدید از تاسیسات نفتی، در جریان آخرین شرایط منطقه قرار گرفته است. فرخ علیخانی در آخرین بازدیدی که روز دوازدهم فروردین از تاسیسات نفتی اروندان داشت، بر این نکته تاکید کرد که پایش مستمر ایمنی چاهها، پیشنیاز رفع موانع تولید است.

شرکت نفت و گاز اروندان افزون بر راهبری عملیات امدادرسانی، اعزام بیش از ۵۰ دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین به مناطق سیل‌زده و ایجاد سیلبند با همکاری فرمانداریهای خرمشهر و شادگان، طی روزهای اخیر و با هدف تسهیل ارتباطات و تسریع خدمترسانی، یک ستاد مدیریت بحران شبانهروزی علاوه بر ستادهای مستقر در دفتر مرکزی شرکت اروندان و فرمانداریهای خرمشهر و شادگان، در کمپ عملیاتی دارخوین که دقیقا در مرکز حوزه عملیات مدیریت بحران است و دسترسی بهتری به حوزه غرب کارون دارد، ایجاد کرده است. اداره ایمنی، بهداشت، محیط زیست و پدافند غیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان متولی این ستاد است و رئیس حراست این شرکت، رابط بین ستادهای مدیریت بحران استان و شهرستانهاست. این در حالی است که فرمانداران خرمشهر و شادگان از مشارکت و کمکهای شرکت نفت و گاز اروندان به عنوان شرکت معین این دو شهرستان قدردانی و  بر تداوم این همکاری تا زمان رفع همه مشکلات ایجاد شده تاکید کرده‌اند.

هم‌اکنون فرآیند تولید نفت بدون هیچ وقفه‌ای در اروندان ادامه دارد و به گفته مدیرعامل این شرکت، به واسطه مجموع اقدام‌های انجام شده، ریسک آسیبدیدگی مناطق مسکونی و اراضی تحت کشت و تاسیسات فرآیندی شرکت به حداقل رسیده است؛ نفت از مسئولیت‌های اجتماعی خود غافل نمی‌شود.

کد خبر 288309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =