مزیت استفاده از بخاری هرمتیک هوشمند بازدهی بالا در مدارس

طبق مقررات ملی ساختمان، در ساختمان‌های عمومی استفاده از سامانه‌های گرمایشی مرکزی نظیر موتورخانه بهترین گزینه است و مبحث ۱۷ مقررات ملی ساختمان فقط درصورتی‌که تامین هوای احتراق از بیرون انجام شود، استفاده از سامانه‌های گرمایشی موضعی نظیر پکیج فن‌دار و بخاری هرمتیک را مجاز اعلام کرده است.

واضح است که در مدارسی که تعداد کلاس‌های درس آنها اندک است استفاده از موتورخانه مرکزی توجیهی ندارد. برای نمونه استفاده از موتورخانه در مدرسه‌ای با دو یا سه کلاس درسی در یک روستا به واسطه هزینه‌های ساخت و اجرا و حتی تعمیرات آنها به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست. بنابراین در مدارس دارای کمتر از پنج کلاس درس استفاده از بخاری هرمتیک هوشمند بازدهی بالا یا پکیج فن‌دار می‌تواند گزینه بسیار بهتری باشد.

اما در چنین مدارسی به‌ویژه در مناطق محروم، دور افتاده یا روستاها استفاده از بخاری هرمتیک هوشمند بازدهی بالا در مقایسه با پکیج فن‌دار به دلایل زیر ارجحیت دارد:

- به دلیل وجود املاح زیاد در آب در بعضی از اقلیم‌های آب و هوایی کشور، رسوب گرفتگی سبب تخریب مبدل حرارتی پکیج‌ها می‌شود و این قطعه، گران‌قیمت است.

- در مدارس به دلیل عدم نیاز به استحمام و حتی نیاز کمتر به آب گرم مصرفی در مقایسه با منازل مسکونی، استفاده از پکیج برای تامین آب گرم توجیه ندارد و بیشتر گرمایش موردنظر است. بنابراین تامین گرمایش از طریق بخاری هرمتیک هوشمند بازدهی بالا به جای مجموعه پکیج  و رادیاتور به لحاظ اقتصادی و مصرف گاز کمتر، توجیه‌پذیرتر است.

- کندن زمین و اجرای لوله‌کشی آب برای شوفاژ به صورت توکار در مدارس دشوار است و اجرای لوله‌کشی روکار در برخی از مناطق سردسیر ممکن است به ترکیدگی لوله به واسطه انجماد آب منجر شود.

- در مجموعه پکیج و رادیاتور، بخش کمی از آب گرم در حال گردش در پکیج تبخیر می‌شود. (بنابراین بخاری هرمتیک هوشمند به واسطه صرفه‌جویی در آب گرم ارجحیت پیدا می‌کند).

- برای جلوگیری از یخ زدن آب، پکیج باید همواره روشن باشد، درصورتی‌که در مورد بخاری هرمتیک هوشمند می‌توان در ساعات حضور دانش آموزان بخاری را روشن و در بقیه ساعات بخاری‌ها را خاموش کرد.

- عمر پکیج کمتر از بخاری و نیاز به تعمیرات آن معمولا بیشتر است.

- سرویس‌کاری، تعمیرات و نگهداری پکیج در مدارس دشوار است. به علاوه در روستاها دسترسی به تعمیرکار حاذق پکیج و قطعات یدکی دشوار است.

- در برخی مدارس، در اثر قطع برق، پکیج خاموش شده و ترکیدگی لوله‌ها مشاهده شده است.

- مهم‌تر از همه آنکه با توجه به برآورد هزینه‌های طراحی، خرید، نصب و اجرا در مدارس با تعداد کلاس‌های اندک، هزینه اجرای سیستم  پکیج و رادیاتور بیشتر از بخاری هرمتیک هوشمند بازدهی بالاست.

محمدرضا فجرک

رئیس امور بهینه‌سازی لوازم شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور

کد خبر 288448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =