جان دوباره زیست بوم بین‌المللی هورالعظیم و تکذیب آلودگی نفتی

مدیر اچ‌اس‌یی شرکت ملی نفت ایران با حضور در مناطق سیل‌زده خوزستان، انتشار خبری مبنی بر این‌که شرکت ملی نفت ایران مانع از آبگیری تالاب بین‌المللی هورالعظیم شده است را تکذیب کرد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، مانی عبدالله‌زاده‌راد در بازدید از تالاب بین‌المللی هورالعظیم عنوان کرد: در مرحله نخست حفظ جان انسان‌ها و در مرحله بعد حفظ زیست بوم بی‌نظیر و بین‌المللی این تالاب برای شرکت ملی نفت ایران اولویت دارد که خوشبختانه بارش‌های اخیر سبب شد این تالاب جان دوباره‌ای بگیرد.

وی افزود: تالاب هورالعظیم نه تنها یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین زیستگاه‌ها در ایران به شمار می‌آید، بلکه مهم‌ترین تصفیه‌کننده هوا در جنوب غرب ایران است و از سوی دیگر احداث تاسیسات نفتی در این تالاب بین‌المللی گرچه ظرفیت وقوع آلودگی‌های محیط‌زیستی را افزایش می‌دهد، اما شرکت مهندسی و توسعه نفت اقدام‌های بسیار خوبی به منظور آمادگی برای مقابله و کنترل چنین پیامدهایی از جمله پاکسازی گودال‌های سوخت، تهیه و تجهیزات مقابله با آلودگی‌های نفتی انجام داده است که برنامه‌ریزی و هماهنگی‌هایی نیز برای افزایش این مهم در دستور کار قرار دارد.

مدیر اچ‌اس‌یی شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه خوشبختانه در این مدت نیز حادثه‌ای با پیامد آلودگی‌های نفتی نداشته‌ایم، گفت: لازم به توضیح است که با توجه به حساس بودن اکوسیستم تالابی، سازمان حفاظت محیط زیست رصد و نظارت‌های خوبی برای اجرای الزام‌های محیط زیستی از سوی مدیریت اچ‌اس‌یی شرکت ملی نفت ایران در تالاب داشته است و به صورت پیوسته این موضوع را پیگیری می‌کند.

به گفته عبدالله‌زاده‌راد، پیرو ابلاغیه مقام عالی وزارت نفت در ایمن‌سازی، ساخت و طراحی تاسیسات جدید در دشت آزادگان با توجه به سیل اخیر، سطح تراز ارتفاعی آب و رقوم ارتفاعی اطمینان بخش آب با مدنظر گرفتن ارزیابی‌های ریسک و اقتصادی همراه خواهد بود.

وی، ضمن تشکر از اقدام‌های شبانه‌روزی خوب و به‌موقع شرکت نفت و گاز اروندان در احداث سیل‌بندها و پشتیبانی همه‌جانبه این شرکت در شرایط موجود عنوان کرد: با توجه به اینکه بخشی از عملیات تولیدی این شرکت داخل میدان آزادگان جنوبی در داخل تالاب است، مشکلات و خسارت‌هایی را در برخی از موارد شاهد بودیم، ‌ اما اولویت نخست ما در شرکت ملی نفت ایران با تمام قوا و بضاعت در خدمت مردم بودن است.

مدیر اچ‌اس‌یی شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: تالاب هورالعظیم یا هورالهویزه یکی از تالاب‌های دائمی است که در غرب استان خوزستان و انتهای رود کرخه در منطقه مرزی دشت آزادگان بین دو کشور ایران و عراق واقع شده است. منبع اصلی حجم آب این تالاب در گذشته به وسیله رودخانه کرخه در ایران و رودخانه دجله در عراق تامین می‌شد، اما امروزه از طریق آب‌های اضافه رود کرخه و بخشی از آب‌های اضافه اروندرود تامین می‌شود. وجود این تالاب در غرب استان خوزستان سبب افزایش میزان رطوبت هوا شده است و از بروز توفان شن و گرد و غبار جلوگیری می‌کند.

عبدالله‌زاده‌راد اذعان کرد: شرکت ملی نفت ایران از همه ظرفیت خود برای حفظ این تالاب بین‌المللی استفاده می‌کند، زیرا تالاب هورالعظیم با پوشش گیاهی خاص خود یکی از تالاب‌های حیاتی کشور ایران به شمار می‌رود.

کد خبر 288505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =