تشریح اقدامات اچ‌اس‌یی شرکت ملی نفت برای مقابله با سیلاب

رئیس اچ‌اس‌یی شرکت ملی نفت ایران، اقدامات مقابله با بحران سیل را در شرکت‎های تابعه این شرکت تشریح کرد.

به گزارش شانا به نقل از هفته‌نامه مشعل، مانی عبدالله‌زاده‌راد به تشریح جزئیات اقدام‌های شرکت‌های نفتی برای مقابله با بحران سیل پرداخت و افزود: از اسفندماه ۹۷ گزارش‌هایی برای ما ارسال شده بود که بر اساس آن اخطارها و هشدارهای لازم را به شرکت‌های زیرمجموعه دادیم و در ادامه، شیوه‌نامه ساماندهی مدیریت شرایط اضطراری در صنعت نفت را که اسفندماه سال گذشته از سوی وزیر نفت ابلاغ شده بود، به شرکت‌ها ارسال کردیم. ۵ فروردین ۹۸ نیز اطلاعیه شماره ۲ سازمان هواشناسی را به همه شرکت‌های زیرمجموعه و شرکت‌های درگیر سیل فرستادیم.

وی در ادامه به ابلاغیه وزیر نفت برای مقابله با سیل اشاره کرد و گفت: با این ابلاغیه، شرکت‌ها ایمن‌سازی تاسیسات را شروع کردند و نقاط آسیب‌پذیر شناسایی شد.

رئیس اچ‌اس‌یی شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه تاسیسات نفتی در سیلاب اخیر آسیب ندیده‌اند، اظهار کرد: جاده‌های دسترسی که در آن چاه‌ها، پدها و گودال‌ها قرار دارد، تا حدودی تخریب شده است. تدابیر ایمنی قبل از وقوع سیل برای تاسیسات نفتی در نظر گرفته شده بود، از این رو زمانی‌که راه دسترسی به تاسیسات سرکان و مالکوه از سه نقطه از بین رفت و هر سه پل را آب برد، بلافاصله Shutdown داده شد. همه چاه‌ها از قبل بسته شده بود و توانستیم خدمات موثری در زمینه مسئولیت اجتماعی به منطقه ارائه کنیم.

به گفته وی، در شرکت متن نیز برخی جاده‌های دسترسی به چاه‌های هورالعظیم از بین رفته است؛ در کل می‌توان گفت بسیاری از جاده‌ها و زیرساخت‌های تاسیسات آسیب دیده اما به تاسیسات صدمه‌ای وارد نشده است.

رعایت الزامات زیست‌محیطی در هورالعظیم

این مقام مسئول در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه  اقدام‌هایی برای حفاظت از شرایط زیست محیطی هورالعظیم انجام شده است، توضیح داد: تالاب هورالعظیم حفاظت شده است و زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد. وزارت نیرو نیز در زمینه میزان پذیرش آب زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست فعالیت می‌کند، از این رو می‌توان گفت همه مجوزها از وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست گرفته شده است.

عبدالله‌زاده‌راد ادامه داد: ورودی اصلی آب تالاب از رودخانه نیسان تامین می‌شود که از بالای تالاب و شهر رفیّع می‌آید. شرکت متن آب ورودی به تالاب را در پنج حوضچه به ۱۵ نقطه تقسیم کرده است و هر چهار ساعت یک بار تراز ارتفاعی آب در حوضچه‌ها را بررسی می‌کند. این به آن معناست که مدیریت تقسیم و توزیع آب در تالاب انجام شده و در حال انجام است.

اهتمام شرکت‌های نفتی به ایفای مسئولیت اجتماعی در مناطق سیل‌زده

رئیس اچ‌اس‌یی شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه همسو با مسئولیت اجتماعی اقدام‌های مثبتی از سوی شرکت‌های نفتی انجام شده است، گفت: احداث سیل‌بند از سوی شرکت متن در اطراف شهر رفیّع از جمله اقدام مثبت این شرکت برای عمل به مقوله مسئولیت اجتماعی است که اگر این اقدام‌ها انجام نمی‌شد این شهر زیر آب می‌رفت، اما با احداث سیل‌بند هیچ گونه آبگرفتگی در این شهر نداشتیم.

وی ادامه داد: ضمن اینکه امکانات لجستیک، بولدوزر و لودر در اختیار استانداری‌ها، شهرداری‌ها و وزارت نیرو قرارگرفت. به عنوان مثال شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب ۲۰۰ دستگاه امکانات لجستیک را به صورت شبانه‌روزی در اختیار شهر اهواز و استانداری شهرهای معین قرار داد.

عبدالله‌زاده‌راد اظهار کرد: شرکت ملی حفاری نیز ۴۰ تا ۴۵ دستگاه را در اختیار مناطق سیل‌زده قرار داد که بخشی از این امکانات در مالکیت شرکت ملی و بخشی نیز استیجاری بود. همچنین شرکت بهره‌برداری نفت و گاز اروندان نیز در قسمت دارخوین و جفیر اقدام به اجاره کردن لودر و بولدوزر کرده بود. با این اقدام‌ها در شهرهایی که به عنوان معین انتخاب شدند، مشکل خاصی پیش نیامد.

وی با اشاره به اینکه دستورعمل‌هایی در زمینه واکنش در شرایط اضطراری و بحران در وزارت نفت و شرکت ملی نفت وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به نوع تهدید و مخاطره و ریسک به سایت‌ها، کمیته شرایط اضطراری یا مدیریت بحران تشکیل و با شناسایی ریسک و ارزیابی مخاطره، لایه‌های حفاظتی و اقدام‌های اصلاحی لازم انجام می‌شود. این شناسایی از سوی قسمت‌های مختلف اچ‌اس‌یی، تعمیرات، بهره‌برداری، لجستیک، حراست، مدیریت ارشد و... انجام می‌شود. همه مسئولان مرتبط در کمیته بحران مشخص هستند و تلفن‌ها و مسیرهای دسترسی نیز مشخص است و حتی در تعطیلات نوروز ساعت ۲ بامداد کمیته اضطراری تشکیل شد و اعضا فراخوانده شدند. از آن زمان تاکنون همه این افراد به صورت شبانه‌روزی انجام وظیفه می‌کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر قبل از وقوع سیل، اقدام‌های ایمنی‌سازی برای سایت‌های در معرض سیلاب انجام نمی‌شد، زمان طلایی که در زمان سیل داشتیم، باید برای محافظت از تجهیزات صرف می‌کردیم، اما با برنامه‌ریزی‌های از قبل تعیین شده توانستیم در خدمت رسانی عملکرد بهتری داشته باشیم.

رئیس اچ‌اس‌یی شرکت ملی نفت ایران خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ گونه آلودگی زیست محیطی مشاهده نشده است.

کد خبر 288525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =