چگونگی عملیات ترمیم خطوط لوله انتقال نفت آسیب دیده در سیل اخیر

مدیر خطوط لوله شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران عملیات ترمیم خطوط آسیب‌دیده انتقال نفت و فرآورده در بحران سیل اخیر را تشریح کرد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، پرویز معماریان درباره اقدام‌های انجام شده برای مقابله با سیلاب‌های سراسری در کشور گفت:‌ سیل اخیر در سه مرحله و به شکل بی‌سابقه‌ای در مسیر لوله‌های انتقال نفت و فرآورده مشکل ایجاد کرد که مهار آن جز با تلاش شبانه‌روزی همکاران محقق نمی‌شد.

وی با اشاره به این که در نخستین روزهای تعطیلات نوروزی با طغیان رودخانه تجن دو خط لوله ۳۲ اینچ انتقال نفت خام سوآپ و ۱۲ اینچ ری- ساری در معرض خطر قرار گرفت و شدت سیل به حدی بود که هرلحظه امکان شکسته شدن خطوط وجود داشت، افزود: در این شرایط بحرانی فعالیت خط لوله را متوقف کرده و با بستن ولوهای دو طرف رودخانه از نشت مواد و آسیب به محیط زیست جلوگیری کردیم.

مدیر خطوط لوله شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت تاکید کرد: همزمان با پایل‌کوبی و تقویت پوشش سیمانی لوله‌ها از شکستگی جلوگیری کرده  و رودخانه را با مجوز مسئولان استان تغییر مسیر دادیم، از سوی دیگر خط ۱۰ اینچ علی آباد – گنبد را هم که در تقاطع با رودخانه زرین گل قرار داشته و سوخت گنبد و گرگان را تامین می‌کند پایل کوبی کردیم.

معماریان با اشاره به بارندگی‌های استان مرکزی و نیز سیل لرستان در مرحله بعد گفت:‌ این بار شرایط بدتر بود و خط ۲۶ اینچ اهواز- ری در محدوده تقی آباد (بیشه) در حوزه استحفاظی منطقه مرکزی شکسته و از مدار خارج شد. همچنین قسمتی از خط ۱۶ اینچ فرآورده در محدوده سبزاب دچار پارگی شد که به دلیل حجم گل و لای ترمیم آن با مشکل زیادی همراه بود ولی خوشبختانه عملیات ترمیم انجام شد.

وی افزود: ادامه همین خط به سایز ۲۶ اینچ در منطقه لرستان حدفاصل آسار تا پل بابا در محدوده رودخانه کشکان بدلیل آب بردگی خم شد که آن را هم متوقف کرده و با کوبیدن ۶ عدد پایل و تعویض ۷ شاخه لوله در تقاطع رودخانه، مقاوم سازی کردیم؛ دوباره در همان محدوده خط ۱۰ اینچ حدفاصل پل بابا تا بدرآباد در چند نقطه آسیب دید، همچنین در تقاطع رودخانه پل تنگ و محدوده پاعلم ۲۵۰ متر از لوله را آب برد و سبب شکستگی شد که بازهم ۷ شاخه لوله تعویض شد.

مدیر خطوط لوله شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت اظهار کرد: خط لوله دیگری که از تنگ فنی به سمت افرینه و برداسپی کشیده شده و خوراک پالایشگاه کرمانشاه را تامین می‌کند در تقاطع رودخانه افرینه در عرض ۸ متر تغییر مسیر داد و دچار لهیدگی شد که در محدوده معمولان و پلدختر به دلیل شدت سیل امکان دسترسی به آن وجود نداشت.

وی با بیان اینکه متاسفانه در ابتدا ماشین‌آلات سنگین در محاصره سیل قرار گرفت و امکان عملیات وجود نداشت، گفت: با فروکش کردن آب، نیروی انسانی و ماشین‌آلات از مناطق دیگر اعزام شدند.

معماریان ادامه داد: به‌دلیل خراب شدن پل ارتباطی مرکز منطقه و خرم‌آباد مجبور شدند از جاده‌های روستایی استفاده کنند که به‌دلیل نبود ایمنی برای ماشین‌آلات سنگین می‌توانست حادثه‌ساز باشد، خوشبختانه این تعمیرات نیز با تلاش همکاران منطقه لرستان و منطقه تهران انجام شد و خط لوله یادشده دوباره عملیاتی شد.

مدیر خطوط لوله شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت تصریح کرد: از سوی دیگر سرعت عمل در این شرایط بسیار مهم است زیرا افزون بر اهمیت تامین سریع خوراک پالایشگاه‌ها، بیشتر مراکز انتقال نفت دچار آب گرفتگی شده بودند به‌طوری که آب تا پشت دیوارهای مراکز بالا آمده و هر لحظه امکان ورود به تاسیسات را داشت.

معماریان گفت: در تاسیسات بدرآباد با نفوذ آب، لوله‌ها را آب گرفت و سبب تخریب ۸۰ متر دیوار شد، در برخی مراکز که در مناطق سخت‌گذر و رودخانه ای قرار داشتند وضع بدتر بود، حتی در مراکز انتقال نفت شهید دهنوی و شهید لرستانی آب تا ارتفاع 1.5 متری بالا آمد که با درست کردن خاکریز از نفوذ آب به داخل مراکز و قطعی سیستم‌های برقی جلوگیری کردیم.

معماریان با اشاره به سیل خوزستان و شدت آب گرفتگی در مراکز انتقال نفت عبدالخان،‌ نظامیه و چمران گفت: از آنجا که این مراکز بسیار حساس هستند و خوراک پالایشگاه های تهران، اراک، تبریز و بخشی از کرمانشاه را تامین می کنند، باید ظرفیت پالایشگاه را کم می‌کردیم که خوشبختانه این اتفاق هم نیفتاد. مناطق فارس و اصفهان هم به عنوان مناطق معین برای کمک به منطقه خوزستان اعلام شدند که هم اکنون در این منطقه مستقر هستند و عملیات ایمنی سازی را انجام می دهند.

وی در پایان وضعیت سایر خطوط را اینگونه تشریح کرد: خط ۱۰ اینچ گچساران-شیراز در محدوده رودخانه زهره که خوراک پالایشگاه شیراز را تامین می کند دو خط روگذر و زیرگذر دارد که خط روگذر را آب گرفته و شکستگی ایجاد شد و الان همکاران در حال ترمیم این خط هستند. همچنین خطوط روگذر ۱۰ اینچ ری-کرج و ۸ اینچ ری- منتظرقایم در تقاطع رودخانه شادچای که سرریز سد کرج هستند هم دچار لهیدگی شدند که منطقه تهران با بستن ولوهای آن از آسیب به محیط زیست جلوگیری کرد. در منطقه غرب هم خطوط لوله ۸ اینچ نفت‌شهر- کرمانشاه و ۱۰ اینچ کرمانشاه- سنندج در تقاطع با رودخانه ها دچار آب شستگی روی لوله‌ها شده که به‌طور معمول در فصل بارندگی همیشه این اتفاق می‌افتد، اما این بار حجم کار بالاتر است.

کد خبر 288573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =