لغو معافیت مشتریان نفت ایران از تحریم‌ها یک خطای راهبردی است

یک تحلیلگر روابط بین‌المللی اعلام کرد تصمیم دولت آمریکا برای پایان دادن به معافیت مشتریان نفت ایران از تحریم‌های آمریکایی، یک انتخاب راهبردی نادرست است.

به گزارش پایگاه خبری سی جی تی ان، تصمیم آمریکا برای خروج از برجام و بازگرداندن تحریم ضد صادرات نفت ایران، نمونه‌ای از سیاست یکجانبه‌گرایانه دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی آمریکا است که تمایل این دولت برای وادار کردن متحدان آمریکا برای پیروی از خواسته‌های این دولت است.

در بلندمدت، استفاده مستمر از دلار به عنوان یک سلاح و یکجانبه‌گرایی، عواقبی راهبردی برای آمریکا در پی خواهد داشت.

اگر آمریکا به نقض و نادیده گرفتن منافع ملی کشورهای جهان در مسائلی مهم همچون عرضه و امنیت انرژی ادامه دهد، تلاش‌ها برای رویگردانی از دلار و ایجاد ارزها و سازوکارهای جایگزین برای پرداخت، تشدید خواهد شد.

بازگرداندن تحریم‌های ضدایرانی، مصداقی روشن از یکجانبه‌گرایی دولت ترامپ است و با این کار، این دولت دیگر کشورها را وادار می‌کند که با تحریم‌هایی همراه شوند که هیچ جایگاه بین‌المللی یا قانونی ندارند و از قدرت زیاد دلار در بازارهای بین‌المللی به عنوان یک سلاح استفاده می‌کند.

همراهی کشورها و شرکت‌ها با تحریم‌های آمریکا به آن معنا نیست که آنها با موضع سیاسی آمریکا موافق هستند، اما اولویت دادن به منافع خود، به آن معناست که آنها نمی‌توانند دسترسی به دلار را از دست بدهند.

با این همه، این همراهی اجباری به آن معنا نیست که پیامدهای دیپلماتیک و راهبردی در آینده دامنگیر آمریکا نخواهد شد. برای یک کشور، قطع شدن یکی از منابع کلیدی انرژی و سوخت به دلیل درخواست‌های یکجانبه آمریکا، بر تفکر راهبردی بلندمدت آن کشور تأثیر می‌گذارد. چنین سیاست‌هایی بدون توجه به دیپلماسی، به طور ذاتی مخرب و نامطلوب هستند.

نتیجه این است که همان‌طور که درباره اتحادیه اروپا، روسیه و چین مشاهده شده است، کشورها تلاش‌ها برای توسعه و استفاده از سازوکارهای جایگزین پرداخت مستقل از دلار را شتاب می‌بخشند و برد جهانی دلار را تضعیف می‌کنند.

از سوی دیگر، با توجه به اینکه بیشتر کشورهای آسیب‌دیده از تحریم‌های یکجانبه آمریکا از جمله متحدان این کشور هستند، چنین رفتارهایی اعتماد آنها به آمریکا به عنوان یک شریک و حامی مطمئن را از میان می‌برد، زیرا رفتار یکجانبه و تحمیلی آمریکا، به منافع ملی و دورنمای آنها آسیب می‌زند. این مسئله همچنین در کنار دیگر رفتارهای یکجانبه دولت ترامپ قرار می‌گیرد که کشورهای دوست آمریکا را در حوزه‌هایی گسترده هدف قرار داده است.

در واقع، دولت کنونی آمریکا از تحریم‌ها سوء‌استفاده می‌کند و این کار، بر خلاف روح دیپلماسی است و سبب نفرت و نارضایتی می‌شود.

بنابراین، یکجانبه‌گرایی ترامپ یک انتخاب راهبردی بد است. تلاش برای توقف اجباری صادرات نفت ایران تنها به دلیل هوس آمریکا، اقدامی است که به اعتبار، جایگاه بین‌المللی و موضع دیپلماتیک آمریکا در جهان آسیب می‌زند.

تصمیم آمریکا برای خروج از برجام، همچنان نامشروع است و جامعه بین‌المللی همچنان آن را نامشروع می‌داند، بنابراین تلاش برای وادار کردن کشورهای جهان برای پیروی از این اقدام، پیامدهایی در بلند مدت خواهد داشت.

کد خبر 288587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =