راه‌های زمینی گمیشان با کمک‌های شرکت ملی گاز ایران برقرار شد

رئیس اداره گاز شهرستان گمیشان در استان گلستان گفت: وقوع سیلاب موجب قطع ارتباط زمینی بین گمیشان و شهرستان‌های اطراف شد، اما اهدای لوله‌های فلزی از سوی شرکت ملی گاز ایران تاثیر بسزایی در برقراری ارتباط زمینی این شهرستان داشت.

جمشید ایری، درباره گازرسانی به مردم سیل‌زده این شهرستان به خبرنگار شانا گفت: از تاریخ 27 اسفند پارسال، بارندگی شدید در شهرستان گمیشان آغاز شد، بنابراین مطابق دستور کمیته بحران شرکت گاز استان گلستان و کمیته بحران شهرستان گمیشان، در یک فراخوان همه همکاران اداره گاز به صورت شبانه‌روزی در اداره مستقر شدند و با هدف پایداری گازرسانی، نسبت به انجام وظیفه و ارائه خدمات به مردم اقدام کردند.

وی افزود: ما در اسرع وقت نقاط حادثه‌خیز در مقابل سیل، لوله‌های عبوری از کانال‌ها و رودخانه‌ها، شیرهای ایمنی گاز و سایر تاسیسات مرتبط را شناسایی کردیم تا در صورت بروز حادثه، اقدام‌های عملیاتی و امدادی را انجام دهیم؛ همچنین دستورعمل‌ها را درباره علمک‌ها و شبکه گازرسانی در زمان بحران نیز مرور و پیاده‌سازی کردیم.

رئیس اداره گاز شهرستان گمیشان با بیان اینکه عمده نگرانی مدیران شرکت گاز در روزهای بحران سیل استان گلستان مربوط به حفاری‌های پراکنده در سطح استان بدون اطلاع شرکت گاز بوده است، اظهار کرد: این حفاری‌ها بدون هماهنگی با اداره گاز انجام می‌شد و ممکن بود پارگی یا آسیب شبکه گاز را به همراه داشته باشد، بنابراین همکاران ما به صورت دائم و شبانه‌روزی در همه مناطق گمیشان حضور داشتند و در هر مکانی که حفاری انجام می‌شد کارشناسان اداره گاز خود را به محل حفاری می‌رساندند تا بر چگونگی حفر و آسیب نرسیدن به لوله‌های گاز نظارت داشته باشند.

به گفته ایری، شهرستان گمیشان دارای سه مسیر زمینی است که هر سه مسیر بر اثر سیلاب یا دچار آب‌گرفتگی شدند، یا به سبب هدایت آب به سوی دریا، دچار برش شدند به همین دلیل هیچ راه تردد زمینی برای گمیشان باقی نمانده بود و در مدت 10 روز تنها راه تردد آبی یا هوایی برقرار بود که این وضعیت موجب شد تا نیروها و خودروهای امدادی اداره گاز گمیشان براساس نیاز تقسیم و در موقعیت‌های مورد نیاز مستقر شوند.

وی با اشاره به تاریخ پنجم فروردین‌ماه که زمان آغاز نفوذ آب به داخل شهر گمیشان بوده است، گفت: یکی از ایستگاه‌های حفاظت کاتدیک (CPS) گاز در داخل شهر گمیشان را از تاریخ 6 تا 17 فروردین‌ماه از سرویس خارج و با یک ایستگاه CPS دیگر محدوده گمیشان را سرویس‌دهی کردیم، همچنین برای مقابله با نفوذ آب به داخل اداره گاز، جلوی اداره را با کیسه‌ مسدود و همه وسایل و مدارک به همراه پرونده‌های مشترکان گاز را جمع‌آوری کردیم.

ایری با بیان اینکه مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران به همراه مدیرعامل شرکت گاز استان گلستان در همه روزهای بحرانی در کنار کارکنان شرکت گاز و مردم ‌آسیب‌دیده بوده‌اند، اظهار کرد: حضور این مدیران برای کارکنان اداره گاز بسیار دل‌گرم کننده بود تا با انگیزه بیشتری به خدمت‌رسانی به مردم بپردازند.

رئیس اداره گاز شهرستان گمیشان درباره مساعدت شرکت ملی گاز ایران برای رفع مشکلات مردم منطقه توضیح داد: شرکت ملی گاز ایران لوله‌های فلزی 40 اینچ را در اختیار کمیته بحران شهرستان گمیشان قرار داد. مسیر اصلی گمیشان به بندرترکمن از 19 قسمت دچار برش شده بود که با استفاده از همین لوله‌های گاز، پل‌های احیای مسیر ساخته شدند. اگر این لوله‌ها در اختیار کمیته بحران شهرستان گمیشان قرار نمی‌گرفت ارتباط زمینی به آسانی برقرار نمی‌شد.

ایری محل جغرافیایی شهرستان گمیشان را در کنار دریای خزر و ضلع شمالی شهرستان بندرترکمن اعلام کرد و افزود: این شهرستان حدود 18 هزار مشترک گاز طبیعی شامل 17 هزار و 300 مشترک خانگی و حدود 700 مشترک غیرخانگی دارد که برای گازرسانی به این مشترکان، 388 کیلومتر شبکه گازرسانی، 11 هزار و 700 علمک، 530 شیر ایمنی گاز، 9 ایستگاه تقلیل فشار گاز (CGS/TBS)، 18 ایستگاه اندازه‌گیری و تقلیل فشار (MS/MRS) و 5 ایستگاه حفاظت کاتدیگ گاز (CPS) به کار گرفته شده‌اند.

وی تاکید کرد: در همه روزهای بحرانی شهرستان گمیشان، جریان گاز طبیعی در منازل همه مشترکان برقرار بود و هیچ مشکلی در ارائه خدمات به مردم نداشتیم، البته مشترکان گاز گمیشان نیز این موضوع را تایید می‌کنند و به گفته آنان «اگر در خانه‌هایمان گاز نداشتیم دیگر نمی‌توانستیم در خانه بمانیم».

کد خبر 288630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =