شرکت ملی گاز ایران روزهای بحران را با موفقیت پشت سر گذاشت

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان گلستان گفت: شرکت ملی گاز ایران در همه روزهای بحرانی استان گلستان جریان گازرسانی را پایدار و مطلوب حفظ کرد و در این آزمون نیز نمره قبولی گرفت.

مهرداد یزدی، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان گلستان است. در سفر به استان گلستان و بررسی روند گازرسانی به مناطق سیل‌زده، به دفتر کارش می‌رویم تا چگونگی کیفیت گازرسانی در زمان بحران را از نگاه یک مشترک صنعتی بررسی کنیم. گفت‌وگوی شانا با این فعال اقتصادی و صنعتی را در ادامه می‌خوانید.

آقای یزدی، شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان گلستان از چه زمانی به جمع مشترکان گاز طبیعی این استان پیوسته است؟

ما در سال 97، درخواست دریافت اشتراک و اتصال به شبکه گاز طبیعی را به شرکت گاز استان گلستان ارائه دادیم. تا آن زمان ما از سوخت مایع در این شرکت استفاده می‌کردیم، اما وقت آن رسیده بود که از سوخت پاک و ایمن گاز طبیعی بهره‌مند شویم. مراحل اداری این درخواست به سرعت پیش رفت، لوله‌گذاری‌ها با نهایت دقت انجام شد و سرانجام در تاریخ یکم بهمن‌ماه 97، ایستگاه اندازه‌گیری و تقلیل فشار گاز طبیعی (MRS) برای ما راه‌اندازی شد.

این زمان درست پیش از وقوع بحران در استان گلستان بوده است.

همین‌طور است. حدود دو ماه پس از اتصال این شرکت به شبکه گاز طبیعی، بارندگی‌ها در استان گلستان شدت گرفت و خیلی زود به سیلاب تبدیل شد، اما از آنجا که گاز را در اختیار داشتیم توانستیم بدون دغدغه و سربلند، پذیرای مردم آسیب‌دیده باشیم و آنها را اسکان دهیم.

مصرف سوخت مایع خود را قطع کردید؟

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران همچنان سوخت مایع را در اختیار ما قرار داد، زیرا احتمال می‌دادیم که مشعل‌ها با گذشت 10 سال از کارکردشان با گازوئیل، همخوانی مناسبی با گاز نداشته باشند، اما خوشبختانه هیچ اتفاقی نیفتاد و توانستیم در شرایط بحرانی از گاز طبیعی به نحو احسن استفاده کنیم و شرمنده مردم نباشیم.

دچار قطع یا افت فشار گاز نشدید؟

خیر. ما در روزهای بحرانی گاز را به صورت مطلوب و پایدار دریافت کردیم. در واقع این امتحان بزرگی برای گازرسانی بود که نمره بسیار عالی هم گرفت. شرکت گاز استان گلستان توانست در زمان بحران بدون هیچ مشکلی گاز را به همه مصرف‌کنندگان برساند و همین برای ما کافی است.

گازرسانی پایدار تا چه اندازه در خدمت‌رسانی به مردم آسیب‌دیده موثر بود؟

گازرسانی پایدار و مطلوب سبب شد تا مشکلی برای تامین گرمای مورد نیاز مردم مناطق سیل‌زده پیش نیاید. کسانی که در خانه‌هایشان مانده بودند و مردمی که در انبارها و سوله‌ها و هرکجای دیگر ساکن شدند، با استفاده از گاز طبیعی دچار آسیب مضاعف ناشی از سرمای هوا نشدند.

با شرکت گاز استان گلستان تبادل نظری درباره چگونگی مصرف بهینه انرژی داشته‌اید؟

بله در زمان اتصال شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان گلستان به شبکه گاز طبیعی، آموزش‌های لازم از سوی کارشناسان شرکت گاز استان ارائه شد، همچنین درباره مصرف بهینه انرژی و مدیریت مصرف انرژی نیز تبادل نظر داشتیم. صنایع از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان گاز در کشور هستند که بی‌تردید رعایت نکات ایمنی به همراه مدیریت مصرف انرژی برای همه صنایع و نیروگاه‌ها ضروری است.

از روزهای بحرانی استان گلستان بگویید.

ما در روزهای غم‌انگیز استان گلستان که مردم شهرها و روستاها در سیلاب گرفتار شده بودند همه تلاش خود را برای نجات استان و مردم به کار گرفتیم. همه در کنار هم هرآنچه را از دست‌شان بر می‌آمد انجام دادند. در روزهای بحران با مسئولان استانی مانند کمیته بحران استانداری و ... در ارتباط بودیم و همه جوانب خدمت‌رسانی به مردم را بررسی می‌کردیم. هیچ گاه صحبتی درباره قطع گاز یا گازرسانی نامطلوب پیش نیامد. این یک موفقیت برای شرکت ملی گاز ایران است و دلیل آن نیز از نگاه من، سخت‌گیری‌ها و دقت فراوان این شرکت در آغاز گازرسانی به هر بخش و صنعت است.

شرکت ملی گاز ایران خود را ملزم به اجرای همه قوانین می‌داند، استانداردها را رعایت می‌کند و همین موضوع سبب موفقیت این شرکت در روزهای خاص می‌شود. تا جایی که شاهد بودیم مسئولان ستاد بحران استانداری گلستان به همه مردم اعلام می‌کردند که «نگران نباشید، گاز در خانه‌های‌تان برقرار است.»

به عنوان یک فعال اقتصادی و صنعتی، گازرسانی تا چه اندازه بر روند توسعه شهرها و روستاها اثرگذار است؟

توسعه شبکه گازرسانی در سراسر کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی روند بسیار خوبی را سپری کرده است. تا پیش از رسیدن گاز به روستاها، مردم چوب‌ها و درختان را می‌سوزاندند، اما با رسیدن گاز به همه روستاهای دور و نزدیک در کشور، قدم بزرگی در حفظ محیط زیست و جنگل‌ها برداشته شده است.

گازرسانی برای صنایع نیز منفعت بسیاری به همراه داشته است. از یک سو، صنایعی که اکنون فعال هستند به‌راحتی از سوخت مورد نیاز بهره‌مند می‌شوند و از سوی دیگر، گازرسانی نقطه امیدی برای کارآفرینی در میان مردم و رونق صنایع است. وقتی ما در بخش صنعتی قصد دریافت سهمیه سوخت مایع را داریم باید چند روز وقت صرف کنیم. افزون بر آن چند نفر از کارکنان نیز درگیر این موضوع می‌شوند، اما دریافت گاز طبیعی در همه ساعات شبانه‌روز هیچ معطلی ندارد. تاسیسات گاز نسبت به سوخت مایع تمیزتر هستند، تعمیرات و نگهداری آنها نیز آسان‌تر، ایمن‌تر و استانداردتر است.

از آنجا که مقررات شرکت ملی گاز ایران صنایع را موظف به انجام آزمایش‌های سالانه در زمینه ایمنی و استاندارد بخش‌های مرتبط با گاز طبیعی می‌کند، گازرسانی در حفظ سلامت و ایمنی صنایع نیز تاثیر بسزایی دارد، ضمن آنکه گاز در مقابل گازوئیل و انواع سوخت مایع، به عنوان یک سوخت ایمن و پاک شناخته می‌شود و صنایعی که مشترک گاز طبیعی شده‌اند هنگام استانداردگذاری و دریافت گواهینامه‌های ایمنی، از رتبه بالاتری برخوردار می‌شوند.

بنابراین گازرسانی را عامل موثری در توسعه اقتصادی و صنعتی می‌دانید؟

بی‌شک همین‌طور است. به نظر من گاز یک نعمت ارزشمند برای صنایع است. توجه به آثار مثبت گازرسانی صاحبان صنایع را برای توسعه کسب‌وکار تشویق می‌کند. در دنیای کنونی، به‌ویژه در کارخانه‌ها و صنایع اگر بخش مربوط به سوخت و انرژی روزآمد نباشد ابزار و فناوری‌های قدیمی دیگر به کار نمی‌آیند و نمی‌توانند پاسخگوی نیاز صنعت باشند. گاز به هر کجا که می‌رود، نقطه عطفی برای رونق و اشتغال‌زایی است و امیدوارم مردم و کارآفرینان نیز از این نعمت ارزشمندی که خداوند به وفور در اختیار کشورمان گذاشته است، استفاده کنند.

فاطمه شعبانی

کد خبر 288658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =