۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸
  • کد خبر: 288661
گرمای گاز در سرمای سیلاب گلستان

وقوع سیل، مردم را آسیب‌دیده و پریشان می‌کند، به خصوص آنکه در روزهای سرد سال اتفاق بیفتد. تاثیر گازرسانی پایدار و مطلوب را در همین روزهای بحرانی می‌توان دید و نتیجه‌اش را از زبان مردم شنید.

اطراف خانه‌ها را آب فراگرفته است. حتی برخی قسمت‌ها که آب کمی فروکش کرده، هنوز رد پای سیل سرکش روی دیوارها باقی مانده است. چادرهای هلال احمر در ایوان برخی خانه‌ها برپا شده است و کودکان با نگاهی غمگین کنار آن نشسته‌اند و به آب گل‌آلودی که تا پای ایوان خانه‌شان رسیده است، می‌نگرند. اینجا آق‌قلا است. شهری که با آمدن سیل، رنگ‌وبوی سردرگمی به خود گرفته است. یکی اثاث خانه را جمع کرده و کنار خیابان نشسته، یکی مشغول یاری‌رسانی به همسایه است و دیگری به فکر تخلیه آب از خانه و زندگی‌اش.

مادر جوانی را در کنار دو کودک خردسالش می‌بینیم که در ایوان خانه ایستاده‌اند. بانو، چکمه‌های بلند و سیاه را می‌پوشد، قدم در آبی که میهمان ناخوانده حیاط‌شان شده می‌گذارد و به سوی ما می‌آید. تصور ما دیدن نگاهی آشفته است، اما با چشمانی سرشار از امید روبه‌رو می‌شویم. آمنه درخشان‌فر از روزهای گرفتاری در میان سیلاب می‌گوید. او توضیح می‌دهد که با فرزندان خردسالش مجبور شده‌اند همه این مدت را در خانه محبوس بمانند.

خانم درخشان‌فر ادامه می‌دهد: آب همه اطراف خانه‌ ما را گرفته است و کودکانم نمی‌توانند از خانه خارج شوند، اما باز هم خداوند را شاکریم و امیدواریم که مشکل ما هرچه زودتر حل شود. در این روزهای سخت، خیلی از خدمات را به‌سختی دریافت می‌کنیم، اما هیچ روزی گاز خانه ما قطع یا حتی فشار آن کم نشد. هیچ کدام از همسایه‌ها نیز مشکل دریافت گاز ندارند. همین که داخل خانه گرم است و می‌توانیم غذا درست کنیم و بچه‌ها را گرم نگه داریم واقعا نعمت بزرگی است.

اداره گاز آق‌قلا راه زمینی 25 روستا را برقرار کرد

راه را به سوی کوچه پس کوچه‌های آق‌قلا ادامه می‌دهیم. عده‌ای از مردم جلوی یکی از خانه‌ها جمع شده‌اند و تلاش می‌کنند وسایل خانه را از سیلاب نجات دهند.

از یکی از اهالی سراغ مسئولان روستا را می‌گیریم. او ما را نزد مرد میانسالی می‌برد که دهیار روستا است. با محمود توسلی گفت‌وگو می‌کنیم. او نیز مانند دیگران رضایت خود را از نحوه گازرسانی در روزهای وقوع سیلاب اعلام می‌کند و می‌گوید: گازرسانی نه تنها خوب بود، بلکه وقتی پل ارتباطی آق‌قلا و گرگان بسته شد هم از کمک‌های اداره گاز بهره‌مند شدیم. این راه ارتباطی در عرض 24 ساعت به همت کارکنان اداره گاز آق‌قلا و با استفاده از تجهیزات این شرکت برقرار شد، بدون آنکه پولی از مردم بگیرند. با این کار اداره گاز، راه ارتباطی برای 25 روستا احیا شد.

او به وضعیت دردناک زندگی مردم در میان سیل گل‌آلود اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: نه در طول زمستان پارسال، نه در روزهای سرد و سیلابی امسال هیچ وقت مشکلی بابت دریافت گاز نداشتیم. کارکنان شرکت گاز استان گلستان، هم گاز را به خانه‌ها رساندند، هم به کمک مردم آمدند. مواد غذایی، پتو، لباس و ... از جمله وسایلی بودند که توسط کارکنان شرکت گاز بین مردم توزیع شد. آنها کمک‌های خیرین را نیز به دست مردم می‌رسانند.

قربانقلی سقر، یکی دیگر از اهالی آق‌قلا است که ریاست شورای اسلامی روستای سقر و ریاست شورای اسلامی بخش مرکزی شهرستان آق‌قلا را برعهده دارد. به گفته او، اداره گاز شهرستان آق‌قلا جزو اداره‌هایی است که مردم مناطق سیل‌زده هیچ‌گاه با آن مشکلی نداشته‌اند.

آقای سقر ادامه می‌دهد: از همان روزهای نخست با شدت گرفتن بارندگی‌ها، آب تا ارتفاع زیادی سطح همه روستاهای آق‌قلا را فرا گرفت، در حالی که سرمای هوا نیز تشدید شده بود و در این وضعیت نامناسب، گازرسانی پایدار برای ما اهمیت زیادی داشت، به همین دلیل از استاندار گلستان و بخشدار آق‌قلا نیز خواسته‌ایم تا از کارکنان اداره گاز آق‌قلا و شرکت گاز استان گلستان قدردانی کنند، ما نیز به سبب تلاش‌های شبانه‌روزی این عزیزان به آنها دست مریزاد می‌گوییم.

آق‌قلا را به مقصد گمیشان ترک می‌کنیم. تماشای گندم‌زارهای مدفون در آب، بسیار حزن‌انگیز است. شهرها و روستاها پر از مردمانی است که برای احیای زندگی همین یکی دو ماه پیش خود، تلاش می‌کنند، اما خم به ابرو نمی‌آورند. مسئولان شرکت گاز استان گلستان که ما را در این سفر همراهی می‌کنند از روحیه تحسین‌برانگیز مردم در شهرستان‌های مختلف گلستان می‌گویند؛ اینکه در بدترین شرایط هم مردم شاکر خداوند هستند و برق امید در چشمان‌شان هویدا است.

جریان گاز در خانه‌ها برای ما ارزشمند است

به گمیشان می‌رسیم. ظاهر شهرها و روستاها تفاوت چندان با هم ندارد. همه دچار وضع مشابهی هستند. در یکی از خیابان‌های اصلی شهر توقف می‌کنیم. مردان جوان گوش به فرمان پیر سپیدمویی، در حال امدادرسانی برای سامان‌دهی وسایل و اثاث خانه‌ها هستند.

در گمیشان، با جمشید ایری، رئیس اداره گاز شهرستان گمیشان درباره چگونگی گازرسانی صحبت می‌کنیم. با او راهی بازدید از ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز می‌شویم و سری به پل‌های ارتباطی ساخته شده با استفاده از لوله‌های فلزی شرکت ملی گاز ایران می‌زنیم. ایری می‌گوید: وقوع سیلاب موجب قطع ارتباط زمینی بین گمیشان و شهرستان‌های اطراف شد، اما اهدای لوله‌های فلزی از سوی شرکت ملی گاز ایران تاثیر بسزایی در برقراری ارتباط زمینی این شهرستان داشت. شرکت ملی گاز ایران لوله‌های فلزی 40 اینچ را در اختیار کمیته بحران شهرستان گمیشان قرار داد. مسیر اصلی گمیشان به بندرترکمن از 19 قسمت دچار برش شده بود که با استفاده از همین لوله‌های گاز، پل‌های احیای مسیر ساخته شدند. اگر این لوله‌ها در اختیار کمیته بحران شهرستان گمیشان قرار نمی‌گرفت، ارتباط زمینی به آسانی برقرار نمی‌شد.

 سراغ یکی از اهالی می‌رویم. نامش ابراهیم وطنی است. از کیفیت گازرسانی می‌پرسیم و او پاسخ می‌دهد: گاز در همه روزهای سردی که سیل آمد و مردم در خانه‌هایشان حبس شدند، بدون قطعی جریان داشت. هر مشکلی را تجربه کردیم، اما گاز خانه اصلا قطع نشد، به‌خصوص شب‌ها که هوا خیلی سردتر می‌شود، بودن گاز در خانه برای ما بسیار ارزش دارد.

صحبت‌های آقای وطنی را یکی دیگر از همشهریانش به نام رحمان شکری، این‌گونه ادامه می‌دهد: کارکنان اداره گاز از همان روز اول به روستاهای آسیب‌دیده آمدند، در حالی که ما مشکلی درباره گازرسانی نداشتیم و درخواست اعزام نیرو از اداره گاز نکرده بودیم، اما کارکنان اداره گاز خودشان به میان مردم آمدند، حتی ماشین‌ها و تجهیزات‌شان را نیز برای رفع مشکل سیلاب در اختیار متولیان امر و مردم قرار دادند. آنها غیر از وظیفه کاری، به مردم هم کمک کردند، به‌خصوص جاده‌هایی را که ما حفاری کرده بودیم لوله‌گذاری و احیا کردند. حضور فعال کارکنان اداره گاز برای همه مردم بسیار دل‌گرم‌کننده بود.

حتی یک مورد قطع گاز در سطح استان گلستان رخ نداد

به هر کدام از روستاها که سر می‌زنیم جز رضایت حرف دیگری از زبان مردم درباره نحوه گازرسانی نمی‌شنویم. عازم استانداری استان گلستان می‌شویم. مجتبی جمالی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان را در محل کارش ملاقات می‌کنیم.

او توضیح می‌دهد: جاری شدن سیلاب به همراه وزش باد و بارش برف و کولاک، موجب قطع خدمات‌رسانی در شهرستان‌های مختلف استان گلستان شد و همچنین راه ارتباطی تعداد زیادی از روستاها را نیز مسدود کرد، اما در این میان استمرار خدمات گازرسانی، نقش بسیار موثری داشت، به گونه‌ای که حتی یک مورد قطع گاز در سطح استان گلستان رخ نداد.

جمالی ادامه می‌دهد: ما هنگام مدیریت بحران به حضور مدیران برخی سازمان‌ها نیاز داشتیم که در این میان، همکاران شرکت گاز استان گلستان همواره در حالت آماده‌باش بودند و پایداری خدمات گازرسانی در استان نیز مرهون تلاش‌های کارکنان و مدیران شرکت گاز است. نیروهای شرکت گاز استان گلستان در همه ساعات شبانه‌روز آماده خدمت بودند. در روز 13 و 14 فروردین که تعطیل رسمی بود، شرایط اضطراری اعلام کردیم تا مدیران در محل کار خود حاضر شوند و مدیران شرکت گاز استان گلستان از جمله مدیرانی بودند که همواره در روزهای تعطیل و در همه شرایط بحرانی بر سر کار خود حضور فعال داشتند.

گازرسانی پایدار، یاری‌گر خدمات‌دهی مسئولان به مردم آسیب‌دیده است

شرکت ملی گاز ایران یک سازمان دولتی است، اما هر آنچه انجام می‌دهد، با هدف ارائه خدمات مطلوب و مناسب به همه بخش‌های کشور است. از درآمدزایی و ارزآوری حاصل از صادرات گاز تا توسعه شبکه گازرسانی به شهرها و روستاها، همه در خدمت رشد و توسعه کشور است.

این‌ جملات، شعار نیست، بلکه بخشی از سخنان مهرداد یزدی، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان گلستان است. به گفته او، حدود دو ماه پس از اتصال این شرکت به شبکه گاز طبیعی، بارندگی‌ها در استان گلستان شدت گرفت و خیلی زود به سیلاب تبدیل شد، اما گازرسانی پایدار موجب شد این شرکت بتواند بدون دغدغه و سربلند، پذیرای مردم آسیب‌دیده باشد و آنها را اسکان دهد.

یزدی به عنوان یک فعال اقتصادی و صنعتی، می‌گوید: «گازرسانی پایدار و مطلوب سبب شد تا مشکلی برای تامین گرمای مورد نیاز مردم مناطق سیل‌زده پیش نیاید. کسانی که در خانه‌هایشان مانده بودند و مردمی که در انبارها و سوله‌ها و هر کجای دیگر ساکن شدند، با استفاده از گاز طبیعی دچار آسیب مضاعف ناشی از سرمای هوا نشدند. شرکت ملی گاز ایران خود را ملزم به اجرای همه قوانین می‌داند، استانداردها را رعایت می‌کند و همین موضوع سبب موفقیت این شرکت در روزهای خاص می‌شود. تا جایی که شاهد بودیم مسئولان ستاد بحران استانداری گلستان به همه مردم اعلام می‌کردند که «نگران نباشید، گاز در خانه‌های‌تان برقرار است».

اطمینان مردم و صاحبان صنایع از پایداری خدمات شرکت ملی گاز ایران، مهر تاییدی بر عملکرد مثبت این شرکت است. مدیران و کارکنان صنعت گاز در شرایط بحرانی همواره در کنار مردم، وظایف سازمانی و اخلاقی خود را انجام داده‌اند و تجریبات ارزشمندی را در کنار تخصص‌شان برای توسعه کشور و رفاه مردم به کار گرفته‌اند.

روایت تصویری گلستان پس از باران را اینجا ببینید.

فاطمه شعبانی

کد خبر 288661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =