۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۸
  • کد خبر: 288755
تحقق رونق تولید با حمایت از ظرفیت‌های داخلی صنعت نفت

بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی درحالی برگزار می‌شود که بیش از یک قرن از کشف و استخراج نفت در ایران می‌گذرد. برپایی نمایشگاه‌های صنفی یکی از راه‌های معرفی توانمندی واحدهای تولیدی و خدماتی است. ایجاد نمایشگاه‌های بین‌المللی داخلی و خارجی به عنوان امری زیربنایی برای رونق بخش اقتصادی مطرح است و اکنون برگزاری نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به عنوان یکی از کانال‌های معرفی توانمندی صنعت نفت، پیمانکاران و سازندگان ایرانی و شرکت‌های بین‌المللی است که می‌تواند نقش بسیار موثری را در فرآیند توسعه صادرات ایفا کند.

این نمایشگاه، به منزله یک عامل برقراری ارتباط نزدیک در بین فعالان عرصه صنعت نفت سبب توسعه و رونق اقتصادی در بین کشورهای فعال حاضر در آن می‌شود. توسعه اقتصادی در هر کشوری افزون بر رشد کمی تولید با به‌کارگیری ظرفیت‌های فیزیکی، انسانی و اجتماعی منجر به افزایش ظرفیت‌های تولید می‌شود.

نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی فرصت ایجاد زمینه فعالیت‌ در قالب همکاری تجاری، فنی و فناورانه بین پیمانکاران و سازندگان داخلی و خارجی برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌های صنعت نفت را مهیا می‌کند. همچنین برای شرکت‌های داخلی و بخش خصوصی که در زمینه ساخت تجهیزات و قطعات صنعت نفت کار می‌کنند، نیز فرصت آن فراهم است که خود را در معرض دید مسئولان صنعت نفت قرار دهند، ضمن اینکه توسعه همکاری‌های اقتصادی، افزایش سطح تولید، ایجاد رقابت‌های سالم داخلی و بین‌المللی، تبادل اطلاعات و دانش فنی، انتقال تکنولوژی، توسعه و گسترش ارتباطات بین‌المللی و توسعه و گسترش صادرات کالا و خدمات از دیگر کارکردهای مهم اینگونه نمایشگاه‌های تخصصی است.

در برنامه چشم‌انداز ششم توسعه کشور اهمیت ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های بالادست و پایین دست صنعت نفت تعریف شده است. تمرکز و توجه جدی به سازندگان ایرانی، حمایت از آنها، استفاده از کالاهای تولیدی داخلی، ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و حضور آنها در عرصه‌های بین‌المللی از ضرورت‌های کاری صنعت نفت است.

شرکت نفت مناطق مرکزی ایران یکی از پنج شرکت اصلی تولیدی و به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ گاز کشور در ساختار شرکت ملی نفت ایران است که در سال ۱۳۷۷ تاسیس شد. این شرکت در مجموع مسئولیت توسعه و تولید از ۸۰ میدان گازی و نفتی را به عهده دارد. این شرکت برای تحقق طرح‌ها و پروژه‌های ملی خود در مجموع نیازمند 7 میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری است که برای توسعه میدان‌های نفتی در مجموع یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز است. این میدان‌ها شامل میدان‌های آبان، پایدار، پایدار غرب، دانان، چشمه خوش، دالپری، نفت شهر، سومار، دهلران و خیام است. برای توسعه میدان‌های گازی 4 میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار شامل میدان‌های هالگان، سفید زاخور، سفید باغون، دی، آغار، مدار، پازن، خارتنگ، تابناک سرمایه‌گذاری جدید انجام می‌شود. برای احداث ایستگاه‌های تقویت فشار گاز میدان‌های کنگان، هما و وراوی نیز یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خواهد شد.

این شرکت همچنین با توجه به منشور اخلاقی وزات نفت مبنی بر صیانت از محیط زیست و تکریم زمین به عنوان تنها خاستگاه زیست بشر، همواره رعایت مسائل زیست محیطی را در دستور کار خود قرار داده که در این رابطه می‌توان به اجرای نخستین طرح مزایده جمع‌آوری گازهای همراه در میدان‌های نفت شهر و سومار اشاره کرد، همچنین نکته مهم دیگر مورد توجه صنعت نفت، بحث مسئولیت‌های اجتماعی در قبال هموطنانمان است. ماهیت کارکردی صنعت نفت، ایجاد زمینه توسعه اقتصادی و صنعتی کشور است که با تولیدات خود زمینه تحقق این موضوع فراهم می‌شود.

در عین حال این صنعت به لحاظ فرهنگ سازمانی به ویژه در حوزه این شرکت که از گستردگی و پراکندگی جغرافیایی، اقلیمی و فرهنگی متنوعی برخوردار است، نسبت به ساکنان همجوار مناطق عملیاتی خود احساس تعهد و مسئولیت داشته و در این رابطه مشارکت فعالانه و جدی دارد. به عنوان شاهد مثال می‌توان به همکاری مجدانه و همه جانبه همکاران صنعت نفت در حمایت و یاری هموطنان عزیز در حادثه سیل اخیر در استان‌های مختلف کشور اشاره کرد.

شرکت نفت مناطق مرکزی ایران نیز با توجه به حوزه کاری خود در غرب کشور در نخستین ساعات بروز سیل، کمک‌رسانی به مردم شریف مناطق سیل‌زده را در دستور کار خود قرار داد. بعضی از این خدمت رسانی‌ها شامل توزیع بسته‌های غذایی، برق‌رسانی، آبرسانی، احداث جاده دسترسی به طول بیش از ۲۰ کیلومتر، کمک به ساخت پل موقت دسترسی و ارائه خدمات پزشکی به مردمان مجاور تاسیسات این شرکت است.

در پایان لازم می‌دانم تشکر ویژه‌ای از برگزارکنندگان و عوامل اجرایی نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی داشته باشم، زیرا برگزاری باشکوه نمایشگاه سند شکوه و عظمت جمهوری اسلامی ایران است و برآیند نهایی موجب تحقق شعار حمایت از رونق تولید خواهد شد که از سوی مقام معظم رهبری برای امسال نام‌گذاری شده است. همچنین تقدیر شایسته‌ای از اصحاب رسانه به‌عنوان رکن چهارم دموکراسی دارم که با حضور پررنگ و تاثیرگذار خود و نیز پوشش مناسب اخبار نمایشگاه به جریان آزاد اطلاع‌رسانی کمک می‌کنند و ترسیم‌گر چهره توانمند ایران اسلامی هستند. حضور شرکت‌ها، سازندگان و تولیدکنندگان ایرانی و خارجی در این نمایشگاه و همکاری آنها با مجموعه صنعت نفت نیز رهاورد نیکویی برای کشور به ارمغان خواهد آورد که به نوبه خویش مراتب نکوداشت را از آنها به عمل می‌آورم.

رامین حاتمی

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران

کد خبر 288755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =