گازرسانی زاهدان به شرکت گاز خراسان رضوی واگذار شد

مطابق دستور رئیس‌جمهوری و با هدف افزایش رفاه عمومی و رونق اقتصادی سیستان و بلوچستان، طرح ضربتی گازرسانی به زاهدان به شرکت گاز استان خراسان رضوی واگذار شد.

سید حمید فانی در حاشیه بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی درباره واگذاری طرح گازرسانی به شهر زاهدان به شرکت گاز استان خراسان رضوی به خبرنگار شانا، گفت: مدیران شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان در همه سال‌های گذشته تلاش‌ فراوانی برای گازرسانی به شهرها و روستاهای این استان به‌ویژه در ایرانشهر و زاهدان انجام داده‌اند اما به سبب پراکندگی شهرها و روستا و حجم بالای سوخت مایع مصرفی این استان مطابق نظر رئیس‌جمهوری، معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر نفت، شرکت ملی گاز ایران تصمیم گرفت تا یکی دیگر از شرکت‌های گاز استانی را نیز برای گازرسانی به شهر زاهدان تعیین کند تا این طرح با سرعت بیشتری ادامه یابد و به پایان برسد.

وی با بیان اینکه شرکت گاز استان خراسان رضوی به‌عنوان یکی از شرکت‌های گاز استانی پیشرو در گازرسانی شهری و روستایی، طرح‌های در حال اجرای فراوانی دارد که باید به پایان برساند، ادامه داد: تاکید ما در زمان پذیرفتن این مسئولیت سنگین آن بود که از صفر تا صد اجرای گازرسانی به زاهدان را در اختیار داشته باشیم که با این موضوع موافقت شد و بر این اساس، اجرای 520 کیلومتر شبکه گازرسانی زاهدان معادل نیمی از این شهر به‌عهده شرکت گاز استان خراسان رضوی قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی با اشاره به وجود مسیرهای سخت مانند دره پنج‌شیر در زاهدان، گفت: باید یک خط تغذیه 20 اینچ در زاهدان اجرا کنیم تا با کمک آن گاز را به همه کوچه‌پس‌کوچه‌های زاهدان برسانیم.

13 کیلومتر از شبکه زاهدان را اجرا کردیم

فانی زمان آغاز مذاکرات برای اجرای طرح گازرسانی به زاهدان را دی‌ماه 97 اعلام کرد و توضیح داد: پس از اخذ مصوبه‌های لازم، بخش مهندسی کار را آغاز کرد و مقرر شد همه 520 کیلومتر شبکه مورد نیاز زاهدان در قالب سه بخش تقسیم‌بندی شود تا هم زمان کمتری را به خود اختصاص دهد و هم پروژه برای انتخاب پیمانکار وزن متعادلی داشته باشد. تاکنون دو پیمان عملیات اجرایی آغاز شده و 13 کیلومتر از کار را نیز احداث کرده‌ایم.

وی درباره برگزاری نشست با مقام‌های استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: هفته گذشته با استاندار سیستان و بلوچستان و شهردار زاهدان نشستی برگزار کردیم تا شیوه گازرسانی را برای آنان توضیح دهیم، همچنین خواستار رفع موانع و مشکلات شدیم که از جانب استاندار قول مساعدت گرفتیم و امیدواریم که این جبهه عملیاتی را با سرعت پیش ببریم و تا پایان امسال بخش عمده این پروژه را تمام کنیم.

اختصاص 200 میلیارد تومان اعتبار برای گازرسانی به زاهدان

به گفته مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی، برای اجرای گازرسانی زاهدان حدود 200 میلیارد تومان اعتبار از سوی شرکت ملی گاز ایران در نظر گرفته شده است که 100 میلیارد تومان مربوط به تامین کالا و اجرای پروژه پیمانکاران و 100 میلیارد تومان مربوط به مرمت، آسفالت، حفاری، مجوز انشعابات و ... است. این مبلغ از محل بودجه شرکت گاز سیستان و بلوچستان به‌طور کامل در اختیار شرکت گاز خراسان رضوی قرار دارد.

فانی با تاکید بر اینکه در صورت رفع مشکلات و باز بودن مسیر پیش رو، طرح گازرسانی زاهدان در موعد مقرر به پایان می‌رسد، گفت: پس از اجرای طرح شبکه‌گذاری، معابر حفاری شده را مرمت و آسفالت می‌کنیم که این کار نیز مورد توافق بین شرکت گاز خراسان رضوی و شهرداری زاهدان بر اساس قوانین و استانداردهای لازم واقع شده است.

وی با بیان اینکه شرکت گاز خراسان رضوی تصمیم دارد تا طرح گازرسانی به زاهدان را با قدرت اجرا کند، تصریح کرد: در طرح‌های خراسان رضوی برای هر چند محور، یک مسئول می‌گذاریم، اما برای پروژه گازرسانی زاهدان یک مدیر پروژه مستقل تعیین کرده‌ایم و برای هر بخش پروژه نیز یک مدیر گذاشته‌ایم که نشان‌دهنده عزم ما برای اجرای قدرتمند طرح است.

تاکید رئیس‌جمهوری همه موانع را از سر راهمان بر می‌دارد

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی ادامه داد: دو شرکت دیگر نیز در شهر زاهدان برای تکمیل گازرسانی فعال هستند اما بخش مهم کار به خراسان رضوی واگذار شده است که پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان امسال بخش عمده‌ای از طرح را به پایان برسانیم. تنها نگرانی ما میزان همکاری شهرداری زاهدان است که سابقه هم دارد، اما از آنجا که شخص رئیس‌جمهوری بر اجرای سریع و دقیق این پروژه تاکید دارند، مانعی بر سر راه خود نمی‌بینیم زیرا با تاکید رئیس‌جمهوری و وزیر نفت هر مانعی برطرف می‌شود و همه باید همراهی کنند چون موضوع منافع عمومی مردم مطرح است.

فانی با تاکید بر اینکه شرکت گاز خراسان رضوی نمی‌گذارد مشکلات پیشین برای این پروژه تکرار شود، افزود: شرکت گاز خراسان رضوی به‌عنوان قطب گازرسانی کشور، پروژه‌های مهمی را در مناطق مختلف مانند سیرجان، رفسنجان، کرمان و اردبیل اجرا کرده است و برای انجام پروژه‌های خارج از کشور آمادگی دارد و اکنون نیز توان کافی برای گازرسانی در زاهدان را دارد.

وی با اشاره به نام‌گذاری امسال با عنوان «رونق تولید»، گفت: شبکه گاز طبیعی به هر کجا که پا می‌گذارد توسعه اجتماعی، صنعتی و اقتصادی را به همراه دارد و موجب توسعه زیرساخت‌ها می‌شود. در استان سیستان و بلوچستان و نیز شهر زاهدان، کارآفرینان، صاحبان مشاغل، صنعتگران، نخبگان و همه کسانی که ایده‌ای برای خلق کسب‌وکار نوین دارند می‌توانند روی حضور پایدار و دائم گاز حساب ویژه‌ای باز کنند تا هم سطح ایجاد اشتغال برای مردم استان سیستان و بلوچستان افزایش یابد، هم میزان قاچاق سوخت کاهش یابد، هم شاهد رونق اقتصادی و افزایش سطح رفاه عمومی مردم باشیم و هم از نیروهای بومی و جوانان فارغ‌التحصیل دانشگاه ارزشمند زاهدان استفاده کنیم.

کد خبر 288857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =