مطالعه یکپارچه افق‌های مخزنی در دشت آبادان انجام شد

رئیس پژوهشکده علوم زمین پژوهشگاه صنعت نفت اعلام کرد که با طرح این پژوهشکده، برای نخستین بار مطالعات مخزن به‌صورت یکپارچه و ناحیه‌ای در دشت آبادان انجام شد.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، بیژن بیرانوند در حاشیه بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: در این طرح الگوسازی یکپارچه افقهای مخزنی برای نخستین بار در ایران اجرایی شده است.

وی با اشاره به اینکه این طرح با همکاری مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران اجرایی شده است، تصریح کرد: این طرح چهار سال به طول انجامید و خوشبختانه نتایج خوبی نیز به همراه داشته که طی آن ما توانستیم برای نخستین بار در ایران حجم نفت درجای مخازن سروک، ایلام، فهلیان و گدوان را به صورت ناحیهای پیش بینی و محاسبه کنیم.

رئیس پژوهشکده علوم زمین پژوهشگاه صنعت نفت به دیگر دستاوردهای این پژوهشکده نیز اشاره کرد و گفت: طرح مروارید خلیج فارس به عنوان یک طرح مدلسازی حوضه و سیستم‌های هیدروکربنی و همچنین طرح شیل گازی به عنوان یکی از منابع نامتعارف هیدروکربنی در ناحیه لرستان هر دو برای نخستین بار در ایران اجرایی شدند. در طرح شیل گازی برآورد و تخمین گازی که در لایه‌های شیلی این ناحیه وجود دارد در دستور کار قرار گرفته است و برآورد اقتصادی لازم نیز صورت می‌گیرد.

بیرانوند به اجرایی شدن طرح هیدرات گازی ۲ نیز اشاره کرد و افزود: پس از پایان طرح هیدرات ۱، خوشبختانه طرح هیدرات گازی ۲ با حمایت مالی پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران و کارفرمایی مدیریت اکتشاف در پژوهشگاه صنعت نفت در حال انجام است.

وی در همین راستا تصریح کرد: در طرح هیدرات گازی ۱ تنها شناسایی منابع هیدرات گازی مورد نظر بود و تنها در بخش محدودی از دریای عمان انجام پذیرفت، اما در طرح هیدرات گازی ۲ اولا شناسایی این منابع در کل بخش ایرانی دریای عمان مورد نظر است و ثانیا علاوه بر تخمین حجم و ترسیم پراکندگی تمرکز منابع هیدرات گازی، تهیه برنامه حفاری در موقعیت منتخب به‌منظور ارزیابی و تولید از اهداف اصلی است.

کد خبر 288858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =