کاهش ریسک صادراتی تنگه هرمز با اجرای زودهنگام یک طرح راهبردی

مدیر طرح پروژه خط لوله انتقال نفت خام گوره - جاسک در حاشیه بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت از بهره‌برداری فاز زودهنگام این پروژه در سال ۹۹ خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، رشید سیدیان گفت: طرح یادشده با هدف انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام سبک و سنگین از منطقه گوره در حوالی استان بوشهر به جاسک در شرق استان هرمزگان برای کاهش ریسک صادرات از  منطقه استراتژیکی تنگه هرمز تعریف شده است.

وی افزود: طرح خط لوله انتقال نفت شامل  ۱۰۰۰ کیلومتر خط لوله ۴۲ اینچی می‌شود. در این طرح  غیر از اجرای هزار کیلومتر خط لوله،  احداث ۱۰ میلیون بشکه مخازن راهبردی جاسک در فاز نخست، ۲۰ میلیون بشکه در فاز بعدی، تاسیسات دریایی شامل گوی‌های شناور به منظور صادرات نفت خام و همچنین تاسیسات جانبی اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری در این پروژه عنوان کرد: حدود 2 میلیارد دلار سرمایه برای اجرای طرح خط لوله انتقال نفت خام گوره- جاسک برآورده شده است که امیدواریم در سقف همین اعتبار به اتمام برسد.

سیدیان با تاکید بر اینکه مناقصه‌های این پروژه در حال انجام است، گفت: غیر از پروژه خط لوله، حدود ۲۰۰ کیلومتر شبکه برق‌رسانی به این پروژه را داریم که اجرای آن توسط سه پیمانکار انجام می‌شود، مناقصه انتخاب پیمانکاران نیز در مرحله برگزاری است که ظرف ۲۰ روز تا یک ماه آینده پیمانکاران برنده مشخص می‌شوند.

به گفته وی، پروژه ۱۰۰۰ کیلومتری شامل ۶ گستره است که طول هر کدام ۱۵۰ تا ۲۲۰ کیلومتر است،۶  پیمانکار این منطقه شناسایی و انتخاب شده اند و ابلاغ آغاز به‌کار صادر شده است، البته صدور این ابلاغیه برای پیمانکار در هفته آینده صادر خواهد شد.

سیدیان افزود: مناقصه ۵ ایستگاه تلمبه خانه، دو ایستگاه توپک‌رانی و پایانه در مجموع هشت ایستگاه برگزار شده است و پیمانکاران آن انتخاب شده‌اند که دراین راستا تاییدیه و مصوبه هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران را گرفته‌اند و به‌زودی ظرف یکی دو هفته آینده ابلاغ آغاز به کار این پیمانکاران صادر می‌شود.

وی در پایان درباره اینکه براساس تعهدی که به وزیر نفت داده شده است تلاش می‌شود حداقل فاز زودهنگام آن درسال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری برسد، گفت: کارفرمای اصلی این پروژه شرکت مهندسی و توسعه نفت است و شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران طراحی پایه را انجام داده و هم‌اکنون به‌عنوان مدیریت طرح پروژه مشغول به‌کار است.

کد خبر 288948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =