صرفه‌جویی قابل‌توجه سوخت در پی توسعه صنعت سی‌ان‌جی

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: با طرح‌های چندگانه تشویقی برای افزایش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودروها، در مصرف روزانه ۱۸ و ۲۷ میلیون لیتر بنزین و گازوئیل در کشور صرفه‌جویی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار شانا، حمید قاسمی ده‌چشمه امروز (شنبه، ۱۴ اردیبهشت‌ماه) در سمینار راهکارهای تنظیم سبد سوخت با توسعه صنعت سی‌ان‌جی که در تالار مروارید سالن خلیج‌فارس در حاشیه روز پایانی نمایشگاه‌ بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با حضور محمد خالدی سردشتی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون انرژی، اردشیر دادرس، رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران سی‌ان‌جی، محمد زالی، رئیس مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو و محمودیان، رئیس اتحادیه سوخت‌های جایگزین برگزار شد، گفت: امروزه شاخص‌های امنیت انرژی در دنیا به سمت مصرف‌کنندگان گرایش پیدا کرده است و ۶۰ درصد تولیدکنندگان انرژی و ۴۰ درصد مصرف‌کنندگان انرژی در این زمینه نقش دارند.

وی افزود: افزون بر تولید و فراوانی شاخص‌های دیگری نظیر فناوری‌های عرضه و قابل قبول بودن سوخت مورد عرضه به لحاظ زیست‌محیطی و نیز ارزانی آن در این میان موثر است.

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌های نشان می‌دهد که در سال ۲۰۴۰ همچنان ۶۱ درصد انرژی مصرفی جهان فسیلی خواهد بود، گفت: در سال ۲۰۴۰ گاز حجم قابل توجهی از مصرف انرژی دنیا را به خود اختصاص خواهد داد و سرمایه‌گذاری در صنعت گاز و جایگزینی آن با نفت نیز نقش مهمی در مقابله با تحریم‌های ظالمانه ایفا خواهد کرد.

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی دهچشمه با تاکید بر لزوم توجه به سرمایه‌گذاری و توسعه صنعت سی‌ان‌جی اضافه کرد: رشد و توسعه این صنعت در حدود سال ۸۶ نشان می‌دهد که استفاده از گاز طبیعی فشرده برای خودروها نقش موثری در کنترل مصرف بنزین در کشور ایفا کرد.

قاسمی با اشاره به اینکه ایران دومین کشور عرضه‌کننده انرژی ارزان در جهان است، گفت: این در حالی است که هر چه میزان توسعه‌یافتگی کشورها بیشتر است، انرژی قیمت بیشتری دارد.

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی لازمه تکمیل زنجیره توسعه صنعت سی‌ان‌جی را توجه خودروسازی‌ها به تولید خودروهای پایه گازسوز عنوان کرد و گفت: در صورتی که روند کنونی تولید خودرو و مصرف سوخت در کشور ادامه یابد، نیازمند ۲۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت پالایش و ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت توزیع فرآورده کشور خواهیم بود، این در حالی است که استانداردهای آلایندگی نیز در سال ۲۰۲۵ محدودیت بیشتری برای سوخت‌های یورو ۴، ۵ و ۶ لحاظ خواهد کرد و نیازمند تغییر کیفیت سوخت‌های تولیدی در پالایشگاه‌های کشور نیز خواهیم بود.

وی تسهیل و تولید و واردات خودروهای برقی و هیبریدی و تمام گازسوز و حمایت از تولید خودروهای تمام گازسوز را از جمله راهکارهای موثر و در دسترس حل مسئله مصرف بی‌رویه سوخت در کشور عنوان کرد و افزود: اگر صنعت سی‌ان‌جی در کشور راه‌اندازی نمی‌شد، پنج سال گذشته بعد از کشور آمریکا، بزرگ‌ترین واردکننده بنزین در دنیا بودیم.

قاسمی با اشاره به وجود ۲۱ میلیون انواع خودرو و موتورسیکلت در چرخه حمل‌ونقل کشور گفت: تنها از محل گازسوز شدن وانت‌بارهای موجود در چرخه حمل‌ونقل عمومی، در مصرف روزانه ۱۸ میلیون لیتر بنزین در کشور صرفه‌جویی خواهد شد.

وی تاکید کرد: ۱۷۴ هزار تریلی نیز در کشور تردد می‌کنند که با تبدیل این خودروها به گازسوز در مصرف روزانه ۲۷ میلیون لیتر گازوئیل کشور صرفه‌جویی خواهد شد که برابر با ۵۰ درصد گازوئیل مصرفی در کشور است.

قاسمی تصریح کرد: ۹۶ درصد پوشش شبکه گازرسانی شهری و ۸۸ درصد پوشش گازرسانی روستایی ظرفیت بسیار مناسبی را در کشور برای عرضه گاز طبیعی به خودروها ایجاد کرده است که باید با برنامه‌ریزی مناسب از این ظرفیت در جهت توسعه صنعت سی‌ان‌جی استفاده کرد.

وی آگاه‌سازی مردم از بهره‌وری سوخت پاک سی‌ان‌جی را نیز از جمله ضرورت‌های تحقق توسعه صنعت سی‌ان‌جی در کشور عنوان کرد و ادامه داد: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای توسعه این صنعت که در سه گام طراحی شده است، بالانس موردنیاز در سبد سوخت کشور ایجاد شده است و سبد انرژی کشور از توازن کافی در میان سوخت‌های مصرفی بهره‌مند شود.

قاسمی با اشاره به اینکه وقتی از یک خودروی موتور پایه گازسوز صحبت می‌کنیم در حقیقت از یک خودرو با استانداردهای ذاتی یورو ۴ صحبت می‌کنیم، گفت: برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای توسعه صنعت سی‌ان‌جی میزان کارکرد جایگاه‌های سی‌ان‌جی را از هشت ساعت به ۱۴ ساعت در شبانه روز افزایش خواهد داد و هدف ما در بلندمدت رساندن فناوری ANG به مرحله تولید تجاری است که تحولی در صنعت سی‌ان‌جی به شمار می‌آید.

قانون‌گذاری جهت توسه صنعت سی‌ان‌جی، ضرورت افزایش سهم سی‌ان‌جی، ضرورت تغییر نرخ سوخت، تغییر نرخ نفت گاز، ال‌پی‌جی، توسعه خودروهای پایه بنزین سوز موجود با سازوکار طراحی شده از طریق سامانه یکپارچه اطلاعات جامع خودرو، کارگاه‌های تبدیل و استانداردهای موردنیاز، توسعه خودروهای پایه بنزین‌سوز موجود از سوی شرکت‌های خودروساز، توسعه خودروهای پایه گازسوز استاندارد EF۷ و استفاده از خودروهای گازسوز با سوخت ترکیبی در ناوگان سبک و سنگین و فرآیند تجاری‌سازی آن و استفاده از خودروهای ANG سوز در سیستم حمل‌ونقل کشوری و تجاری‌سازی آن از جمله محورهای این همایش بود.

کد خبر 288977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =