جلوگیری از هدررفت انرژی زمینه را برای تقویت صادرات فراهم می‌کند

مدیرکل پژوهش وزارت نفت گفت: اقدام‌های مثبت در زمینه جلوگیری از هدررفت انرژی سبب می‌شود تولید ما از میدان‌های نفتی به میزان بیشتری به انتهای زنجیره ارزش یعنی صادرات یا مصرف‌کنندگان نهایی برسد.

به گزارش شانا، احمد خان بیگی، مدیرکل پژوهش وزارت نفت گفت: از آنجا که شعار امسال «رونق تولید» نامگذاری شده، از این رو برگزاری نشستی با موضوع «بررسی ظرفیت‌های صرفه‌جویی انرژی در صنعت» با رویکرد اثرگذاری بر رونق تولید برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: زمانی که از صرفه‌جویی صحبت می‌کنیم یکی از شاخص‌هایی که به ذهن متبادر می‌شود شاخص شدت انرژی است که خود دو مولفه مصرف انرژی و تولید ناخالص داخلی (GDP) دارد، در هر دو مورد، پارامترهای موثر، بهره‌وری و اثربخش کردن فرآیندها و ایجاد ارزش بیشتر در تولید محصول یا خدمات و نیز صرفه‌جویی انرژی در زنجیره ارزش نفت از حوزه بالادستی تا حوزه‌های پایین‌دستی باید مدنظر قرار گیرد.

مدیرکل پژوهش وزارت نفت تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما اعدادی که در حوزه شدت انرژی منتشر می‌شود میزان اثربخشی مناسبی را در مصرف انرژی نمایش نمی‌دهند، یکی از معضلاتی که در این بخش وجود دارد نبود اثرگذاری مستقیم صرفه‌جویی انرژی بر افزایش تولید است.

خان‌بیگی عنوان کرد: اگر اقدام‌های مثبتی در زمینه جلوگیری از هدررفت انرژی که در زنجیره ارزش نفت وجود دارد، انجام شود سبب می‌شود تولید ما از میدان‌های نفتی به میزان بیشتری به انتهای زنجیره ارزش یعنی صادرات و یا مصرف‌کنندگان نهایی برسد.

وی گفت: با انجام تعدادی از اقدام‌های کم هزینه و یا بدون هزینه مانند استقرار استانداردهای حوزه مصرف انرژی نظیر ایزو ۵۰۰۰۱ در صنایع و انجام بازرسی‌های فنی در حوزه مصرف انرژی می‌توان به صرفه‌جویی انرژی مناسب در صنعت دست یابیم.

خان‌بیگی تصریح کرد: شرکت‌های خدمات انرژی در دنیا به‌عنوان مشاور صنایع در انجام ممیزی‌های انرژی و ارائه راهکارهای مناسب برای افزایش صرفه‌جویی انرژی در صنایع به شمار می‌روند که حمایت از این شرکت‌ها نیز با قوتی بیشتر از گذشته باید در دستور کار وزارت نفت قرار گیرد.

مدیرکل پژوهش وزارت نفت ادامه داد: تلاش برای صرفه‌جویی در بخش انرژی همزمان با افزایش سهم تولید ناخالص ملی می‌تواند افزون بر کاهش شاخص‌های شدت مصرف انرژی بر میزان کاهش آلایندگی صنایع و نیز شکل‌گیری کسب‌وکارهای جدید موثر باشد.

کد خبر 288980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =