استقبال از مشارکت بخش خصوصی در حوزه تعمیرات دریایی

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با اشاره به برون سپاری ۶۰ درصد از فعالیت‌های اجرایی این شرکت گفت:‌ از بخش خصوصی دعوت می‌کنیم تا در حوزه تعمیراتی بخش دریایی ورود کنند و در این بازار گسترده به ایفای نقش بپردازند.

به گزارش خبرنگار شانا، حمید بورد امروز (شنبه، ۱۴ اردیبهشت‌ماه) در بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشست خبری با خبرنگاران، با بیان اینکه شرکت نفت فلات قاره بزرگ‌ترین ناوگان لجستیک کشور را در اختیار دارد، افزود:‌ این شرکت دارای ۱۰۰ میلیارد بشکه نفت درجاست که ۲۰۰ سازه دریایی را مدیریت می‌کند.

برون‌سپاری ۶۰ درصد فعالیت‌های اجرایی

وی با اشاره به برون‌سپاری ۶۰ درصد عملیات اجرایی این شرکت اظهار کرد: هم‌اکنون حدود ۱۰۰ شناور پشتیبانی شرکت نفت فلات قاره در دریا فعالیت می‌کند و بازار بزرگی را در اختیار بخش خصوصی قرار داده است، ضمن اینکه در بخش‌های حفاری و نگهداشت تولید شاهد حضور جدی این بخش هستیم.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با اشاره به بازدیدهای متعدد خود از بیست‌وچهارمین نمایشگاه نفت طی روزهای اخیر ، گفت: با اجرای سیاست‌های وزارت نفت در بخش حمایت از ساخت داخل و اجرای پروژه در این بخش، شاهد به نتیجه رسیدن بسیاری از این سیاست‌ها همانند ساخت مته‌های حفاری بودیم.

بورد ادامه داد: این شرکت دارای ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خطوط لوله زیردریایی است که طی روزهای گذشته با صددرصد امکانات ایرانی توانستیم ۲۷ کیلومتر از خطوط لوله زیردریایی هندیجان را کابل‌اندازی کنیم.

وی با بیان اینکه عمده ناوگان شناور این شرکت ایرانی بوده و حداکثر ۱۰ درصد آن در مالکیت بخش خارجی است، اظهار کرد:‌ از بخش خصوصی ایرانی دعوت می‌کنم برای فعالیت در حوزه تعمیرات دریایی ورود کرده و نقش فعالی در بازار این بخش ایفا کنند.

تحقق ۱۰۰ درصدی اهداف تولیدی

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره درباره برنامه‌های مصوب تولیدی این شرکت در سال ۹۷ افزود: در سال گذشته ۱۰۰ درصد از برنامه‌های مصوب تولیدی این شرکت نسبت به سال ۹۶ محقق شده است، همچنین در بخش حفاری نیز شاهد تحقق ۹۲ درصدی و در بخش تزریق آب و گاز نیز شاهد تحقق ۸۲ درصدی برنامه‌های مصوب بودیم.

بورد افزود: پارسال باوجود همه محدودیت‌ها و مشکلات چهار سکوی دریایی و دو کارخانه را راه‌اندازی کردیم.

وی همچنین با تاکید بر رعایت بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست (HSE) در این شرکت تصریح کرد: پارسال توانستیم رکورد ۷۰ میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه را ثبت کنیم.

سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری

بورد با اشاره به اینکه چهار پروژه از ۳۳ بسته کاری طرح‌های نگهداشت و تولید و افزایش تولید شرکت ملی نفت ایران مربوط به این شرکت است، تصریح کرد: ارزش این بسته‌ها حدود ۸۰۰ میلیون دلار است که یک پروژه در دست اجراست، دو پروژه در مرحله انعقاد قرارداد است و پروژه میدان فروزان نیز به عنوان بسته آخر تا نیمه نخست امسال نهایی می‌شود.

به گفته وی، حداقل ۵۰۰ میلیون دلار از فعالیت‌های این قراردادها اجرایی می‌شود،  ۳۰۰ میلیون دلار باقیمانده نیز مربوط به پروژه میدان فروزان است.

بورد با بیان اینکه پنج بسته کاری تعریف‌شده ما نیز در انتظار مجوزهای لازم است که امیدوارم بتوانیم اسناد مناقصه آن را در سال ۹۸ منتشر کنیم ، تصریح کرد: باوجود تمامی  مشکلات و محدودیت‌ها، حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف در دست اجرا داریم.

وی گفت: براساس برنامه مصوب برای سال ۹۸، علاوه بر اجرای تعهدات تولید، به صورت جدی به بحث ساخت داخل توجه خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ادامه داد: در مسیر اجرای طرح NGL خارک، نخستین برج پروپان‌زدا، از اهواز در حال حمل است و امیدواریم طی سه سال آینده این طرح نیز به سرانجام برسد.

مدیریت یکپارچه مخازن بهترین راهبرد توسعه میدان‌های مشترک

بورد بهترین الگوی مدیریت مخازن مشترک را مدیریت یکپارچه دانست و افزود: این امر به معنای وجود کار علمی، مطالعاتی و اجرای مشترک از طریق راه‌اندازی یک شرکت مشترک است.

وی با اشاره به همکاری مطلوب با کشور همسایه شریک در میدان هنگام، افزود: هم‌اکنون تبادل اطلاعاتی خوبی با آنها در این زمینه داریم. در برداشت نفت از میدان‌های مشترک، در مجموع تولید تجمعی  نسبت به رقبای خود عقب نیستیم.

بررسی پیشنهادهای  جمع‌آوری گازهای همراه نفت

بورد با اشاره به پروژه‌های جمع‌آوری گازهای همراه نفت گفت: جمع‌آوری ۳۰۰ میلیون فوت مکعب گاز همراه میدان فروزان و مقادیری نیز در میدان سیری در دستور کار داریم، هم‌اکنون نیز دو شرکت داخلی نیز پیشنهادهای فنی خود را در این ارتباط ارائه کرده‌اند که در حال بررسی آنها هستیم.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با تاکید بر اینکه هدف ما به حداقل رساندن سوختن گازهای همراه نفت است، تاکید کرد: چنانچه مذاکرات با شرکت‌های داخلی به نتیجه برسد و پروژه‌ها اجرایی شود، گاز مشعل این میدان‌ها به صفر می‌رسد.

وی  درباره لایه نفتی پارس جنوبی و برداشت نفت از این لایه نیز گفت: تاکنون ۲۰ محموله از نفت تولیدی لایه نفتی پارس جنوبی بارگیری و صادر شده و  تولید نفت از این لایه طبق برنامه و با میانگین مناسب انجام می‌شود.

بورد با بیان اینکه مدیریت مخزن و مدیریت بهره‌برداری از لایه نفتی را در دستور کار داریم، یادآور شد: هزینه بهره‌برداری و تولید ایران در لایه نفتی پارس جنوبی نسبت به طرف مقابل حدود یک‌چهارم است.

امضای قرارداد مطالعات ۴ مخزن

همچنین زریر گودرزی، مدیر فنی شرکت نفت فلات قاره در این نشست با اشاره به اجرای طرح به‌روزرسانی مطالعات مخزن در این شرکت تصریح کرد:  قرارداد مطالعات مخزن سه میدان فروزان، درود و ابوذر پارسال امضا شد و طی ماه‌های آینده قراردادهای مطالعات مخازن میدان‌های بهرگانسر، هندیجان، نوروز و هنگام نیز امضا خواهد شد.

گودرزی ادامه داد: با احتساب ضریب بازیافت حدود ۳۷ درصدی میدان‌های مشترک نفتی شرکت نفت فلات قاره، تاکنون بالغ بر ۸۳ درصد ذخایر قابل برداشت نفت از این میدان‌های برداشت شده است.

کد خبر 288982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =