اجرای پروژه تغلیظ گاز اسیدی در پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد

مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد گفت: پروژه تغلیظ گاز اسیدی این پالایشگاه با هدف تحقق رونق تولید داخل و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در پالایشگاه خانگیران اجرا می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، سید مجید منبتی اعلام کرد که با هدف تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و توجه به تولید داخل، ساخت و انتقال برج پروژه تغلیظ گاز اسیدی به پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد انجام شد.

وی افزود: با توجه به ساختار و طراحی قدیمی واحدهای بازیافت گوگرد و وجود هیدروکربن‌های آروماتیک (BTEX) در خوراک این واحدها (حدود ppm 300)، کاتالیست‌های واحد به سرعت غیرفعال و سبب کاهش راندمان و تولید واحدها می‌شوند.

مدیرعامل پالایشگاه گاز خانگیران ادامه داد: در سال‌های گذشته با ایجاد کارگروه تحقیقاتی متشکل از کارشناسان و مهندسان صنعت گاز، به دنبال راهکارهای مختلفی برای حل این مشکل بودیم و به این نتیجه رسیدیم اگر دمای کوره واکنش از 810 درجه سانتی‌گراد به حدود 970 تا 1000 درجه سانتی‌گراد ارتقا یابد، BTEX آزاد می‌شود، بنابراین در واحد سه گوگردسازی، به صورت آزمایشی دمای کوره واکنش بالا برده شد که این تست عملیاتی نتیجه مثبت به همراه داشت و نشان داد اگر دمای کوره واکنش بالا برود به حفظ راندمان و دوام کاتالیست‌ها کمک خواهد کرد، بنابراین کارشناسان پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد در کارگروه به این جمع‌بندی رسیدند که اجرای پروژه تغلیظ گاز اسیدی بهترین راهکار برای حل این مشکل است.

به گفته منبتی، توقف عملیات TOP OFF، کاهش 300 تن مصرف کاتالیست در سال و صرفه‌جویی 60 میلیارد ریالی آن، کاهش زمان تعمیرات اساسی و پایداری، تولید و استحصال 55 هزار تن گوگرد در سال و کاهش انتشار آلاینده‌های زیست‌محیطی در حد 110 هزار تن SO2 در سال از جمله دستاوردهای اجرای این پروژه است.

وی هزینه اجرای پروژه را برای یک واحد، 200 میلیارد ریال عنوان کرد و توضیح داد: این برج به ارتفاع 34 متر، قطر 3.5 متر پایین برج و 2.5 متر بالای برج و به وزن 110 تن به سفارش شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد از سوی یکی از شرکت‌های داخلی ساخته شده و در آینده‌ای نزدیک با شروع عملیات پروژه در محل مورد نظر نصب می‌شود.

مدیرعامل پالایشگاه گاز خانگیران اظهار کرد: همه مراحل پروژه از طراحی و محاسبه تا تامین کالا و اجرا، به دست توانمند صنعتگران کشور با هدف تحقق اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و توجه به صنعت داخلی در حال انجام است.

کد خبر 289121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =