تولیدکنندگان نفت خواهان کاهش سطح ذخیره‌سازی‌های جهانی هستند

وزیر انرژی عربستان، دیروز (یکشنبه، ۲۹ اردیبهشت‌ماه) اعلام کرد که میان سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش برای کاهش تدریجی ذخیره‌سازی‌های جهانی نفت خام اجماع وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از جده، خالد الفالح، وزیر انرژی، صنایع و منابع معدنی عربستان، اعلام کرد که مهم‌ترین موضوع مورد بحث در نشست کمیته وزارتی اوپک و متحدانش، تمدید احتمالی توافق جهانی کاهش تولید نفت بوده است، اما ممکن است در نشست عادی اوپک در ماه ژوئن، شرایط تغییر کند.

وی گفت: در نیمه دوم (سال جاری میلادی) ترجیح ما استمرار محدودیت تولید برای حفظ روند تدریجی کاهش ذخیره‌سازی است.

دو منبع اعلام کردند عربستان و روسیه دو پیشنهاد را برای مذاکرات ماه ژوئن اوپک مطرح کرده‌اند و هر دو پیشنهاد، شامل افزایش تولید در نیمه دوم سال جاری میلادی است.

یکی از گزینه‌ها، حذف پایبندی بیش از حد به توافق است که موجب افزایش تولید به میزان ۸۰۰ هزار بشکه در روز می‌شود و گزینه دیگر، بازنگری در توافق کنونی افزایش ۹۰۰ هزار بشکه‌ای سقف تولید روزانه است.

وزیر انرژی، صنایع و منابع معدنی عربستان اعلام کرد: با توجه به تهدیدها برای عرضه نفت از یک سو و افزایش ذخیره‌سازی نفت جهان از سوی دیگر، بازار نفت اکنون در شرایطی شکننده قرار دارد، اما در هفته‌های آینده شرایط عرضه باثبات‌تر خواهد شد.

به گفته الفالح، پایبندی بالا به توافق جهانی کاهش تولید نفت نمی‌تواند پایدار باشد و پایبندی بیش از حد برخی اعضای این توافق در ماه ژوئن می‌تواند بازنگری شود.

وی با اعلام آمادگی عربستان برای پایبندی به توافق کنونی در صورت تمدید آن در ماه ژوئن، گفت که تولید نفت این کشور در ماه‌های مه و ژوئن سال جاری میلادی طبق برنامه ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود.

وزیر انرژی، صنایع و منابع معدنی عربستان با اشاره به مبهم بودن دورنمای توافق تجاری آمریکا و چین، افزود: با توجه به داده‌های ناهمخوان، پیچیدگی موجود و شرایط دگرگون‌شونده، مهم است که تصمیم‌های شتابزده نگیریم.

الفالح گفت: می‌خواهم به شما اطمینان دهم که گروه ما همواره کار درست را در جهت منافع مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان انجام داده است و به این رویه ادامه خواهیم داد.

وی اعلام کرد: تقاضا برای نفت عربستان در قاره آسیا افزایش داشته، در حالی که تقاضا برای نفت این کشور در آمریکا کاهش یافته است.

اظهارنظر وزیران نفت و انرژی دیگر کشورهای تولیدکننده

ثامر الغضبان، وزیر نفت عراق، اعلام کرد که این کشور به‌طور کامل به سهمیه خود در توافق جهانی کاهش تولید نفت پایبند است و از تمدید محدودیت تولید پس از ماه ژوئن سال جاری میلادی، حمایت می‌کند.

به گفته وی، عراق اکنون روزانه ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کند که کمتر از سهمیه تولید این کشور در توافق جهانی کاهش تولید نفت است.

از سوی دیگر، مانوئل کودو، وزیر نفت ونزوئلا و رئیس دوره‌ای اجلاس اوپک، با بیان اینکه کشورش تحت محاصره اقتصادی و مالی آمریکا قرار دارد، گفت: این مسئله در جریان عرضه نفت در بازار جهانی اختلال ایجاد می‌کند و موجب خسارت اقتصادی جدی و رنج مردم ونزوئلا می‌شود.

پرویز شهبازف، وزیر انرژی جمهوری آذربایجان نیز پیش از نشست کمیته وزارتی اوپک و متحدانش اعلام کرد: توافق جهانی کاهش تولید نفت کارایی خود را ثابت کرده و باید پس از ماه ژوئن نیز ادامه یابد.

وی گفت: همکاری در بیش از دو سال اهمیت خود را ثابت کرده و دستاوردهای آن امروز آشکار هستند. فکر می‌کنم این همکاری باید ادامه یابد.

وزیر انرژی جمهوری آذربایجان با بیان اینکه باور دارد اکنون بازار رفتار مناسبی دارد، گفت: این نشان می‌دهد که تصمیم‌ها برای کاهش تولید نفت در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی به میزان یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز درست بوده‌اند و امروز اقدام لازم برای بازگشت بازار نفت به توازن را منعکس می‌کنند.

محمد الرمحی، وزیر نفت عمان نیز با بیان اینکه تولیدکنندگان نفت به سیاست خود برای محدود کردن عرضه ادامه می‌دهند، گفت: نیاز به هیچ اقدامی نیست.

چهاردهمین نشست مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک روز یکشنبه (۲۹ اردیبهشت‌ماه) در جده عربستان برگزار شد.

کشورهای عضو این کمیته مشترک تنها درباره مسائل بازارهای جهانی نفت خام و بررسی مقدار پایبندی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک به توافق کاهش عرضه نفت بحث و گفت‌وگو می‌کنند.

مقرر شد پانزدهمین نشست کمیته وزارتی اوپک و متحدانش در ماه ژوئن سال ۲۰۱۹ میلادی در محل دبیرخانه اوپک در وین، پایتخت اتریش، برگزار شود.

تصمیم نهایی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در صدوهفتادوششمین نشست عادی وزیران نفت و انرژی اوپک با حضور همه  اعضا و ششمین نشست مشترک وزارتی تولیدکنندگان عضو و غیرعضو  اوپک در روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن (سه‌شنبه و چهارشنبه چهارم و پنجم تیرماه ۹۸) در وین در محل دبیرخانه دائمی اوپک گرفته می‌شود.

کد خبر 289247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =