دلایل اقتصادی روسیه برای مخالفت با تمدید کاهش تولید

شرایط اقتصادی روسیه سبب شده است دولت این کشور برای مخالفت با تمدید توافق جهانی کاهش تولید نفت، دلایلی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، کریل مرماسوف، از مسئولان پیشین وزارت اقتصاد روسیه و تحلیلگر مؤسسه لوکو اینوست، گفت: توافق سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش یکی از عوامل مؤثر در کند شدن رشد اقتصادی روسیه در سه ماه نخست (سال ۲۰۱۹ میلادی) بود.

وی افزود: با توجه به اینکه قیمت نفت اکنون برای بودجه دولت (روسیه) مطلوب است و تولیدکنندگان نفت این کشور برای افزایش تولید تمایل دارند، ممکن است روسیه نخواهد توافق (جهانی کاهش تولید) را تمدید کند.

روسیه در توافق با اوپک و دیگر تولیدکنندگان نفت، تعهد کرد تولید روزانه نفت خود را ۲۲۸ هزار بشکه در روز کاهش دهد. با اینکه برخی از تولیدکنندگان نفت، از جمله عربستان، نشانه‌هایی درباره تمایل برای تمدید کاهش تولید نفت بروز داده‌اند، روسیه از اصلاح و تضعیف کاهش تولید سخن گفته است.

وزارت اقتصاد روسیه پیش از این تأکید کرد که توافق جهانی کاهش تولید نفت، یکی از عوامل محدودکننده بخش تولید و اکتشاف مواد هیدروکربوری بوده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز ماه گذشته میلادی گفت: برنامه‌هایی برای توسعه میدان‌هایی جدید از سوی شرکت‌های ما وجود دارد و ما رویکرد بسیار دقیقی به این مسئله داریم. درک می‌کنیم که تولید نباید متوقف شود و سرمایه‌گذاری باید به این بخش وارد شود، اگرنه ممکن است مشکلاتی برای ما و انرژی جهانی ایجاد شود.

شرکت روسنفت روسیه که حدود نیمی از تولید نفت روسیه را به خود اختصاص داده است، اعلام کرد به دلیل ابهام درباره توافق جهانی کاهش تولید نفت، برخی پروژه‌های این شرکت حداقل چند ماه به تأخیر می‌افتد.

این در حالی است که استانسلاو موراشف، تحلیلگر رایفیسنبانک روسیه، اعلام کرد هر گونه کاهش تولید به دلیل توافق با اوپک، به راحتی با افزایش درآمدها به دلیل رشد قیمت جهانی نفت، جبران می‌شود.
وی افزود: با این بی‌اطمینانی در بازارهای جهانی و جنگ تجاری، روسیه احتمالا از درآمدهای اضافی که حاشیه امنیت آن را تقویت می‌کنند، استقبال می‌کند.

طبق برآورد وزارت انرژی روسیه و با این فرض که توافق جهانی کاهش تولید نفت سبب افزایش ۱۰ دلاری قیمت نفت شده، توافق اوپک و متحدانش درآمدهای دولت مرکزی روسیه را افزایش داده است. در دو سال گذشته، درآمد اضافی به دست آمده برای بودجه روسیه، معادل ۹۳ میلیارد دلار بوده است. 

طبق قانون بودجه روسیه، همه درآمدهای ناشی از قیمت نفت بالای ۴۰ دلار برای هر بشکه، به صندوق اضطراری روسیه منتقل می‌شوند که اکنون حدود ۵۹ میلیارد دلار موجودی دارد.

کد خبر 289283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =