رایزنی‌ها برای اجرای پروژه خط لوله آی‌پی در حال انجام است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره شرایط نهایی شدن خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان اعلام کرد که تهران بر اساس منافع دو کشور گام بر می‌دارد و در این بخش نیز در حال رایزنی هستیم تا مشکلات برطرف شود.

به گزارش خبرنگار شانا، سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه، امروز (سه‌شنبه، هفتم خردادماه) در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی تحرکات جدیدی را آغاز کرده است، گفت: وزیر امور خارجه سفرها و تحرکاتی را آغاز کرده است که بیشتر منشأ آسیایی و منطقه‌ای دارد که سفرها به سوریه، ترکمنستان، هند، چین، ژاپن از جمله آنهاست.

وی افزود: این سفرها همسو با منافع ملی ایران صورت گرفته و به‌زودی با همسایگان شمالی هم تحرکات دیپلماتیک آغاز می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره رایزنی تهران و آنکارا برای همکاری در حوزه انرژی گفت: در این باره می‌توان از وزارت نفت سوال کرد، اما ترکیه یکی از کشورهای مهم و با اهمیت برای ایران است. روابط ما با این کشور مهم و همه‌جانبه بوده و یکی از زمینه‌های همکاری، حوزه انرژی است. ما فعلا تناقضی در رفتار و گفتار ترکیه مشاهده نمی‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پایبندی اروپایی‌ها به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تصریح کرد: اروپایی‌ها در عمل آنچنان به برجام پایبند نبوده‌اند و ایران نیز بارها این موضوع را بیان کرده، اگر بنا به حمایت لفظی و بیانیه سیاسی باشد، ما نیز می‌توانیم این گونه عمل کنیم، اما می‌خواهیم به دیپلماسی فرصت دهیم و از آنجا که ایران ملتی اهل گفت‌وگو و منطق است، راه آن را هیچ وقت نبسته، اما این به معنای اعتماد به اروپا نیست و ما خواستار اجرای تعهدها از سوی اروپا و دیگر کشورهای عضو برجام هستیم.

وی درباره انتشار اخباری مبنی بر سفر نخست‌ وزیر ژاپن به تهران، عنوان کرد: ما گمانه‌زنی سفر نخست‌ وزیر ژاپن به تهران را تأیید نکردیم، اما درباره زمان آن هنوز در حال کارشناسی هستیم. امیدواریم زمان سفر وی نهایی شود  و به تهران سفر کند، این سفر می‌تواند نقطه عطفی در روابط دو کشور باشد.

موسوی در پاسخ به پرسشی درباره تعلل پاکستان در نهایی شدن خط انتقال گاز ایران به پاکستان و اینکه آیا به این کشور در این باره هشدار داده می‌شود، گفت: ما از ادبیاتی همچون هشدار با کشورهای دوست و همسایه استفاده نمی‌کنیم، بر اساس منافع دو کشور گام بر می‌داریم و در این بخش نیز در حال رایزنی هستیم تا مشکلات برطرف شود.

کد خبر 289346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =