ثبت رکوردی تازه در تحویل گاز به نیروگاه‌های کشور

هم‌زمان با رکوردهای پشت سر گذاشتن قطر در برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی، در بخش گازرسانی به نیروگاه‌ها رکورد تازه‌ای ثبت شد، به گونه‌ای که رقم گازرسانی ۳۸ میلیارد مترمکعبی در سال ۹۲ به مرز ۷۰ میلیارد مترمکعب در سال ۹۷ رسید.

با توسعه میدان گازی مشترک پارس‌جنوبی در طول ۶ سال گذشته تاکنون و افزایش ظرفیت برداشت گاز از آن به حدود روزانه ۷۰۰ میلیون مترمکعب و سرانجام سبقت از شریک قطری، در کنار ثبت رکوردهای جدید گازرسانی به نیروگاه‌ها، مصرف انواع فرآورده‌ نفتی به‌ویژه نفت کوره در سبد سوخت نیروگاه‌ها به حداقل کاهش یافت.

بر این اساس، تعداد نیروگاه‌های متصل به شبکه گاز کشور از ۶۸ واحد به ۸۵ واحد تا پایان پارسال افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود با توسعه شبکه گاز در استان سیستان و بلوچستان و نیز احداث و تکمیل نیروگاه‌های جدید، جمعیت نیروگاه‌های بهره‌مند از گاز طبیعی با افزایش بیشتری همراه شود.

هم‌زمان با افزایش تعداد نیروگاه‌های برق و به تبع آن ثابت ماندن بازدهی این واحدها، اما به مدد افزایش تولید گاز در پارس جنوبی، در کنار سقوط آزاد مصرف فرآورده‌های نفتی، سهم گاز در سبد تامین سوخت نیروگاه‌های کشور به بیش از ۹۰ درصد افزایش یافت.

آمارهای شرکت ملی گاز ایران نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۲ مجموع مقدار گاز عرضه شده به نیروگاه‌های برق کشور حدود ۳۸ میلیارد مترمکعب بود که این رقم در سال ۹۵ به مرز ۶۰ میلیارد مترمکعب افزایش یافت و سرانجام در پایان سال ۱۳۹۶ به حدود ۶۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب رسید.

در این میان، پارسال مقدار عرضه گاز طبیعی به نیروگاه‌های کشور به همراه نیروگاه‌های مقیاس کوچک، با ثبت رکوردی تازه به حدود ۷۰ میلیارد مترمکعب رسید که پیش‌بینی می‌شود امسال با توجه به بهره‌برداری از فازهای ۱۳، ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی و افزایش برداشت و تولید گاز در این حوزه مشترک از مرز ۷۰ میلیارد مترمکعب نیز عبور کند.

جهش مصرف برق و ثبت رکوردهای گازرسانی به نیروگاه‌ها

با افزایش دمای هوا در بیشتر استان‌های کشور و به تبع آن افزایش مصرف برق، مقدار گازرسانی به نیروگاه‌های کشور در طول ۱۰ روز گذشته تاکنون با افزایش قابل توجهی همراه بوده است.

آمارهای توزیع و عرضه گاز در کشور نشان می‌دهد که میانگین گازرسانی به نیروگاه‌های برق در طول دو ماه نخست امسال به حدود ۱۶۵ میلیون مترمکعب در روز رسیده و در این مدت بیش از ۱۰ میلیارد و ۲۲۰ میلیون مترمکعب گاز تحویل نیروگاه‌های کشور شده است.

رکوردهای تازه گازرسانی به صنایع بزرگ

همسو با ثبت رکوردهای تازه گازرسانی به نیروگاه‌های برق، مقدار عرضه گاز به صنایع بزرگ کشور هم با افزایش قابل توجهی همراه شده، به گونه‌ای که تا پایان سال ۹۷ حدود ۴۵ میلیارد مترمکعب گاز به صنایع عمده کشور تحویل شده است.

افزون بر این، در طول دو ماه نخست امسال هم به‌طور میانگین روزانه ۱۲۳ میلیون مترمکعب و در مجموع بیش از ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌های کشور عرضه شده است.

تعداد صنایع بزرگ بهره‌مند از گاز طبیعی نیز در طول ۶ سال گذشته افزایش یافته به گونه‌ای که اکنون تعداد صنایع عمده متصل به شبکه گاز طبیعی به ۱۷ هزار و ۱۹۷ واحد صنعتی رسیده است.

رکوردهای گازرسانی به صنایع و نیروگاه‌های کشور درحالی در طول ۶ سال گذشته به‌صورت سالانه جابه‌جا شده که بالاترین میزان برداشت گاز از پارس جنوبی از ۲۸۰ میلیون مترمکعب در سال ۱۳۹۲ پارسال به مرز ۵۴۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده و افزایشی حدود ۲۶۰ میلیون مترمکعب در روز داشته است.

منبع: انرژی‌نیوز

کد خبر 289389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =