ناتوانی عربستان در تحقق اهداف ترامپ برای جبران کاهش تولید برخی اعضای اوپک

تحریم‌های دولت آمریکا ضد اعضای اوپک سبب شد با وجود افزایش تولید نفت عربستان، مجموع تولید این سازمان در ماه مه امسال کاهش یابد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، بررسی این خبرگزاری نشان داد عربستان در ماه مه امسال تولید نفت خود را افزایش داد، اما این افزایش تولید نتوانست کاهش تولید دیگر اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را جبران کند.

طبق نظرسنجی یادشده، مجموع تولید نفت اوپک در ماه مه امسال به ۳۰ میلیون و ۱۷۰ هزار بشکه در روز رسید که ۶۰ هزار بشکه نسبت به ماه آوریل امسال کمتر است و پایین‌ترین مقدار تولید نفت اوپک از سال ۲۰۱۵ میلادی تاکنون به شمار می‌آید.

یک منبع صنعتی گفت: ما شاهد این هستیم که تولید اوپک در ماه مه به پایین‌ترین حد خود در چند سال اخیر رسیده است؛ رشد تولید چندانی در این ماه وجود ندارد و بسیاری از کشورها از کاهش تولید خبر داده‌اند.

نماینده یکی از کشورهای عضو اوپک نیز اعلام کرد که با وجود تلاش اعضای این سازمان برای افزایش فروش در بازار رو به رشد آسیا، بیشتر اعضای اوپک تولید خود را محدود نگه داشته‌اند.

وی گفت: تولیدکنندگان شاید سهمیه‌بندی صادرات خود را به گونه‌ای تغییر داده باشند که بیشتر نفت به آسیا ارسال شود، اما به‌طور کلی تولید خود را افزایش نداده‌اند.

این بررسی همچنین نشان داد در ماه مه امسال، ۱۱ عضو اوپک که ملزم به اجرای توافق جهانی کاهش تولید نفت هستند، ۹۶ درصد به این توافق پایبند بوده‌اند، در حالی که این پایبندی در ماه آوریل امسال به ۱۳۲ درصد بود.

عربستان در ماه مه امسال تولید نفت خود را با ۲۰۰ هزار بشکه افزایش به ۱۰ میلیون و ۵۰ هزار بشکه در روز رساند که همچنان کمتر از سهمیه تولید این کشور در چارچوب توافق جهانی کاهش تولید نفت است.

عراق و لیبی نیز در این دوره شاهد افزایش تولید نفت بودند، در حالی که ونزوئلا و نیجریه از کاهش تولید رنج بردند.

کد خبر 289404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =