صرفه‌جویی ۸ میلیارد دلاری اروپا در هزینه‌های گاز

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که به دلیل افزایش استفاده از ال‌ان‌جی و همچنین برخی اصلاحات، اروپا در سال گذشته میلادی ۸ میلیارد دلار در هزینه‌های گاز خود صرفه‌جویی کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، فاتح بیرول در پی انتشار گزارش سالانه این نهاد اعلام کرد که به دلیل افزایش عرضه گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) تولیدی در آمریکا و تغییر سازکار قیمت‌گذاری گاز روسیه به دلیل اصلاح مقررات بازار انرژی اروپا، این قاره ۸ میلیارد دلار در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کرده است.

وی اظهار کرد: سال ۲۰۱۸ میلادی، سال طلایی گاز بوده که ۴۵ درصد از رشد جهانی انرژی جهان را به خود اختصاص داده است.

به گفته رئیس آژانس بین‌المللی انرژی، تحولات بازار جهانی گاز به دلیل انقلاب گاز شیل در آمریکا، توسعه سریع صنعت ال‌ان‌جی و آزادسازی بازار انرژی از سوی اتحادیه اروپا، روسیه را وادار کرده است رویه قیمت‌گذاری گاز بر اساس قیمت نفت را تغییر دهد.

بیرول گفت: تحول از زمانی آغاز شد که افزایش تولید گاز در آمریکا سبب شد قطر مسیر صادرات محموله‌های ال‌ان‌جی خود را به سوی اروپا تغییر دهد و این مسئله نیز قیمت‌گذاری گاز در اروپا را متحول کرد.

وی گفت: به دلیل چالش‌های عمده ناشی از ال‌ان‌جی و اصلاح مقررات، درباره قراردادهای صادرات گاز از طریق خط لوله در چند مورد مذاکره دوباره شد و ما برآورد می‌کنیم که در سال ۲۰۱۸ میلادی، صادرات گاز روسیه به اروپا از طریق خط لوله در مجموع ۸ میلیارد دلار ارزان‌تر از قیمت‌گذاری مبتنی بر قیمت نفت بود.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی همچنین اعلام کرد که جنگ تجاری بین آمریکا و چین ممکن است توسعه پایانه‌های جدید صادرات ال‌ان‌جی در آمریکا را مختل کند، زیرا این پایانه‌ها به‌شدت به خریداران بلندمدت وابسته‌اند.

کد خبر 289487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =