واکنش مقام‌های ایرانی به حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به حمله به دو نفتکش ژاپنی در دریای عمان، وقوع این حادثه را همزمان با دیدار نخست وزیر این کشور با رهبر معظم انقلاب اسلامی مشکوک خواند.

به گزارش شانا، سیدعباس موسوی امروز (پنجشنبه، ۲۳ خردادماه) در حساب کاربری توئیتر خود درباره اتفاق امروز در دریای عمان از بروز حوادث مشکوک برای نفتکش‌های حامل محموله‌هایی برای ژاپن همزمان با دیدار آبه شینزو، نخست‌وزیر این کشور با رهبر معظم انقلاب اسلامی ابراز نگرانی کرد.

وی این اقدام را خلاف جهت‌گیری‌ها و تلاش‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به منظور کاهش تنش و آرامش در منطقه عنوان کرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین تاکید کرد: ایران از همکاری و گفت‌وگو در منطقه حمایت می‌کند.

ضرورت مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای

در همین حال، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در حساب کاربری شخصی خود در توئیتر به حوادث مربوط به نفتکش‌ها در دریای عمان واکنش نشان داد و گفت: مشکوک بودن برای توصیف آنچه امروز صبح اتفاق افتاده کفایت نمی‌کند.

وی اظهار کرد: حمله‌های گزارش‌شده به تانکرهای مرتبط با ژاپن زمانی اتفاق افتاده که نخست وزیر آبه شینزو برای گفت‌وگوهایی گسترده و دوستانه در حال دیدار با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بود.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: مجمع گفت‌وگوی منطقه ای پیشنهادی ایران، ضروری است.

نفتکش‌های حادثه‌دیده در دریای عمان غرق نشده‌اند

بر اساس این گزارش، الله‌مراد عفیفی‌پور، ‌مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان امروز گفت: هیچ کدام از دو شناور حادثه‌دیده در دریای عمان غرق نشده‌اند.

‌وی افزود: آتش در شناوری که با پرچم پاناما حرکت می‌کرد، به طور کامل خاموش شده و پس از ایمن‌سازی کامل، ۲۱ خدمه آن به شناور باز خواهند گشت.

مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی استان هرمزگان اظهار کرد: آتش‌سوزی در شناوری که با پرچم جزایر مارشال حرکت می‌کرد هنوز به‌طور کامل خاموش نشده، اما شناور غرق نشده است.

عفیفی‌پور عنوان کرد: ۲۳ خدمه این شناور کاملاً سالم هستند و به بندر جاسک منتقل شده‌اند.

حال عمومی خدمه شناورها مطلوب است

محمد رادمهر، فرماندار جاسک در این باره گفت: حال عمومی خدمه کشتی آسیب‌دیده در دریای عمان خوب است و هیچ کدام آسیب ندیده‌اند.

وی افزود: یک نفتکش با پرچم مارشال صبح امروز ساعت ۸ و ۵۰ دقیقه در ۲۸ مایلی آب‌های جاسک در آب‌های بین‌المللی دریای عمان دچار آتش‌سوزی شد و ۲۳ خدمه با تلاش امداد و نجات دریایی جاسک به این شهرستان منتقل شدند و اکنون در اداره بنادر و دریانوردی جاسک در سلامت کامل هستند.

فرماندار جاسک تصریح کرد: این کشتی حامل بار متانول از یکی از بنادر قطر به مقصد تایوان بوده است.

حوادث مشکوک خلیج عمان سوءنیت برای افزایش تنش است

در ادامه این اظهارنظرها، دفتر نمایندگی ایران در اتحادیه اروپا  در صفحه کاربری توئیتر این دفتر به حوادث آتش‌سوزی نفتکش‌ها در دریای عمان واکنش نشان داد و اعلام کرد: حوادث مشکوک در خلیج عمان و حمله‌هایی توام با سوءنیت برای افزایش تنش انجام شده است.

این دفتر همچنین نوشته است که ایران پیش‌تر درباره احتمال توطئه‌ها هشدار داده بود و پس از آن آنها را محکوم کرد. مشخص است هدف از حادثه امروز برای نفتکش ژاپنی تضعیف سفر نخست وزیر ژاپن به ایران بوده است.

شبکه المیادین پیش از ظهر امروز از حمله به دو نفتکش بزرگ در دریای عمان خبر داد. دو نفتکش سنگاپوری و نروژی صبح امروز پنج‌شنبه (۲۳خردادماه) در آب‌های خلیج عمان دچار حادثه شدند و در پی آن انفجارها و آتش سوزی‌هایی در این دو نفتکش رخ داد، پس از این حادثه خدمه این دو نفتکش تخلیه شدند.

در همین حال، روابط عمومی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی  با صدور بیانیه‌ای ضمن تشریح امدادرسانی به شناورهای حادثه‌دیده در دریا عمان آورده است: «پس از اعلام مرکز تجسس و نجات استان هرمزگان با نیروی دریایی ارتش و درخواست این مرکز مبنی بر امداد رسانی به شناورهای حادثه‌دیده در دریای عمان، با دریافت اخبار تکمیلی و موقعیت تقریبی محل حادثه، با استفاده از تجهیزات گشت و شناسایی هوایی و موقعیت شناورهای حادثه‌دیده، گروه‌های امداد هوایی و دریایی به محل حادثه اعزام شد.

بر اساس این گزارش، با توجه به فاصله شناورها از ساحل ایران، یک شناور غیر ایرانی نزدیک به محل حادثه پیش از دیگر نیروهای امدادی در محل حضور یافته و پس از دریافت خدمه شناور نخست، آنان را به کشتی‌های امداد و نجات ایرانی تحویل داد که ملیت آنها در حال بررسی است.

گفتنی است، چگونگی حادثه و ابعاد آن توسط مراجع ذی‌صلاح در حال بررسی است، اما اخبار غیرموثق حاکی از وقوع حریق روی عرشه شناورهاست.

شایان ذکر است، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، همواره تلاش خود را برای امداد بشردوستانه فارغ از ملیت نفرات مستقر در شناورها و مالکیت شناورها و محموله به کار خواهد بست».

کد خبر 289566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =