واکنش‌های جهانی به حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان

حمله‌های امروز (پنجشنبه، ۲۳ خردادماه) به دو نفتکش فرانت آلتر (Front Altair) و کوکوکا کوریجوس (Kokuka Courageous) در دریای عمان بازتاب‌های گسترده‌ای را در رسانه‌های مختلف دنیا به دنبال داشت و مقام‌های کشورهای مختلف در چهار گوشه جهان را به واکنش درباره این حادثه واداشت.

به گزارش شانا، پیش از ظهر امروز رسانه‌ها در سراسر دنیا از حمله به دو نفتکش بزرگ در دریای عمان خبر دادند. دو نفتکش سنگاپوری و نروژی صبح امروز پنج‌شنبه (۲۳خردادماه) در آب‌های دریای عمان دچار حادثه شدند و در پی آن انفجارها و آتش‌سوزی‌هایی در این دو نفتکش رخ داد. پس از این حادثه خدمه این دو نفتکش تخلیه شدند.

این دو نفتکش فرانت آلتر (Front Altair) و کوکوکا کوریجوس (Kokuka Courageous) نام دارند، کشتی فرانت آلتر با پرچم جزایر مارشال و کشتی کوکوکا کوریجوس با پرچم پاناما در حال تردد بودند؛ نفتکش فرانت آلتر از امارات عربی متحده به سوی تایوان در حال حرکت بوده است و کشتی کوکوکا کوریجوس نیز از عربستان به سوی سنگاپور در حال حرکت بود.

در پی وقوع این حادثه رسانه‌های مختلف در سراسر دنیا ضمن مخابره این خبر، گزارش‌ها و تحلیل‌های مختلفی ارائه دادند. این رخداد اظهارنظر مقام‌های کشورهای مختلف دنیا را در پی داشت که در این گزارش به آنها پرداخته شده است.

دبیرکل سازمان ملل متحد: جهان، درگیری در منطقه خلیج فارس را برنمی‌تابد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در واکنش به حادثه دو نفتکش در دریای عمان گفت: جهان، درگیری در منطقه خلیج فارس را تحمل نمی‌کند، من در این باره بسیار نگرانم و حمله به دو نفتکش در نزدیکی تنگه هرمز را محکوم می‌کنم.

وی همچنین خواستار کشف حقایق و مشخص شدن عاملان این حمله شد.

کویت: حمله به نفتکش‌ها صلح و امنیت جهان را به خطر انداخته است

صباح الخالد الحمد الصباح، وزیر امور خارجه کویت ضمن محکوم کردن حادثه حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان، خواستار ورود شورای امنیت سازمان ملل متحد به این موضوع شد.

وی افزود: این حمله‌ها همسو با اقدام‌های خرابکارانه‌ای است که می‌تواند سلامت حمل‌ونقل دریایی را نابود کند.

اتحادیه عرب خواستار اقدام شورای امنیت سازمان ملل متحد شد

در همین باره، احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب نیز طی سخنانی خواستار واکنش این شورا به حملات دریای عمان شد.

کاخ کرملین: برای تعیین عامل حمله زود است

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین در این باره گفت: با توجه به کمبود اطلاعات هنوز زود است بتوان گفت چه کسی عامل حمله امروز به نفتکش‌ها در دریای عمان بوده است.

وی افزود: هیچ کس نمی‌داند چه کسی پشت حمله است.

معاون وزیر امور خارجه روسیه: از نتیجه‌گیری‌های شتاب‌زده برحذر باشید

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه خواستار خودداری از نتیجه‌گیری‌های شتاب‌زده در حادثه دو نفتکش مرتبط با ژاپن در دریای عمان شد و اعلام کرد: اوضاع به‌قدری خطرناک شد که هر لحظه احتمال یک اقدام اشتباه یا سوءتفاهم درباره پیامدهای احتمالی وجود دارد.

وی گفت: ما بر ضرورت اتخاذ تدابیری برای عادی‌سازی اوضاع پیرامون ایران تاکید داریم.

معاون وزیر امور خارجه روسیه ادامه داد: باید با آرامش و بی‌طرفانه به وضع موجود رسیدگی کرد و از نتیجه‌گیری‌های سریع و شتاب‌زده که فقط نفت بر آتش ماجرا می‌ریزد به‌شدت پرهیز کنیم.

ریابکوف افزود: من از این فرصت استفاده می‌کنم و از نتیجه‌گیری‌های شتاب‌زده و تلاش برای مسئول دانستن طرف‌های نامطلوب و نامیدن کشورهای معلوم در این حادثه همه را برحذر می‌دارم.

کاخ سفید در حال ارزیابی موضوع حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان است

روزنامه نیویورک در گزارشی به نقل از سارا هاکبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید آورده است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا از جزئیات موجود درباره حمله به دو نفتکش در نزدیکی سواحل ایران مطلع شده است و کاخ سفید در حال ارزیابی این وقایع است.

در همین باره، نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد به دنبال حادثه امروز برای دو نفتکش در خلیج عمان، خواستار برگزاری نشست اضطراری اما غیر علنی شورای امنیت سازمان ملل متحد شد.

ژاپن: حوادث دریای عمان اختلالی در عرضه انرژی ایجاد نمی‌کند

بر اساس این گزارش، هیروشیگه سکو، وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن گفت: حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان اختلالی در عرضه انرژی در این کشور ایجاد نخواهد کرد.

وی افزود: دولت ژاپن همه تلاش خود را برای اطمینان از مختل نشدن عرضه انرژی انجام می‌دهد.

انگلیس: از گزارش انفجارها در دریای عمان عمیقا نگران هستیم

دولت انگلیس همچنین اعلام کرد که عمیقا از دریافت گزارش‌هایی مبنی بر وقوع انفجار در دریای عمان نگران است.

لندن تاکید کرده است که با مقام‌های محلی و دولت‌های منطقه در این باره در تماس است.

آلمان: حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان نگران کننده است

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان نیز درباره حمله‌های صبح امروز به دو نفتکش که با پرچم‌های جزایر مارشال و پاناما در دریای عمان تردد می‌کردند، ابراز نگرانی کرد و خواستار تنش‌زدایی در منطقه خلیج فارس شد.

وی یادآور شد: بالاگرفتن تنش در شرایط کنونی خطرناک است، این حوادث قابلیت بالایی دارد که بر شدت تنش موجود بیفزاید. اکنون ما نیازمند کاهش تنش هستیم و همه طرف‌ها باید در این زمینه مشارکت کنند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا : از اقدام‌های تحریک آمیز بپرهیزید

در همین باره، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به حمله به دو نفتکش در دریای عمان خواستار پرهیز از هرگونه اقدام تحریک‌آمیز در منطقه شد.

 مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین خواستار خویشتنداری حداکثری در منطقه شد.

نشریه آمریکایی وال استریت ژونال نوشته بازارهای جهانی انرژی خیلی زود به حمله‌ها علیه دو نفتکش در دریای عمان واکنش نشان داد و قیمت نفت امروز (پنجشنبه ۲۳ خرداد) افزایش ناگهانی داشته  و بیش از 63 دلار برای هر بشکه دادوستد شده است.

آمریکا پس از حمله مشابه یک‌ ماه پیش به چهار نفتکش در فجیره انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه رفته و مدعی شده بود که تهران با هدف تاثیرگذاری بر قیمت نفت دست به این اقدام زده است؛ مایک پمپئو همچنین امروز در جمع خبرنگاران بار دیگر در اظهارات خود مدعی شد ایران پشت حمله‌های امروز به دو نفتکش در دریای عمان است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد نشست اظطراری تشکیل می‌دهد

بر اساس این گزارش، شورای امنیت سازمان ملل متحد که مقر آن در نیویورک است، در ساعات پایانی روز پنجشنبه (۲۳ خردادماه) یک نشست اضطراری درباره حمله به دو نفتکش در دریای عمان، پشت درهای بسته تشکیل خواهد داد.

این نشست به درخواست ایالات متحده آمریکا، یکی از پنج عضو دائمی این شورا برگزار می‌شود.

این درخواست آمریکا در حالی است که پیش‌تر یک مقام دفاعی آمریکا مدعی شده بود ایران در این حمله نقش داشته است، اما یک مقام روسیه درباره قضاوت شتاب‌زده در این باره هشدار داده است.

کد خبر 289569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =