برگزاری نشست کمیته راهبری طرح توسعه فناوری‌ سنگ‌های کربناته دشت آبادان

نخستین نشست شورای راهبری طرح پژوهشی توسعه فناوری‌های سنگ‌های کربناته شکافدار در ناحیه دشت آبادان برگزار و در جریان آن، گزارش اقدام‌های انجام‌شده در زمینه شناسایی چالش‌ها، فناوری‌های شناسایی‌شده، اولویت‌های پژوهشی و دیگر موارد مرتبط با این طرح ارائه و بررسی شد.

به گزارش شانا به نقل از مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران، این نشست ۲۱ خرداد ماه امسال با حضور مسئولان مرتبط از مدیریت اکتشاف و مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران و دانشگاه خوارزمی برگزار شد.

در این نشست، گزارش اقدام‌های انجام شده در خصوص تهیه عناوین چالش‌های کلیدی مدیریت اکتشاف در حوزه سنگ‌های کربناته، فناوری‌های شناسایی‌شده، ترسیم درخت فناوری، نحوه اولویت‌بندی فناوری‌ها، فهرست فناوری‌های منتخب و فهرست بسته‌های پروژه‌های پژوهشی که در جلسات کمیته تخصصی مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود مطرح شد و مورد تایید کمیته راهبری قرار گرفت.

در ادامه این نشست، با پیشنهاد اعضای تخصصی پروژه مبنی بر ضرورت استفاده از توان شریک خارجی دانشگاه، با این پیشنهاد موافقت و مقرر شد در نشست بعدی کمیته راهبری، افزون بر مدل‌های تجاری‌سازی و توسعه فناوری‌ها، تدوین نقشه راه فناوری نیز طرح موضوع شود.

به گزارش شانا، قراردادهای اکتشاف‌محور شرکت ملی نفت ایران با هدف توسعه زیرساخت‌های علمی و فناوری در کشف منابع هیدروکربوری، اواخر سال ۹۶ با پنج دانشگاه منتخب کشور شامل دانشگاه‌ شهید بهشتی، فردوسی مشهد، خوارزمی، صنعتی شاهرود و شهید چمران اهواز امضا و مدت زمان اجرای هر یک از آنها ۱۰ سال در نظر گرفته شد.

در اجرای قراردادهای پژوهشی حوزه اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، پروژه پژوهشی «توسعه فناوری‌های نوین ژئوشیمیایی اکتشافی با تاکید بر الگوسازی هیدروکربوری حوضه رسوبی در ناحیه دزفول شمالی» با همکاری دانشگاه شهید بهشتی و پروژه پژوهشی «توسعه فناوری‌ بهبود تصویرسازی زیرسطحی در اکتشاف منابع هیدروکربوری در حوضه رسوبی کپه‌داغ» با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد اجرا می‌شود.

دانشگاه خوارزمی در زمینه «توسعه فناوری‌های سنگ‌های کربناته شکافدار در ناحیه دشت آبادان» با مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران همکاری خواهد کرد و «کاربرد ژئومکانیک در اکتشاف منابع هیدروکربوری و فناوری‌های نوین حفاری و مهندسی نفت در چاه‌های اکتشافی» موضوع همکاری با دانشگاه صنعتی شاهرود خواهد بود.

پروژه پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز «توسعه فناوری‌های نوین ژئوشیمیایی اکتشافی با تاکید بر ژئوشیمی سطحی و زیرسطحی در ناحیه دشت‌آبادان» است.
 

کد خبر 289580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =