آنچه بر زمان برگزاری نشست اوپک از ۲۹ اردیبهشت ماه تا امروز گذشت

پس از کش‌وقوس‌های فراوان سرانجام تاریخ یکم ژوئیه (۱۰ تیرماه) برای برگزاری یکصد و هفتاد و ششمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و دوم ژوئیه برای ششمین نشست کشورهای عضو و غیر عضو اوپک تعیین شد. اختلاف بر سر این تاریخ که مبنای آن به نشست ۲۹ اردیبهشت ماه کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه اوپک و غیراوپک (JMMC) بر می‌گردد، سرانجام امروز پایان یافت.

*** ۱۴ کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست عادی ۱۷۵ این سازمان که ششم دسامبر ۲۰۱۸ (۱۵ آذرماه ۹۷) در وین برگزار شد، ۲۵ ژوئن (چهارم تیرماه) را برای برگزاری نشست ۱۷۶ اوپک تعیین و در بیانیه پایانی این نشست نیز گنجاندند، ششمین نشست اوپک و متحدانش نیز ۲۶ ژوئن یک روز پس از نشست اوپک تعیین شد، این تاریخ تا ۱۹ ماه مه (۲۹ اردیبهشت‌ماه) معتبر بود تا اینکه ...

*** راویان می‌گویند، روسیه در نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه اوپک و غیراوپک (JMMC) که ۱۹ ماه مه در جده عربستان برگزار شد، پیشنهاد تغییر زمان برگزاری نشست اوپک را مطرح کرد، اما هیچ زمانی را برای برگزاری این نشست پیشنهاد نداد و این عربستان بوده است که ضمن همراهی با روسیه تاریخ سوم و چهارم ژوئیه را به‌عنوان تاریخ جدید برگزاری نشست مطرح کرد.

*** پیشنهاد روسیه برای تغییر زمان برگزاری نشست اوپک و متحدانش پس از نشست JMMC به‌سرعت در رسانه‌های جهان منتشر شد و دیگر اعضای اوپک را وادار به واکنش کرد، اواسط خردادماه خبرگزاری رویترز در خبری عنوان‌کرد که ایران به‌طور رسمی مخالفت خود را با تغییر زمان برگزاری این نشست اعلام کرده است. البته ایران تنها مخالف تغییر این زمان نبود و الجزایر، لیبی، نیجریه و گینه استوایی هم مخالف تاریخ جدید بودند.

*** اندکی پس از مخالفت ایران و چهار کشور عضو اوپک با تغییر زمان برگزاری نشست ۱۷۶، برخی رسانه‌های خارجی از موافقت بقیه کشورها با برگزاری نشست اوپک در تاریخ جدید خبر دادند و از ایران به‌عنوان تنها مخالف برگزاری نشست در تاریخ جدید نام بردند، یک مخالف هم کافی است. تصمیم‌های اوپک با اجماع گرفته می‌شود یعنی اگر یک کشور مخالف تصمیمی باشد، آن تصمیم به مرحله عملیاتی نمی‌رسد.

*** الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه ۲۷ خردادماه به دیدار زنگنه آمد، یکی از محورهای این نشست زمان برگزاری نشست اوپک بود، مذاکرات که تمام شد، زنگنه به رسانه‌هایی که به وزارت نفت آمده بودند، اینگونه گفت «به دلیل برخی تعهدات، قادر به حضور در نشست سوم ژوئیه اوپک نخواهم بود اما اگر نشست در تاریخ ۱۰ تا ۱۲ ژوئیه (۱۹ تا ۲۱ تیرماه) برگزار شود با آن مشکلی ندارم و در آن شرکت خواهم کرد». نواک مخالفت نکرد.

*** تغییر زمان برگزاری نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) آن‌طور که مطلع شدم مسبوق به سابقه است و اعضای این سازمان خیلی وقت‌ها معطل تعیین تاریخ مانده‌اند، اما هیچگاه کشوری بیرون از این سازمان برای اوپک تعیین تکلیف نکرده است. طبق اساسنامه، اوپک باید سالانه دو نشست عادی برگزار کند.

رویا خالقی

کد خبر 290112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =