فساد؛ کلیدواژه‌ای برای ادامه جریان‌سازی‌ها علیه وزارت نفت

یک نماینده مجلس، پیشروی در جنگ اقتصادی را با مدیران کنونی وزارت نفت ناممکن خوانده است، حال آنکه به نظر می‌رسد تنها مانع پیشروی کشور در این کارزار، فضای سیاست داخلی انباشته از حبّ‌ و بغض‌ ِآنانی است که نفت را کلید اقتصاد کشور می‌دانند، اما نمی‌خواهند این کلید در دستان زنگنه باشد؛ حتی به قیمت بسته ماندن در.

به گزارش شانا، خبرگزاری فارس در ادامه رویه معمول خود در تضعیف دولت و هجمه به وزارت نفت و شخص بیژن زنگنه، گفت‌وگویی با محمد دهقان نقندر، نماینده مردم طرقبه در مجلس شورای اسلامی با مضمونی سراسر توهین خطاب به مدیران کنونی این وزارتخانه منتشر کرده که مرور آن کمی سوال‌برانگیز است؛ به ویژه زمانی که شنیده‌ها از دیدار اخیر برخی نمایندگان مجلس با بابک زنجانی حکایت می‌کند.

رئوس این اتهام‌ها در ادامه آمده است:

▪️ حاکمیت افرادی ناسالم بر وزارت نفت که فساد برخی از آنان ثابت شده و به دنبال غارت پول‌های ملت هستند
▪️ بی‌تفاوتی جریان مدیریت حاکم بر وزارت نفت نسبت به منافع ملت
▪️ عدم صلاحیت زنگنه در ماجرای کرسنت
▪️ وجود فساد سازمان‌یافته در وزارت نفت
▪️ افزایش پرداخت پورسانت و رشوه‌گیری در فروش نفت
▪️ عدم شفافیت معاملات نفتی
▪️ حاکمیت افرادی بی‌اعتقاد، بی‌مبالات و سست‌عنصر و طماع بر امور.

**ناگفته پیداست تصریح بر اینکه وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران تحت مدیریت افراد بی‌اعتقاد، سست‌عنصر، بی‌صلاحیت، ناسالم و غارتگر قرار دارد، نه تنها توهین آشکار به مدیران این وزارتخانه است، بلکه در حکم زیر سوال بردن برخی نهادهای نظارتی و حکومتی هم هست.

**آقای دهقان از عدم‌شفافیت در معاملات نفتی گفته و ظاهرا فراموش کرده است که دوستانشان بر اتخاذ رویکردهایی در فروش نفت تاکید دارند که جز در سایه‌ عدم‌شفافیت راه به جایی نمی‌برد.
خوب است آقایان این جملات وزیر نفت را هر ازچندگاهی مرور کنند: «برای هر کار جدیدی مصوبه می‌گیرم و طبق آن عمل می‌کنم، به نحوی که همه بزرگان مطلع باشند و بدانند چه تصمیم‌هایی می‌گیریم. در بحث فروش نفت در دوران تحریم‌ها، هفت نفر زیر تصمیم‌ها را امضا می‌کنند که یکی از آن امضاها از وزارت نفت است و ۶ امضای آن از جاهای دیگر».

**این نماینده مجلس از حاکمیت افرادی ناسالم بر وزارت نفت سخن گفته که فساد برخی از آنان ثابت شده و به دنبال غارت پول‌های ملت هستند. سوال اینجاست چگونه ممکن می‌شود افرادی که فسادشان به اثبات رسیده، بر مسندهای مدیریتی کشور تکیه بزنند؟ اظهارنظر این نماینده، بیش از آنکه وزارت نفت را زیر سوال ببرد، قوه قضاییه را در مقام ضعف و ناکارآمدی قرار می‌دهد.

**به گفته دهقان، مدیران نفتی تیم آقای زنگنه به‌خاطر کرسنت و دیگر موارد محکوم بودند و تحت تاثیر فشار و لابی‌های دولت، به‌جای اینکه به زندان بروند، دوباره بر وزارت نفت حاکم شدند.
با مجموع این تفاسیر، بیهوده شایع نشد که بابک زنجانی گفته است به‌زودی جایش با زنگنه عوض خواهد شد؛ با ترسیم فضای کشور بسان آقای نماینده، تحقق چنین توهماتی خیلی هم دور از واقعیت نمی‌تواند باشد.

**این نماینده مجلس، جریان مدیریتی حاکم بر وزارت نفت را نسبت به منافع ملت ایران بی‌تفاوت خوانده و گفته عدم سلامت و صلاحیت مدیران فعلی نفت ثابت شده است.

سوال اینجاست؛

اگر مراقبت از سرمایه مردم و فروش قانونمند و شفاف نفت، بی‌تفاوتی نسبت به منافع ملت است، فروش نفت به بابک زنجانی نامش چه بود؟

اگر تحمل تهمت‌ها و اتهامات در پرونده کرسنت و دم نزدن به دلیل ممانعت از تضییع حقوق ایران در این پرونده که اکنون در دادرسی بین‌المللی پیگیری می‌شود، بی‌تفاوتی نسبت به منافع ملت است، موضع‌گیری‌های گاه و بیگاه دوستان ارزشی و اعلام اعداد و ارقام خیالی به عنوان جریمه ایران که شرکت کرسنت بر مبنای همان در دادگاه ادعاهای بیشتری مطرح کرد، چه نام داشت؟
اگر برابری با قطر در تولید گاز در پارس جنوبی و پیشتازی نسبت به عراق در میادان‌های مشترک غرب کارون، بی‌تفاوتی نسبت به منافع ملت است، چند سال عدم پیشرفت در بزرگ‌ترین میدان مشترک نفتی کشور (آزادگان جنوبی، پیش از خلع ید شرکت چینی) را چه می‌توان نام نهاد؟

**نماینده کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به ماجرای نخ‌نمای کارتخوان که اطلاعیه وزارت اطلاعات به شایعات مرتبط با آن پایان داد، این‌طور نتیجه‌گیری کرده است که باب پرداخت پورسانت و رشوه‌گیری در فروش نفت افزایش یافته و رشوه‌گیرندگان در وزارت نفت هم کار این رشوه‌دهندگان را راه می‌اندازند! با اظهارات این آقای نماینده، عجب از مسئولان وزارت نفت که با این بازار داغ داد و ستد رشوه در فروش نفت، به کارتخوانی بسنده کرده‌اند.

**جناب نماینده، پیشروی در جنگ اقتصادی را با مدیران فعلی وزارت نفت ناممکن خوانده است، حال آنکه به نظر می‌رسد تنها مانع پیشروی کشور در این کارزار، فضای سیاست داخلی انباشته از حبّ‌ و بغض‌ آنانی است که نفت را کلید اقتصاد کشور می‌دانند، اما نمی‌خواهند این کلید در دستان زنگنه باشد، حتی به قیمت بسته ماندن در.

کانال تلگرامی بزنگاه

کد خبر 290174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =