پاسخ مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت به ادعاهای زاکانی در شبکه سوم سیما

مدیرکل‌ روابط عمومی وزارت نفت ضمن پاسخ به ادعاهای زاکانی در شبکه سوم سیما تاکید کرد: ما دنبال تفاهم، همکاری و رفاقت هستیم، به شرطی که این موارد در یک فضای غیرسیاسی مطرح شود تا نتایج آن در برگیرنده همه ملت باشد و اینکه اولویت ما منافع ملی کشور است.

به گزارش خبرنگار شانا، کسری نوری صبح امروز (دوشنبه، سوم تیرماه) در برنامه تلویزیونی «سلام، صبح بخیر» شبکه سوم سیما در پاسخ به مسائل مطرح‌شده ازسوی علیرضا زاکانی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی به عنوان میهمان این برنامه در پنجشنبه هفته گذشته (۲۳ خردادماه) یادآور شد: صنعت نفت چه در میان موافقان سیاست‌های کنونی وزارتخانه و چه در میان مخالفانش استادان و متخصصان زبده‌ای وجود دارند که طبق قاعده محق هستند درباره مسائل فنی اظهارنظر کنند، اما به دلیل اینکه نکاتی در برنامه پنجشنبه شما مطرح شد، به سبب جایگاه سازمانی که دارم برای تنویر افکار عمومی نکاتی را عرض می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه اظهارات میهمان برنامه شما (آقای زاکانی) از نظر ما به دو بخش تقسیم می‌شود، افزود: یک بخش که ما معتقد هستیم کذب و خلاف واقع است و یک بخش هم متأسفانه معتقدیم که افتراست. البته ما امیدواریم مطالبی که خلاف واقع بوده است ان‌شاءالله از سر بی اطلاعی مطرح شده و اطلاعات درستی در اختیارشان نبوده است.

وزارت نفت و لغو قرارداد برانکو  با پرسپولیس

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت درباره بخشی از صحبت‌های آقای زاکانی که افتراست، توضیح داد: برداشتی که از کلیات اظهارات ایشان می‌شود، این است که گویی مهندس زنگنه و مدیران کنونی وزارت نفت طول موجشان را به‌طور کامل با غربی‌ها تنظیم می‌کنند. زیرا ایشان بارها این موضوع را تکرار و وزارت نفت و زنگنه را به ایجاد انسداد در این شرایط بحرانی کشور متهم کرد.

وی با بیان اینکه متأسفانه ایشان طوری صحبت کردند که گویا قراردادهای بزرگ و عجیبی قرار بوده در کشور با چند کشور خاص امضا شود یا وجود داشته است و این قراردادها قرار بوده تحول بزرگی را در کشور ایجاد کند، اما آقای زنگنه همه اینها را برهم زده‌اند! افزود: فکر می‌کنم لغو قرارداد برانکو با پرسپولیس را هم به این مجموعه اضافه می‌کردند داستان کامل می‌شد و آن هم گردن آقای زنگنه می‌افتاد و اینها خارج از انصاف است.

به گفته نوری، از یک طرف برخی دوستان می‌فرمایند که آقای زنگنه خسته هستند و انگیزه‌ای برای کار کردن ندارند و از طرف دیگر هم می‌گویند که آقای زنگنه فردی قدرتمند است که یک تنه می‌تواند جلو تمام قراردادهای خاص را بگیرد و کاری که دلش می‌خواهد انجام دهد؛ این یک تناقض است.

وی تصریح کرد که مملکت حساب و کتاب و مراجع و مقام‌های بالادست دارد و آنها هم همه موارد را رصد می‌کنند و تشخیص می‌دهند؛ اگر فردی بتواند چنین کارهایی را انجام دهد یعنی اینکه ما هیچ چارچوب و قانونی در کشور نداریم.

۲۵ میلیون یورو «ناچیز» نیست

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت به تعبیر «ناچیز» که آقای زاکانی از ۲۵ میلیون یورو ارز شناسایی شده در یکی از شرکت‌های پیمانکار سطح دوم هم اشاره کرد و گفت: از نظر ما این موضوع خیلی مهم است، زیرا مسئله‌ای در یکی از شرکت‌های لایه ۲ پیمانکار وزارت نفت بوده است که بر اساس اسناد، خود دوستان متوجه این مسئله می‌شوند و دستور پیگیری می‌دهند و هنوز تا همین لحظه اثبات نشده است که فعل مجرمانه‌ای اتفاق افتاده و در حال رسیدگی است.

وی ادامه داد: اما از این جهت برای ما مهم است و دوستان ما برای پیگیری این موضوع خودشان پیش‌قدم شده‌اند که سرانجام اگر حساسیت به این مسائل و عددهای کوچک نباشد ممکن است نتیجه آن بابک زنجانی‌ها شود.

نوری در پاسخ به اینکه ۷۲ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پارسال نامه‌ای به سران قوا درباره عملکرد آقای زنگنه داده‌اند که ایشان پاسخی به آن نداده‌ است، اظهار کرد: خطاب آن نامه به سران قوا بوده و به‌طور مستقیم به آقای زنگنه نبوده است که ایشان بخواهند مستقیم پاسخ دهند. آقای مهندس زنگنه پس از نامه نمایندگان محترم، یک کنفرانس مطبوعاتی با حضور ۶۰ تا ۷۰ خبرنگار داشت که به تک تک مسائل مطرح شده، پاسخ دادند؛ متن کامل این کنفرانس خبری ۱۶ هزار کلمه است.

کسی برای ساخت پالایشگاه پیشقدم نشده است

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت با اشاره به اینکه آقای زاکانی فرمودند وزیر نفت اعتقاد به خام‌فروشی دارند، افزود: شما توجه کنید زمانی که آقای زنگنه در سال ۷۶ نخستین بار وارد صنعت نفت شدند، ارزش صادرات محصولات پتروشیمی چه مقدار بوده و اکنون چه مقدار است؟ ارزش صادرات محصولات پتروشیمی هم اکنون به ۱۲ میلیارد دلار می‌رسد و ۱۸ طرح دیگر هم در حال اجراست که تا پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند، بنابراین ارزش صادرات این محصولات دو برابر خواهد شد.

نوری با بیان اینکه ظرفیت پالایشی کشور در سال ۹۲ یک میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه بوده، در حالی که هم اکنون به ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است، گفت: اکنون مجوز احداث پالایشگاه برای پالایش روزانه ۲ میلیون بشکه نفت برای بخش خصوصی صادر شده، اما کسی پیشقدم نشده است و خود وزارت نفت هم به دلیل اینکه خلاف اصل ۴۴ است نمی‌تواند برای ساخت پیشقدم شود.

تمرکز بر تکمیل طرح ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس با اصرار زنگنه

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت در پاسخ به اینکه پالایشگاه ستاره خلیج فارس کار وزارت نفت نبوده است، ادامه داد: پیشرفت این پروژه در هشت سال تا پیش از آغاز به کار دولت یازدهم ۴۲ درصد بوده است که از این ۴۲ درصد بخشی نیز مربوط به سفارش کالا بوده است. البته به این نکته هم توجه کنید که در آن زمان قیمت نفت بیش از ۱۰۰ دلار برای هر بشکه بوده و دست برای انجام کار بسیار بازتر بوده است.

وی با اشاره به اینکه پروژه ستاره خلیج فارس مشکلات عدیده مدیریتی داشت، اظهار کرد: وزارت نفت با اصرار ویژه مهندس زنگنه بر این پروژه تمرکز خاص کرد و گام نخست این بود که مشکلات مدیریتی آن حل شود. در ادامه ترکیب سهامداران تغییر کرد تا کارها وارد روال خود شود و راحت‌تر پیش رود.

نوری در پاسخ به اینکه آقای زاکانی فرمودند پالایشگاه ستاره خلیج فارس را سپاه ساخته‌ است، گفت: دوستان عزیز ما در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء هم یک پیمانکار مانند دیگر پیمانکاران هستند. در همین پروژه پیمانکاران دیگری هم مانند اویکو بوده‌اند و همه این پیمانکاران در این پروژه با هم کار کرده‌اند.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم دوستان ما در سپاه و قرارگاه خاتم الانبیاء هم زحمت می‌کشند و همه با هم برای این کشور کار می‌کنند و آقای زنگنه از همه مدیران، وزیران پیشین و سپاه تشکر ویژه کرد و این حاصل کار مشترک همه است.

انعطاف وزارت نفت در مقابل هندی‌ها

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت درباره سرمایه‌گذاری هندی‌ها در چابهار تصریح کرد: قرارداد سرمایه‌گذاری هندی‌ها در این منطقه ربطی به وزارت نفت ندارد. صحبت‌ها و پیشنهادهایی درباره میدان گازی فرزاد بی انجام شده بود که حتی در دولت گذشته هم از مذاکرات اشکالات کارشناسی گرفته شده است. انعطاف وزارت نفت در مقابل هندی‌ها در مقایسه با پیمانکاران دیگر بسیار زیاد بوده است.

وی در پاسخ به اینکه آقای زنگنه جلو پیشرفت صادرات گاز ایران به پاکستان را گرفته است، افزود: این پروژه توافقی بوده که ایران تا لب مرز خط لوله را احداث کند که ما به نزدیکی مرز رسیده‌ایم، اما پاکستانی‌ها حتی اقدام به ساخت یک متر خط لوله در کشور خود نکرده‌اند. به‌تازگی هم نخست وزیر پاکستان اظهار کرده که وجود تحریم‌ها علیه ایران مهم‌ترین مشکل پیش روی تکمیل این پروژه است؛ این خبر در خبرگزاری‌های همسو با آقای زاکانی هم کار شده است.

نوری ادامه داد: آیا دوستان ما باید حرف رسمی وزارت نفت کشور را رها کنند و طرف پاکستان را بگیرند؛ این کار به هیچ‌وجه درست نیست.

وی درباره اظهارات زاکانی که مدعی شده بود زنگنه قرارداد با چین را برای توسعه یک میدان نفتی لغو کرده است، پاسخ داد: زمانی‌که توسعه این میدان به شرکت چینی سپرده شد تولید این میدان، ۴۲ هزار بشکه در روز بوده است که این میزان نه تنها افزایش نیافت، بلکه با کاهش همراه شد و به ۲۸ هزار بشکه در روز رسید، بنابراین پروژه از آنها گرفته و به شرکت‌های ایرانی سپرده شد و هم اکنون با توانمندی همکاران خودمان ظرفیت تولید این میدان به بیش از ۱۰۰ هزار بشکه رسیده است؛ خب آقای زنگنه کار اشتباهی کردند که نگذاشتند منافع کشور به خطر بیفتد!؟

جنگنده و بمب‌افکن در اختیار وزارت نفت قرار دهید تا استقبال کنیم!

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت درباره این بخش از صحبت‌های آقای زاکانی مبنی بر اینکه چرا استقبال خوبی از رئیس جمهوری چین نشده است، اظهار کرد: این موضوع به وزارت نفت چه ارتباطی دارد!؟ پروتکل تشریفاتی هر کشوری به‌صورت توافقی بین دو کشور انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وزارت نفت هواپیمایی برای استقبال از شخصی ندارد که به پرواز درآورد، افزود: وزارت نفت تنها چند بالگرد قدیمی دارد که در سکوها همکاران زحمتکش ما را جابه‌جا می‌کند. اگر قبول است ما از این به بعد هلی‌کوپتر هوا کنیم، اگر نه که تعدادی جنگنده و شکاری بمب‌افکن در اختیار وزارت نفت قرار دهید که ما از اینها برای استقبال استفاده کنیم.

نوری درباره اینکه آقای زاکانی گفتند قرارداد سوآپی با روسیه وجود داشته که آقای زنگنه آن را لغو کرده است، ادامه داد: نخست اینکه هیچ قرارداد سوآپ نفت‌خامی بین ایران و روسیه مطرح نبوده است. دوم اینکه، میهمان محترم برنامه شما ظاهرا اصلا متوجه نبودند که سوآپ یعنی چه؟

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت با بیان اینکه آقای زاکانی در پاسخ مجری برنامه درباره اینکه سوآپ یعنی چی، فرمودند یعنی قرار بوده روس‌ها روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت را بگیرند و بفروشند و پول آن را به ما بدهند، گفت: معنی سوآپ اصلا این نیست؛ سوآپ دریافت یک محموله‌ای در یک نقطه و تحویل معوض آن در نقطه دیگر است. کجا قرار بوده روس‌ها ۵۰۰ هزار بشکه نفت ایران را بگیرند و بفروشند و پول آن را به ما بدهند؟

نوری ادامه داد: وقتی از موضوعی اطلاعی نداریم چرا مطرح می‌کنیم که وقت شما و بیننده‌هایتان را هم بگیریم! خوب نیست بعضی از مسائل بدون سند و مدرک مطرح شوند.

به گفته وی، چین، روسیه و هند شریکان راهبردی ایران هستند. ما به این موارد توجه داریم، اما اولویت ما منافع ملی کشور است و باید به تمام این مسائل توجه کنیم. ما همه تلاشمان را برای گسترش همکاری‌ها به کار می‌گیریم.

با سند و مدرک صحبت کنید

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت با بیان اینکه صحبت‌های بنده به این معنا نیست که وزارت نفت در سیاست‌گذاری‌هایش مرتکب هیچ خطایی نمی‌شود، تصریح کرد: برای حل اختلاف‌نظرها و استفاده از پیشنهادهای کارشناسی، آقای زنگنه نشست‌های بسیاری با بزرگوارنی مانند دکتر توکلی و نادران داشتند و از دیدگاه‌هایشان استفاده کردند و بعضی از موارد اصلاح شده و تغییر کرده است. ما دنبال تفاهم و همکاری و رفاقت هستیم، به شرطی که این موارد در یک فضای غیرسیاسی مطرح شود تا نتایج آن دربرگیرنده همه ملت باشد.

وی در جواب پیشنهاد رویایی برزیل به ایران برای ساخت پتروپالایشگاه با سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری یک شرکت چینی گفت: از آنجا که چین از شریکان راهبردی ایران است، پس چرا تاکنون این پیشنهاد را با ایران مطرح نکرده است!؟ با این اوصاف، آقای زنگنه به وزیر انرژی برزیل گفتند حاضریم همه هزینه‌های مطالعاتی پروژه را تقبل کنیم، اما هیچ خبری از آنها نشد، زیرا همکار چینی که از طرف برزیل مطرح شده بود، حاضر به همکاری نشد.

نوری با اشاره به فاصله بسیار کشور برزیل با ایران گفت: چرا این کشور از مکزیک و ونزوئلا بنزین وارد نکند؟ اصلا اگر ما هم قدر این موقعیت را ندانستیم یعنی ارزش این موقعیت ویژه را هیچکدام از کشورهای تولیدکننده نفت نمی‌دانستند!؟ باید درباره این موضوع‌ها با سند و مدرک صحبت کرد.

همه دنبال منافع ملی، ما دنبال قاتل بروسلی

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت درباره اینکه گفتند عراق برای همکاری در توسعه ۱۲ میدان مشترک با ایران اعلام آمادگی کرده است، تصریح کرد: سندی درباره این موضوع وجود دارد؟ اکنون حتی معاملات بین دو حجره در بازار هم دیگر کلامی نیست، بلکه روی کاغذ می‌نویسند که بتوانند پیگیری کنند. یک برگ سند برای موضوع اعلام آمادگی عراق بیاورید؟

وی با بیان اینکه کشور عراق توسعه همه میدان‌های نفتی خود را به معتبرترین شرکت‌های غربی سپرده است و به سرعت تولید را افزایش می‌دهند، تصریح کرد: آنها به دلیل تحریم حاضر به همکاری با ما نیستند و همه کشورها  همگام با منافع خودشان گام بر می‌دارند، بعد در چنین شرایطی ما خودمان را به این موارد متهم می‌کنیم. همه کشورها بر اساس محاسبات خودشان پیش می‌روند، اما اینجا دنبال قاتل بروسلی می‌گردیم!

نوری در پاسخ به اینکه چرا طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به شرکت توتال واگذار شده زیرا در این شرکت فساد وجود دارد، گفت: درباره این موضوع از مراجع ذی‌صلاح کشور استعلام شده بود و هیچ دستور و ابلاغیه‌ای به وزارت نفت داده نشده که با این شرکت پیمانکار کار نکند، اگر گفته بودند به هیچ‌وجه با این شرکت همکاری نمی‌شد.

وی ادامه داد: اگر قرار بر این باشد کسی در یک شرکت مرتکب فساد شود و دیگر با آن شرکت کار نشود، ممکن است تبعات این موضوع به بعضی از شرکت‌های پیمانکاری داخلی خودمان نیز وارد شود، مگر کم اتفاق افتاده که در بعضی از شرکت‌های داخلی هم کسانی بازداشت شدند و بعد دوباره با آنها همکاری شده است!

آقای زاکانی درباره کرسنت باید پاسخگو باشد

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت با اشاره به اینکه طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به ۵ تا ۶ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد، گفت: غیر از شرکت توتال، چینی‌ها هم در این طرح حضور داشته‌اند. این پروژه‌ای است که قرار بر این بود به‌صورت مشارکت انجام شود. در این پروژه تنها بحث حفر چاه مطرح نیست، بلکه ما به منابع مالی و فناوری نیز در این پروژه نیاز داریم.

نوری در پایان اظهار کرد: آقای زاکانی مواردی را درباره کرسنت مطرح کردند، در حالی که خود ایشان جزو کسانی است که درباره این موضوع باید به ملت ایران توضیح دهد.

کد خبر 290235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =