راه‎اندازی سامانه جامع گمرکی EPL در پارس جنوبی

مدیر امور گمرکی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس از راه‎اندازی سامانه جامع گمرکی EPL در منطقه پارس جنوبی خبر داد و بر ضرورت شفافیت فرآیندهای صادرات و واردات در سازمان منطقه ویژه تاکید کرد.

به گزارش  شانا به نقل از سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، سید محمد مهدی مهدوی افزود: گمرک پارس جنوبی نخستین گمرک در مناطق ویژه و آزاد کشور است که در آن سامانه جامع گمرکی EPL راه‎اندازی شده است.

وی ادامه داد: فعالیت سامانه جامع گمرکی در منطقه ویژه پارس به این روال است که همه دستگاه‌های مرتبط با بحث صادرات و واردات مانند بانک‌ها، امور مالیاتی، اظهارکننده، محیط زیست و ... به این سامانه وصل هستند، در حالی که هیچ گونه فرآیند کاغذی در این سامانه وجود ندارد.

این مقام مسئول افزایش سرعت در فرآیند کار را از ویژگی مهم این سامانه برشمرد و گفت: در کنار افزایش سرعت که رضایت ذی‌نفعان به‌ویژه اظهارکنندگان را در پی دارد، می‌توان به چابک‌سازی فرآیند انجام صادرات و واردات به دلیل جلوگیری از کاغذ بازی و حذف حداکثری عامل انسانی برای به حداقل رساندن احتمال بروز خطا اشاره کرد.

مهدوی همچنین امکان گزارش‌گیری سریع و آنی را از دیگر مزیت‌های این سامانه جامع دانست و افزود: سرعت انجام کار که به واسطه این سامانه انجام می‌شود، برای جلوگیری از اتلاف زمان در پایتخت انرژی ایران حیاتی است، به نحوی که کالاها و تجهیزات مورد نیاز در کمترین زمان ممکن به دست تولیدکنندگان پارس جنوبی می‌رسد.

وی ادامه داد: ارزیابان کالاها به صورت تصادفی انتخاب می‌شوند و همچنین رویت کالا و ثبت اسناد مربوط به آن در این سیستم ظرفیت جلوگیری از تخلفات احتمالی در آن را بسیار بالا برده است.

مدیر امور گمرکی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس همچنین با اشاره به قانون تجارت کشور گفت: هر کدام از صادرکنندگان می‌توانند ۱۰ درصد از عایدی صادرات خود را برای واردات هزینه کنند و ۹۰ درصد مابقی باید به صورت ارز به سیستم بانک مرکزی تزریق شود و همچنین متصل بودن سامانه جامع گمرکی به استعلام بانک‌ها شفافیت فرآیند را افزایش داده است.

مدیر امور گمرکی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس افزود: این سازمان با ارائه خدمات شبانه‌روزی در کمترین زمان ممکن و با حداقل هزینه به حمایت از ذی‌نفعان دخیل در تجارت در پارس جنوبی می‌پردازد و این فرآیند بدون وقفه در حال انجام است.

کد خبر 290301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =