دورنمای بازار نفت تیره‌تر از انتظارها خواهد بود

رسانه‌ها توجه خود را به تلاش عربستان برای محدود کردن تولید اوپک و متحدانش در بحبوحه رشد تولید نفت شیل در آمریکا معطوف کرده‌اند، اما حسی از بیماری به‌سرعت آسیا را فرا می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، با توجه به گذشت یک سال از جنگ تجاری آمریکا و چین و مشاهده نشدن نشانه‌هایی از پایان آن، پیامدهای این جنگ خود را در قالب‌های گوناگون، از کاهش نگران‌کننده سود خودروسازان ژاپنی تا کاهش مصرف گازوئیل در چین، نشان داده است.

پالایشگران بزرگ آسیا از کره جنوبی گرفته تا تایوان، در حال کاهش فرآوری نفت هستند، زیرا ضعف تقاضا، سود پالایشی آنها را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر، چند پالایشگاه بزرگ آسیایی قرار است امسال افتتاح شوند و این مسئله سوخت ارزان و جنگ قیمت را در بازار آسیا به راه می‌اندازد.

این واقعیتی سیاه است که می‌تواند اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش را هنگام تصمیم‌گیری برای چگونگی متوازن کردن بازار، سردرگم کند.

تنش‌های ژئوپولیتیک و اختلال در طرف عرضه، اکنون سبب رشد قیمت نفت شده‌اند، اما ناتوانی اوپک و متحدانش در ارزیابی صحیح تقاضای نفت خود در بزرگ‌ترین بازارها، احتمال خنثی شدن تلاش‌های آنها را زیاد می‌کند.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اعلام شده است تقاضای سوخت در چین، از آغاز سال جاری میلادی با ضعف روبه‌رو شده و مصرف سوخت در ژاپن و کره جنوبی در ماه‌های مارس و آوریل امسال، بیش از انتظار کاهش داشته، نرخ رشد تقاضای نفت هند نیز در ماه آوریل امسال کاهش خیره‌کننده‌ای داشته است.

افت شدید تقاضای سوخت چین در ماه‌های مارس و آوریل امسال، تا حدی ناشی از کند شدن شدید تولید صنعتی این کشور بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی، پیش‌بینی خود از رشد تقاضای جهانی نفت را در گزارش اخیر خود، با استناد به کند شدن تجارت جهانی، برای دومین بار پیاپی کاهش داد. بانک‌های آمریکایی پیش‌بینی‌های بدبینانه‌تری دارند.

اگرچه آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد تقاضا در سال آینده میلادی از شرایط بهتری برخوردار و یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داشته باشد، این نهاد همچنین پیش‌بینی می‌کند عرضه نفت جهش بیشتری داشته باشد و 2 میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز بیشتر شود.

البته همه رویکرد کاهشی ندارند. بانک گلدمند ساکس در ماه ژوئن امسال در گزارشی اعلام کرد سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و کاهش نرخ بهره در واکنش به جنگ تجاری، زمینه را برای افزایش سرمایه‌گذاری و تولید در سال آینده میلادی آماده می‌کند و این مسئله، تقاضا برای کالاهایی همچون نفت را بالا می‌برد.

بانک سیتی‌گروپ نیز رویکرد افزایشی دارد و پیش‌بینی می‌کند ممکن است قیمت نفت از سطح کنونی حدود ۶۴ دلار، در تابستان امسال به ۷۵ دلار برای هر بشکه افزایش یابد.

کد خبر 290317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =