ایران خواهان اوپکی مستقل، حرفه‌ای و فنی است

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت: ایران طرفدار یک اوپک مستقل، حرفه‌ای و فنی است، نه اوپکی که تحت تاثیر کشوری مثل آمریکا باشد، یا اوپکی که برخی از اعضا، تصمیم‌هایش را در خارج از این مجموعه سازمان‎دهی کنند.

کاظم غریب‌آبادی امروز (دوشنبه، ۱۰ تیرماه) در حاشیه برگزاری یکصدوهفتادوششمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، در گفت‌وگو با خبرنگار شانا، اعمال نفوذ قدرت‌های خارج از اوپک بر این سازمان را از جمله موضوعات مهمی خواند که در مدت اخیر، فعالیت‌های اوپک را تحت تاثیر قرار داده است و گفت: آمریکا با حمایت یکی دو کشور معدود از اعضای اوپک همواره تلاش کرده است بر تصمیم‌های کلیدی این سازمان اثرگذار باشد و اقدام‌های قهری یکجانبه خود را که بیشتر در حوزه تحریم‌ها به ویژه علیه برخی اعضای اوپک مانند جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا است اجرایی کرده و منویات خود را از طریق این کشورها در اوپک دنبال کند.

وی با با بیان اینکه آمریکا خواهان استقلال یک سازمان حرفه‌ای و فنی به نام اوپک نیست، اظهار کرد: این خواسته آمریکا غیرقابل انکار است. آمریکا یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت در عرصه جهانی است، بنابراین هرچه نقش کشورهایی مانند ایران و ونزوئلا را با اعمال تحریم‌ها در بازار انرژی و در عرصه جهانی کم کند، در واقع نقشی برای خودش دست و پا می‌کند و امکان بیشتری برای حضور خود در عرصه بازار انرژی جهانی باز خواهد کرد. این موضوعی است که در تحلیل‌هایمان نسبت به سازمان اوپک نباید به‌راحتی از کنار آن عبور کنیم.

غریب‌آبادی تلاش‌های عربستان و امارات برای کمرنگ کردن نقش ایران در اوپک را نکته دوم و مهمی خواند و ادامه داد: از زمانی که جمهوری اسلامی ایران مورد تحریم‌های یک جانبه دولت ترامپ و آمریکا قرار گرفته است، متاسفانه برخی اعضای اوپک مانند عربستان و امارات همه تلاش خود را به کار گرفتند تا بتوانند سهم و نقش جمهوری اسلامی ایران را به نفع خود مصادره کنند.

نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، وحدت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را به سبب تلاش‌های قدرت‌های بیرونی و برخی اقدام‌های سیاسی کشورهای درون عضو اوپک، در معرض مخاطره عنوان کرد و افزود: این دو تهدید همواره از سوی آقای زنگنه، وزیر نفت کشورمان در مواضع رسمی و غیررسمی و همچنین در مصاحبه‌ها در عرصه دیپلماسی عمومی به خوبی برجسته شده است.

وی جمهوری اسلامی ایران را طرفدار یک اوپک مستقل، حرفه‌ای و فنی دانست و یادآور شد: ایران خواهان اوپکی نیست که تحت تاثیر کشوری مثل آمریکا باشد که دست به اقدامات قهری و تحریم‌های یکجانبه می‌زند. جمهوری اسلامی ایران با چنین سازمانی که برخی اعضای آن بخواهند تصمیم‌هایشان را خارج از اوپک سازمان‌دهی کنند، سپس درون اوپک بیاورند و به تصویب همه اعضا برسانند، مخالف است.

غریب‌آبادی با اشاره به حضور خود در سه اجلاس گذشته اوپک در کنار وزیر نفت، گفت: تایید می‌کنم تاکنون هیچ تصمیمی در اوپک نتوانسته است بدون جذب حمایت جمهوری اسلامی ایران عملی شود. در اجلاس گذشته در دسامبر، همین کشورهای معدود در تلاش بودند تصمیم کاهش سهمیه‌های نفت شامل کشورهایی مثل جمهوری اسلامی ایران نیز بشود، اما ایستادگی و تلاش بسیار جدی وزیر نفت به عنوان رئیس هیئت ایرانی موجب شد افزون بر اینکه سهمیه‌های اعضای اوپک و غیر اوپک به میزان یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه کاهش یابد، به دلیل وضع تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی، این کاهش سهیمه‌ها شامل جمهوری اسلامی ایران نشود. این تصمیم بسیار بزرگی بود که محقق شد و من به خاطر دارم که حداکثر یک ساعت پس از این تصمیم قیمت نفت چند دلار افزایش یافت.

نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، درباره نشست امروز اوپک توضیح داد: در جلسه امروز اوپک نیز دوباره شاهد اثرگذاری برخی تلاش‌ها در روند تصمیم‌هایی هستیم که در راستای منافع همان قدرت‌های بیرونی و برخی از کشورهای عضو اوپک که خواهان حفظ وحدت این سازمان نیستند اتخاذ می‌شود.

وی ادامه داد: آقای زنگنه به عنوان رئیس هیئت ایرانی از ابتدا و پیش از شروع کنفرانس، به صراحت موضع جمهوری اسلامی ایران را مبنی بر اینکه نباید تصمیمی خارج از اوپک پخته و برای تصویب به کنفرانس وزرای اوپک ارائه شود بیان کردند و در رایزنی‌هایی که امروز با هیئت‌های متعدد قبل از شروع کنفرانس وزرا داشتند این موضوع را مورد تاکید قرار دادند که این موضع جمهوری اسلامی ایران از حمایت اعضای اوپک نیز برخوردار است.

غریب‌آبادی تاکید کرد: هیئت‌هایی که با آنها ملاقات شد نیز بر این اعتقاد هستند که اوپک باید به استقلال خود ادامه دهد و یک سازمان حرفه‌ای باشد و هر تصمیمی که گرفته می‌شود حتی اگر درباره همکاری کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک باشد نیز ابتدا باید در درون کشورهای اوپک و با وحدت و اجماع آنها مواجه شود و سپس مورد مذاکره با کشورهای غیر عضو اوپک قرار بگیرد.

وی افزود: برداشت من این است که با توجه به مواضع جمهوری اسلامی ایران، نتایج این نشست به طور قطع در راستای منافع کشورمان خواهد بود و انحرافی که برخی در مسیر تصمیم‌گیری اوپک ایجاد می‌کنند، اصلاح خواهد شد.

کد خبر 290493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =