گام‌های پژوهشگاه نفت در مسیر ارزش‌آفرینی برای ذی‌نفعان

ارزش‌آفرینی برای ذی‌نفعان و شرکای راهبردی پژوهشگاه صنعت نفت از طریق بازنگری مدل‌های کسب‌وکار سازمان در دستور کار این مجموعه قرار گرفته است.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، حسین یادگاری، رئیس گروه ارتباطات صنعتی و خدمات مشتریان پژوهشگاه، ارزش‌آفرینی برای ذی‌نفعان را یکی از راهبردهای کلیدی پژوهشگاه عنوان کرد و گفت: یکی از فعالیت‌های اساسی در این مجموعه، بهبود نظام مدیریت ارتباط با مشتریان است و فرآیندهایی نظیر بازخوردگیری از کارفرمایان در قالب پروژه‌ها و خدمات فناورانه به صورت منظم انجام شده و با تحلیل این نظرات در قالب گزارش‌های دوره‌ای، بسیاری از اقدام‌های اصلاحی در پژوهشگاه کلید خورده و برای پژوهشگاه بسیار مفید واقع شده است.

وی افزود: حاصل این‌گونه گزارش‌ها در سال گذشته، مبین افزایش رضایت مشتریان در زمینه برخی شاخص‌های عملکردی پژوهشگاه بوده و در برخی شاخص‌ها نیز نیازمند برنامه‌ریزی و تلاش بیشتر برای جلب حداکثری نظر مشتریان هستیم.

یادگاری به پیاده‌سازی شاخص‌های مهم در چابک‌سازی سازمان نیز اشاره کرد و گفت: شفافیت، مقررات‌زدایی به معنای حذف روندهای کاری اضافی و تداخلی، تسهیل‌سازی آیین‌نامه‌ها، تفویض اختیارات و استفاده از فناوری‌ها از عوامل اساسی برای چابک‌سازی سیستم محسوب می‌شوند که در حال استقرار آنها در روندهای جاری سازمان هستیم.

وی ادامه داد: به منظور ایجاد شناخت در وظایف سازمانی و با توجه به الزام‌هایی که از سوی واحد ایزو مورد توجه قرار گرفته، در گام اول به عنوان یکی از نخستین واحدهای سازمانی، نسبت به تهیه شناسنامه فرآیندی با تعیین شاخص‌های عملکردی اقدام و فعالیت‌های خود را آغاز کردیم.

یادگاری تصریح کرد: در گام‌های بعدی با توجه به نظرات مدیران و صاحب‌نظران داخلی، برخی فرآیندها، مقررات و آیین‌نامه‌ها از روندهای کاری حذف و با واگذاری مسئولیت‌ها همسو با تسهیل‌سازی آنها گام‌های موثری برداشته شده و در موارد دیگری نیز برخی از آیین‌نامه‌ها بازبینی شده است.

رئیس ارتباط با صنایع و مراکز تحقیقاتی پژوهشگاه در ادامه به استفاده از فناوری‌ها در چابک‌سازی سیستم‌های سازمانی نیز تاکید کرد و گفت: برنامه استفاده از فناوری‌های مورد نیاز با توجه به بلوغ سازمانی در برخی حوزه‌های کاری در دستور کار قرار گرفته است که می‌توان به برنامه‌ریزی اجرای سیستم مدیریت با مشتریان (CRM) به منظور مکانیزه کردن فعالیت‌های خدمات فناورانه پژوهشگاه اشاره کرد.

یادگاری یکی از ماموریت‌های جدید پژوهشگاه را بازنگری در مدل کسب‌وکار این سازمان دانست و گفت: در این زمینه برخی از برنامه‌های عملیاتی در دستور کار قرار گرفته که می‌توان به برنامه بازاریابی خدمات علمی و فناورانه توسط شرکت‌های ثالث، توجه به بازار منطقه‌ای با توجه به ظرفیت کنونی پژوهشگاه، افزایش ظرفیت کاری با ایجاد مشارکت‌های راهبردی به عنوان ابزار توسعه کسب‌وکار این مجموعه اشاره کرد.

استمرار گسترش شبکه همکاری‌های فناورانه در نمایشگاه بیست‌وچهارم نفت و گاز

مسئول ارتباط با صنعت پژوهشگاه به روند پیگیری توافق‌ها در نمایشگاه نفت پرداخت و گفت: با توجه به زمان محدود در ایام نمایشگاه، توافق‌هایی در قالب جلسات رسمی و غیررسمی، تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای همکاری مشترک انجام شد که پس از ایام نمایشگاه این موضوعات با برنامه‌ریزی‌های موضوعی در قالب تدوین پروژه‌های داخلی، برگزاری نشست‌های تخصصی و ... درحال پیگیری است.

وی در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه بیش از ۸۰ درصد اهداف پیش‌بینی‌شده در خصوص امضای قراردادها در نمایشگاه محقق شد که در حدود ۴۰ میلیارد تومان برای پژوهشگاه ارزش اقتصادی به همراه داشته و با مقایسه سه ماهه اول سال ۹۸ با مدت مشابه در سه سال گذشته، این رقم بسیار قابل توجه است  و با توجه به توسعه ارتباط پژوهشگاه با شرکت‌های خصوصی و E&P و خصوصی، این رقم تا پایان سال افزایش خواهد یافت.

یادگاری افزود: با توجه به شرایط کنونی کشور و نیاز صنعت، برنامه همکاری و استفاده ازظرفیت‌های داخلی در قالب همکاری با شرکت‌های E&P یا شبکه‌سازی با شرکت‌های خصوصی و دانش‌بنیان در راستای رفع نیازهای صنعتی در برنامه کاری این سازمان قرار گرفته است تا علاوه بر تقویت زنجیره ارزش صنعت نفت بتوان نیازهای صنعتی با توجه به به‌کارگیری ظرفیت‌های موجود در داخل کشور برطرف شود.

وی به قراردادهای پردیس‌های سه‌گانه این مجموعه نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به اولویت‌های وزارت نفت در حوزه بالادست و نگهداشت تولید، بیشترین حجم‌کاری بر نیاز صنعت در حوزه بالادستی تمرکز یافته است و از لحاظ قراردادی بیش از ۵۰ درصد پروژه‌های پژوهشگاه در پردیس بالادستی این مجموعه انجام می‌شود.

یادگاری افزود: از سوی دیگر با توجه به خصوصی شدن پالایشگاه‌ها و همچنین برنامه‌های پژوهشگاه برای همکاری با شرکت‌های خصوصی و E&P قراردادهای حوزه پایین‌دستی این مجموعه نیز از رشد چشم‌گیری  در سال‌های اخیر برخوردار بوده است.

وی تاکید کرد: با توجه به حساسیت‌های مسائل زیست‌محیطی، یکی از اولویت‌های کاری در سطح وزارت نفت موضوع توسعه پایدار است، بنابراین به منظور رفع معضلات صنعتی در این حوزه از سوی بخش دولتی و خصوصی پروژه‌های متعددی به پژوهشگاه صنعت نفت ارجاع داده می‌شود.

کد خبر 290536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =