نشریه سوئیسی:‌ ایران بازی تعیین‌شده برای اوپک را بر هم زد

ایستادگی وزیر نفت کشورمان در اجلاس اوپک موجب شد تا یکی از نشریات سوئیسی، گزارش خود درباره اجلاس ۱۷۶ اوپک را با محوریت نقش ایران در برهم زدن بازی تعیین‌شده برای این سازمان منتشر کند.

به گزارش ایرنا به نقل از نشریه سوئیسی «نویه زوریخرسایتونگ»، نشست اوپک در حالی به کار خود پایان داد که اعضا در مورد کاهش میزان تولید با هدف حفظ بهای جهانی نفت توافق کردند. در این نشست، ایران در مخالفت اعضا با روند تولید نفت شیل آمریکا و کاهش قیمت نفت نقش مؤثری ایفا کرد. سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) روز گذشته (دوشنبه، یکم ژوئن، ۱۰ تیرماه) بار دیگر نشان داد که هنوز تصمیم‌هایش در بازار جهانی نفت تعیین کننده است.

مطابق گزارش این نشریه، پیش از برگزاری نشست اوپک در وین، بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران هشدار داده بود که اوپک در صورت بی‌تفاوتی به تحولات جهانی، ممکن است کارایی خود را از دست بدهد.  وی در این خصوص به همکاری اعضایی مانند عربستان با کشورهای غیر عضو اشاره و تاکید کرده بود چنین اقدام‌هایی می‌تواند عملکرد اوپک را تحت‌الشعاع قرار دهد.

«نویه زوریخرسایتونگ» در گزارش خود آورده است: اعضای اوپک روز گذشته با ادامه کاهش تولید نفت تا سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ موافقت کردند. در واقع آنها انتخاب زیادی نداشتند، در حالی که تحریم‌های نفتی ونزوئلا و ایران به عنوان دو تولیدکننده بزرگ این سازمان، نگرانی‌هایی را به وجود آورده، اما بهای نفت روندی افزایشی داشته است. در این میان آتش‌بس تجاری بین آمریکا و چین در روزهای اخیر نیز به سیر صعودی بهای نفت کمک کرده است. با این حال سطح قیمت کنونی برای بسیاری از کشورهایی که بخش اعظم بودجه خود را از فروش نفت تامین می‌کنند کافی نیست، از این رو آنها ترجیح می‌دهند با کاهش تولید خود دست کم قیمت‌ها را بالا نگاه دارند.

بیانیه پایانی اجلاس ۱۷۶ اوپک امروز (سه‌شنبه، ۱۱ تیرماه) منتشر شد که در آن به موافقت وزرا با تمدید توافق کاهش تولید نفت به‌مدت ۹ ماه دیگر، تصویب متن پیش‌نویس منشور همکاری اوپک و غیراوپک و تمدید دبیرکلی «محمد سانوسی بارکیندو» برای یک دوره سه ساله دیگر اشاره شده است.

در این بیانیه آمده است: اوپک تحولات بازار نفت پس از برگزاری آخرین اجلاس در دسامبر سال گذشته و دورنمای بازار نفت در ماه‌های باقی‌مانده سال ۲۰۱۹ میلادی را مورد بررسی قرار داد. همچنین کاهش توان اقتصادی، چالش‌های بزرگ بین‌المللی، ابهامات درباره ادامه مذاکرات تجاری و مسائل ژئوپولیتیک از دیگر مواردی بود که در اجلاس مورد توجه قرار گرفت. به این موضوع هم توجه شد که حجم تقاضای نفت در سال ۲۰۱۹ بعد از برگزاری آخرین نشست اوپک کاهش یافته و اجلاس، درباره تاثیر این تحولات بر بازار جهانی و صنعت نفت تبادل نظر کرد.

اوپک با در نظر گرفتن عوامل بنیادین بازار کنونی و دیدگاه مورد اجماع درباره دورنمای ماه‌های باقی‌مانده سال ۲۰۱۹ میلادی، تصمیم گرفت کاهش تولید داوطلبانه مورد توافق در نشست ۱۷۵ اوپک را برای ۹ ماه دیگر (از اول ژوئیه سال ۲۰۱۹ میلادی تا ۳۱ مارس سال ۲۰۲۰ میلادی) تمدید کند.

کد خبر 290563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =