۱۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
  • کد خبر: 290570
کاهش برآورد بلندمدت قیمت برنت

یک بانک آمریکایی پس از تمدید توافق جهانی کاهش تولید نفت، برآورد بلندمدت خود درباره قیمت شاخص نفت خام برنت را کاهش داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بانک مورگن استنلی دیروز (سه‌شنبه، ۱۱ تیرماه) برآورد بلندمدت خود را از قیمت شاخص نفت خام برنت کاهش داد و اعلام کرد بازار نفت تا حد زیادی در سال ۲۰۱۹ میلادی متوازن است.

این بانک برآورد بلندمدت قیمت شاخص نفت خام برنت را از ۶۵ دلار به ۶۰ دلار کاهش داد و پیش‌بینی کرد قیمت این شاخص در ۹ ماه آینده نزدیک به ۶۵ دلار باشد که کمتر از برآورد پیشین ۶۷.۵ دلار است.

مورگن استنلی اعلام کرد: کاهش تولید نفت اوپک می‌تواند بسیار مؤثر باشد، هنگامی که بی‌توازنی‌های موقت در عرضه و تقاضا را هموار می‌کند. با این همه، اگر این توافق‌ها به واگذاری چندساله سهم از بازار تبدیل شوند، تاریخ نشان می‌دهد که معمولا با ضعف قیمت نفت همراه خواهند شد، نه تقویت قیمت.

بانک یادشده اعلام کرد کاهش تولید نفت که در آغاز ابزار موقت بازگشت توازن به بازار بود، اکنون به تلاشی دائمی برای مدیریت بازار تبدیل شده‌ و این مسئله، ضعف زیربنایی در عوامل بنیادین عرضه و تقاضا را آشکار می‌کند.

مورگن استنلی پیش‌بینی می‌کند تولید نفت عربستان در سال ۲۰۲۰ میلادی حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز یا اندکی کمتر از آن باشد که کمتر از سهمیه تولید آن در اوپک است. همچنین عرضه مازاد نفت در سال ۲۰۲۰ میلادی ۳۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود که کمتر از برآورد پیشین این بانک، یعنی ۷۰۰ هزار بشکه در روز است.

در گزارش این بانک آمده است: تقویت تقاضای فصلی به احتمال زیاد موجب کاهش ذخیره‌سازی نفت آمریکا در دو تا سه ماه آینده می‌شود که احتمال افزایش قیمت نفت را ایجاد می‌کند.

افزون بر آن، اعمال مقررات جدید سازمان بین‌المللی دریانوردی به احتمال زیاد موجب افزایش فرآوری نفت در پالایشگاه‌ها در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۹ میلادی می‌شوند و این مسئله نیز به رشد قیمت نفت کمک خواهد کرد.

کاهش ارزش دلار و اقدام‌های تشویقی بانک‌های مرکزی در کشورهای مختلف جهان از دیگر عواملی است که می‌تواند به رشد قیمت نفت کمک کند.

کد خبر 290570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =